Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Nu är maskin inköpt. Det blev en sån här
Bild
http://www.jula.se/mutterdragare-bp814- ... -nm-073016
Användarvisningsbild
av VolvoB20
*pettson* skrev: Har man en liten 60liters tank som många har, med 8 kilos tryck i så räcker den endast ca 3-5 sekunder innan trycket har fallit under 6kilo så maskinen är värdelös.
Trots att man inte tror det så krävs en stor tank för att använda maskinen ca 1 minut per hjul med oförändrad kraft.
Om man måste hamra på den stackars muttern i en hel minut med 1300 Nm så måste det vara något allvarligt fel. Mina bultar lossar på någon sekund om man har en sådan kraft i dragaren. Typ, PANG och så är det loss.

Dessutom ska han ju bara skruva loss 4 däck på ett år och då kan man ju vänta några sekunder mellan varje muttet så trycket återhämtar sig.
av *pettson*
VolvoB20 skrev:
*pettson* skrev: Har man en liten 60liters tank som många har, med 8 kilos tryck i så räcker den endast ca 3-5 sekunder innan trycket har fallit under 6kilo så maskinen är värdelös.
Trots att man inte tror det så krävs en stor tank för att använda maskinen ca 1 minut per hjul med oförändrad kraft.
Om man måste hamra på den stackars muttern i en hel minut med 1300 Nm så måste det vara något allvarligt fel. Mina bultar lossar på någon sekund om man har en sådan kraft i dragaren. Typ, PANG och så är det loss.

Dessutom ska han ju bara skruva loss 4 däck på ett år och då kan man ju vänta några sekunder mellan varje muttet så trycket återhämtar sig.
Jag tror någon allvarligt missuppfattning råder. Nm talet är angivet vid angivet minutlitertal och angivet tryck. Det är inte så att du förlorar låt säga 50nm per kilo nedåt. Du förlorar betydligt mera än så. Matas maskinerna med för lågt tryck så sjunker också arbetsviljan i maskinerna som en sten.
Ta en 60 liters tank med 8bar i. Ta en vanlig muttersmack som kräver (350-400) minutliter med 8kilos tryck, för all del ta en dyr som tar runt 250 minutliter. Be någon titta på din tryckmätare vid slangutgången, inte i totaltrycket i tanken endast. Lossa 1 mutter eller skruv till ett hjul. Återkom med hur mycket den sjönk i tryck samtidigt som maskinen jobbar. Inte många som håller 8kilo medans maskinen jobbar i mer än 5 sek med full kraft. Det betyder att maskinen är viktig men att lufttillförseln är precis lika viktig.
Eftersom dom flesta småkompressorer inte har så stora utlopp till (brukar vara 1/4tum) in i tryckregulatorn men ändå har uttag för ½tums slang så blir det väldigt ofta ett jättetryckfall just där, när det börjar gå åt minutlitrar. Jag menade inte att alla måste ha en 200liters kompressortank och nån kompressor som ger 500 minutliter vid 6kg.
Men luftvägen måste vara dimensionerad för det man använder för att få ut allt. Med andra ord är tunn 1/4 spiralslang t.ex ingen höjdare som många har hemma. Bra till att blåsa bort skräp med, mindre bra att mata ett jobbande verktyg med.

Huruvida nåt är fel om man måste hamra på en minut på hjulmuttrar och dito skruvar. Det vet jag inte eftersom det är mer en regel än ett undantag att råka på en sån när man jobbar på verkstad. Ofta en eller två per bil. Det är ju inte så att alla sköter varesej rengöring, smörjning och momendragning på sina skruv/muttrar. Närmare bestämt i stort sett ingen gör det. Däckmojjen drar ofta tills det smakar skit i munnen och när hjulen ska av nåt halvår senare så sitter det fint.
Det kan naturligtvis vara att jag har dåliga maskiner?
Men det är korrekt att det är nog inget man råkar på när man tar och lägger på/av sina egna hjul bara.
av *pettson*
Utrustningen hemma, ja jag använder den väl mer än dom flesta i normalfallet så min är förmodligen annorlunda än i normalgaraget.

½Ingersoll rand 2135QTI max (1042nm vid bara 142 minutliter)
½Ingersoll rand också 21 nåt men betydligt ljudligare, ungefär samma styrka som ovan (orkar inte gå till verkstan o titta)
Delägare/Tillgång till Kamasa 3/4 (kostar 13000kr, därav delägare, man använder inte en sån så ofta, så vi är 2 som äger den).
1/4 RC2177 MINI BEAST (660nm)

Luftmatning: Duabhusets kompressor DA CT 5,5/580/200
av Lövet
Glad i hågen hade jag tänkt att gå ut och testa maskinen nu men den har nån form av roterande luftanslutning som jag inte begriper mig på. Jag har bara en vanlig slang med snabbkoppling som jag vill ansluta men det finns ingen möjlighet att fästa en nippel till dragaren med den där prylen i vägen? :???:

Bild
Användarvisningsbild
av VolvoB20
*pettson* skrev:[Återkom med hur mycket den sjönk i tryck samtidigt som maskinen jobbar. Inte många som håller 8kilo medans maskinen jobbar i mer än 5 sek med full kraft. Det betyder att maskinen är viktig men att lufttillförseln är precis lika viktig.
Eftersom dom flesta småkompressorer inte har så stora utlopp till (brukar vara 1/4tum) in i tryckregulatorn men ändå har uttag för ½tums slang så blir det väldigt ofta ett jättetryckfall just där, när det börjar gå åt minutlitrar.

Hmm, det är det jag menar, bättre med bra koppling och bra slang så flyger muttern bort långt innan de 5 sekunderna har gått.

Härom veckan skulle jag dra loss megastora muttrar på min traktor, 48 mm tror jag det var. Tog krafthylsor, 3/4 dels kraftskaft + rör, då min lilla knack hade varit chanslös. Det hände inte ett skit hur jag än tog i och hoppade på röret. Satt stenfast...

Så lånade jag en heavyduty-mutterdragare... BRAAAAAPPPPPPP så flög de loss på direkten. Har man bara kraft nog i knacken flyger de loss på bråkdelen av en sekund, då behövs inga minutliter. Däremot har man en knack som är svagare får man ju stå och såga ett tag och då gäller det att ha en rejäl kompressor som orkar mata minutliter medans man nöter på.

Visst fasiken, den här knacken vägde ju grymt och var inte ergonomisk men sliter ju loss muttrarna på millisekunder. Hade muttern inte lossnat direkt antar jag att hela de gängade bultarna flugit rakt av.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Du har helt rätt ang. däckmojjen pettson. Personligen brukar jag lossa på muttrarna och dra åt dom mer lagom, dom få gånger jag behövt anlita en däckmojje :P

Sen anser iaf jag att det här med kompressorstorlek osv är mer en avvägning till vad man ska använda den till. Hamra i ett par spikar, eller knacka av 40 hjulbultar per år så duger nog dom flesta 50l 3hp kompressorer, om man tar det lugnt så klart.
Ska man därimot koppla in vinkelslip, lacksprutor och andra verktyg som ska gå en längre tid så "krävs" det såklart större doningar. Det GÅR ju med en mindre kompressor också, men det är knappast optimalt och man kan som sagt inte nytja verktygen fullt ut.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 18

Konsumentköplagen ger dig bara rätt att […]

MartinS V60 D4 R-Design

Bra styr du har på knarren och att du kan fi[…]

Gasspjäll och limp-mode

Jag har en Volvo V70 1999 GLT. För ett tag se[…]

Är vissa färger värre än and[…]