Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Nejdå, det är precis det svaret jag också fick.

För utökat B körkort måste det vara manuell låda om du ska få dra släp med en bil som har manuell växellåda. Precis som förut.

Det nya är att ska du ta BE-körkort blir det nu tillåtet med automat vid uppkörningen fast körkortet BE gäller ändå för tunga släp och med en bil som har manuell växellåda.

Det blir ju lite enklare att baxa runt släpet med automatlåda på det, enligt uppgift, mer tillkrånglade manöverprovet som ska gälla från 19 januari.
Äntligen hittade jag lite mer detaljerad information om vad som kan ingå i provet. Letat på forum och via google men bara hittat generaliseringar över t.ex "säkerhetskontroll". Här stod det i allafall lite mer utförligt:
http://www.transportstyrelsen.se/Global ... arprov.pdf
av umekille
Knepigt detta här...Har kompisar i tradarsvängen och dem säger
att man kan bussregistrera ett ekipage med helt andra regler än en
trailerdragare som är lastbilsreggad...man kan också personbilsregistrera
en fullstor buss och köra på B-kort...mycket hålla reda på ju.
En Epa reggad tradare/lastbil har helt andra regler...
Lite väl luddig info som polisen måste ha skitsvårt hålla rätt på
vid en koll...
Alla med körkort taget efter 1996 har 3500kg som högstavikt på B-kortet. Alltså får inte köra ett tyngre fordon än 3500kg.
Därmed borde väl buss vara ganska avskrivet för alla som tog körkort efter 96.. För dom som tog det innan funkar det.. Man får då ta max 8 passagerare och självklart inte köra yrkestrafik.

Man ska nog hålla sig ifrån bussfilerna också.. ;)
Nja, du får faktiskt köra tex husbil med släp som sammanlagt har en totalvikt på upp till 4250kg, men är totalvikten på släpet över 750 så gäller 3500kg.
Detta gäller redan idag och för alla med B-kort.
umekille skrev:Knepigt detta här...Har kompisar i tradarsvängen och dem säger
att man kan bussregistrera ett ekipage med helt andra regler än en
trailerdragare som är lastbilsreggad...man kan också personbilsregistrera
en fullstor buss och köra på B-kort...mycket hålla reda på ju.
En Epa reggad tradare/lastbil har helt andra regler...
Lite väl luddig info som polisen måste ha skitsvårt hålla rätt på
vid en koll...

Tror du blandar ihop allt lite.

Att Bussregistrera en tradare är bara för att kunna köra fortare, den måste då för att kunna registreras som buss kunna ta passagerare också.

Att personbilsregistrera buss i bemärkelsen buss som vi menar går inte, däremot att personbilsregistrera en buss ombyggd till Husbil med max 8 passagerare går (gick) utmärkt, och då får man bara köra den på B-kort om körkortet är utfärdat innan 1996.

En Epa/A-traktor registrerad lastbil går ju som traktor, så en sån går ju bort i rent yrkesmässiga sammanhang (förutom dom som har dom för att flytta en grävare och liknande och inte har lastbilskort t.ex). Får ju bara gå i 30km/h.

Även jag saknar RTTI. Är det många[…]

Ja, jag stötte på precis samma bekymmer[…]

Bygga ”busbil”

Med begränsad budget så skulle jag i f&[…]

Dosan på andra bilden är en "l&ari[…]