http://www.jula.se/mutterdragare-bp814- ... -nm-073016
Moderator: Moderatorer
*pettson* skrev: Har man en liten 60liters tank som många har, med 8 kilos tryck i så räcker den endast ca 3-5 sekunder innan trycket har fallit under 6kilo så maskinen är värdelös.Om man måste hamra på den stackars muttern i en hel minut med 1300 Nm så måste det vara något allvarligt fel. Mina bultar lossar på någon sekund om man har en sådan kraft i dragaren. Typ, PANG och så är det loss.
Trots att man inte tror det så krävs en stor tank för att använda maskinen ca 1 minut per hjul med oförändrad kraft.
VolvoB20 skrev:Jag tror någon allvarligt missuppfattning råder. Nm talet är angivet vid angivet minutlitertal och angivet tryck. Det är inte så att du förlorar låt säga 50nm per kilo nedåt. Du förlorar betydligt mera än så. Matas maskinerna med för lågt tryck så sjunker också arbetsviljan i maskinerna som en sten.*pettson* skrev: Har man en liten 60liters tank som många har, med 8 kilos tryck i så räcker den endast ca 3-5 sekunder innan trycket har fallit under 6kilo så maskinen är värdelös.Om man måste hamra på den stackars muttern i en hel minut med 1300 Nm så måste det vara något allvarligt fel. Mina bultar lossar på någon sekund om man har en sådan kraft i dragaren. Typ, PANG och så är det loss.
Trots att man inte tror det så krävs en stor tank för att använda maskinen ca 1 minut per hjul med oförändrad kraft.
Dessutom ska han ju bara skruva loss 4 däck på ett år och då kan man ju vänta några sekunder mellan varje muttet så trycket återhämtar sig.
*pettson* skrev:[Återkom med hur mycket den sjönk i tryck samtidigt som maskinen jobbar. Inte många som håller 8kilo medans maskinen jobbar i mer än 5 sek med full kraft. Det betyder att maskinen är viktig men att lufttillförseln är precis lika viktig.
Eftersom dom flesta småkompressorer inte har så stora utlopp till (brukar vara 1/4tum) in i tryckregulatorn men ändå har uttag för ½tums slang så blir det väldigt ofta ett jättetryckfall just där, när det börjar gå åt minutlitrar.
Konsumentköplagen ger dig bara rätt att […]