Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Kan inte mer än vidimera vad som tidigare skrivits. I den här ordningen skulle jag göra det:

* Värmefläkt i varmgarage 1 natt - rutor nere 2-3 cm så den varma, vattentäta luften kan fara ut
* Putsa rutornas insida (2-3 ggr per ruta! kan behövas innan "flottet" försvinner; spec. på framrutan)
* Lägga tidningsark under mattorna i bilen och byta 1 ggr/vecka
* Ev. köpa ett par torrbollar under vinterhalvåret
* Alltid ha AC på då den avfuktar luften effektivt

Alla dessa knep som finns i tråden funkar! Om det inte skulle hjälpa så får du checka av de tekniska prylarna som flera nämner i tråden. Men filtret var bytt och du har redan kollat efter ev. läckage men inte funnit några, så det borde ju vara traditionellt slask som man drar in med kläderna, som avger fukten.

Apropå AC:n..min gick sönder på BMW:n och det blev en jädra skillnad faktiskt! Helt otroligt vad bra en AC avfuktar luften! Det immar på så bra att det nästan är trafikfarligt bannemej..!
petherf skrev:plus att man ska alltid knacka av skorna innan man kliver in , förslagsvis sätter man sej med skorna utanför och slår i hop dom, kan vara svårt för kvinnsen att utföra men med lite träning ska det nog gå :lol:
Eller oss killar med rejäl utrustning! (läs; hängpu..) :D
Ska prova med vanlig kupévärmare nästa gång. Samt putsa rutorna, iofs inte så längesen jag gjorde det men får dra ett par varv till. Och en torrboll när det blir lite mildare. Dock verkar det ha blivit lite bättre nu. Dels är luften torrare (ca 5-10 minus dygnet runt just nu) samt att avfuktaren blåste iaf varmluft under tiden den stog i bilen. Får se var detta leder. Men många bra tips i tråden helt klart! Tack alla!

Ang. att skaka av skorna innan man hoppar in, dom takterna har jag arbetat in ordentligt i sambon dom gångerna hon åker med mig :lol:
Kör inte så mkt med min s40 numera,men idag var jag ut en sväng och som vanligt den här årstiden så är det snö på bilen.Noterade att det var fullt med snö under luftintaget nere vid framrutan.

När jag var ute och åkte så hörde jag snön piska lätt där fläkten sitter och rätt som det var så vart det ett jävla snörasslande och framrutan vart direkt immig trots ac på. Tog sen ett ett par minuter så var det dock borta.

Har inget kupéfilter på denna,men om det hade hjälpt är ju en annan femma..
Tänk på att man andas ut och svettas fukt! Och just detta, kan bli stor problem i minusgrader. Speciellt om flera sitter i bilen. Man torkar den på natten och sen på dagen samlas det is på insidan!
Själv har jag samma problem. I alla bilar. Jag har lite förhöjd temp och svettas även i minus 10 grader :)
Tidningar under mattirna tar hand om golvfukten. Inte om utandningsluften!

Putsa rutorna noga och skydda med antiimma medel. Själv brukar jag vädra bilen i kylan innan den låses på natten. Alla dörrar öppna i 1 minut i kylan. Mycket mindre problem på morgonen.
Bewsfroe skrev: Så ur ekonomisk synpunkt kommer jag nog inte införskaffa torrbollar i detta läget för att enbart ha under "torknatten".
Torrboll.... Samma innehåll, olika kilopris...

Kalciumklorat 107 kr/kg

Bild

Kalciumklorat 4.28 kr/kg

Bild

Brukar göra en 5-10 kilos torrboll och ställa i båten tex över vintern...
VolvoB20 skrev:
Bewsfroe skrev: Så ur ekonomisk synpunkt kommer jag nog inte införskaffa torrbollar i detta läget för att enbart ha under "torknatten".
Torrboll.... Samma innehåll, olika kilopris...

Kalciumklorat 107 kr/kg

Bild

Kalciumklorat 4.28 kr/kg

Bild

Brukar göra en 5-10 kilos torrboll och ställa i båten tex över vintern...

Tackar för tipset!!!
Bensinpump till B27A 1978?

Det ser ut som om det är någon sammanbl[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]