Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Rimligt med vinterdäck på tunga trafiken? Speak your mind!

Absolut
46
88%
Nej
2
4%
Tveksamt
4
8%
Fullständigt tandlös lag då polisen inte kan kräva in böter från utländska ekipage. De kan ju inte ens ge dem körförbud!!! Så jag ger inte mycket för den där lagen. Och varför begränsade man sej till drivande axel/axlar? Antar att kravet på mönsterdjup på övriga axlar kvarstår.

Kör själv tradare och kan säga som så att det är personbilstrafiken som ställer till mycket av oredan i dåligt väglag!! Har M+S däck på hela ekipaget ( bil och släp ) men det kan ibland vara riktigt halt ändå!

Näe, gör som i Norge. Kolla alla ekipage vid gränserna och släpp inte in de som inte uppfyller kraven.

Sen gnälls det något förbannat på alla lastbilar som kör fast mm. Hur många av alla dessa tradare som dagligen trafikerar våra vägar ställer till med oreda? Lär väl vara någon promille!!!

//David
Nybbe_gefle skrev:Näe, gör som i Norge. Kolla alla ekipage vid gränserna och släpp inte in de som inte uppfyller kraven.
:-)-) Håller fullständigt med.
av umekille
En Lastbil tappade(fick nog punka) ett däck som låg på ena körbanan på E4(2-filigt)
hörde jag varnas på radion...ingen som sett detta kunde stanna och offra
sin varningstriangel för att varna andra trafikanter...nej då...det tog så pass
tid innan städare o poliser kom dit att en personbil körde in i däcksresterna o
demolerade sin bil läste jag på internet någon timme efteråt. :???:
umekille skrev:En Lastbil tappade(fick nog punka) ett däck som låg på ena körbanan på E4(2-filigt)
Tänk så här istället: Skulle du själv helt oskyddad (utan varselkläder t ex) ränna runt på en så pass vältrafikerad väg som E4:an?

//David
Nybbe_gefle skrev:
umekille skrev:En Lastbil tappade(fick nog punka) ett däck som låg på ena körbanan på E4(2-filigt)
Tänk så här istället: Skulle du själv helt oskyddad (utan varselkläder t ex) ränna runt på en så pass vältrafikerad väg som E4:an?

//David
Att ge sig ut att städa på E4:an i mörker känns som en mycket dum idé. Det finns bättre sätt att ta livet av sig i så fall. Möjligen att man kört så långt åt sidan som möjligt, slagit på varningsblinkers och klättrat upp i ett träd och inväntat städpatrullen. Fast inte om jag vart skitnödig, hungrig eller av annan anledning vart fokuserad på att komma till min destination.
Nybbe_gefle skrev:Fullständigt tandlös lag då polisen inte kan kräva in böter från utländska ekipage.
//David
Finns det inte ett europeiskt samarbete vad gäller indrivning av böter?
Guligan skrev:
Nybbe_gefle skrev:Fullständigt tandlös lag då polisen inte kan kräva in böter från utländska ekipage.
//David
Finns det inte ett europeiskt samarbete vad gäller indrivning av böter?

Det lär det finnas sedan ett par år tillbaka, inom EU skall det vara relativt enkelt via respektive lands kronofogdar. Jag vill minnas att någon på företaget fått böter från Italien för att kört i någon bilfri miljözon i Italien förra sommaren.

/Thomas
Funk skrev:
Det lär det finnas sedan ett par år tillbaka, inom EU skall det vara relativt enkelt via respektive lands kronofogdar. Jag vill minnas att någon på företaget fått böter från Italien för att kört i någon bilfri miljözon i Italien förra sommaren.

/Thomas
Om så är fallet så borde ju denna lag vara positiv för svenska åkare som kanske slipper lite av konkurrensen utifrån.
Bensinpump till B27A 1978?

Det ser ut som om det är någon sammanbl[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]