Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Guligan
Krakus skrev:
Sunschreem skrev:
Krakus skrev:Ja. Misstag.

P.s. Tydligen är det värre om man tankar diesel i en bensinare :(
Mja, den går som en påse skit för att den inte kommer orka tända dieseln. Men har svårt o se den baktända. Sen är ju bensinsystem lite billigare o rengöra :)
Jag kan ha fel. Men läste på något ställe att om en MODERN (INSPRUTNING) bensinare får diesel i pumpen, sprängs denna pga den tjocka oljan. Och stora delar av bränslesystemet måste bytas. Medan i en diesel krävs det några timmar tills sakerna skärs sönder pga avsaknaden av smörjningen.
Det kan säkert vara så. Vi hade ett projekt för många år sen med en gammal 245:a (B23A). Den fick bensinen utblandad med diesel. (Var på den tiden dieseln var väsentligt billigare) Motorn gick ok, lite slöare, men jäklar vad den rök!
av JohnB
Borde finnas lite sanning i den här artikeln. http://www.vibilagare.se/reportage/felt ... 164?page=1

Om jag inte minns fel så bildar Diesel brännbara gaser vid kring +60 och Bensin vid -40 så jag vidhåller att en hög andel bensin i en dieselbil kommer att få den att knacka som satan tills något går sönder pga att den tänder för tidigt. Jag har inte provat själv men får jag någon gång tag på ett gammalt diesel-ök som ändå ska på skroten återkommer jag med rapport.

Vid de volymer som trådskaparen nämner 10 liter bensin och 10 liter diesel i en vanlig personbilstank så skulle jag nog bara fylla upp den med diesel och köra. Jag har för mig att det stod i manualen till min A4 TDI att man kunde hälla i kring 10-15% bensin när det var kallt för att förhindra paraffinutfällning i tanken.

/John
av Krakus
JohnB skrev:Borde finnas lite sanning i den här artikeln. http://www.vibilagare.se/reportage/felt ... 164?page=1

Om jag inte minns fel så bildar Diesel brännbara gaser vid kring +60 och Bensin vid -40 så jag vidhåller att en hög andel bensin i en dieselbil kommer att få den att knacka som satan tills något går sönder pga att den tänder för tidigt. Jag har inte provat själv men får jag någon gång tag på ett gammalt diesel-ök som ändå ska på skroten återkommer jag med rapport.

Vid de volymer som trådskaparen nämner 10 liter bensin och 10 liter diesel i en vanlig personbilstank så skulle jag nog bara fylla upp den med diesel och köra. Jag har för mig att det stod i manualen till min A4 TDI att man kunde hälla i kring 10-15% bensin när det var kallt för att förhindra paraffinutfällning i tanken.

/John

Vad har du för årsmodell på bilen?
av JohnB
A4:an var en 03 om jag inte minns fel. Det var en 1.9 tdi på 130 hp med pumpdüse. Jag minns särskilt texten i instruktionsboken då jag reagerade på att det stod bensin och det var min första dieselbil. Jag har den inte kvar så jag kan inte verifiera mängden.

/John
av Krakus
JohnB skrev:A4:an var en 03 om jag inte minns fel. Det var en 1.9 tdi på 130 hp med pumpdüse. Jag minns särskilt texten i instruktionsboken då jag reagerade på att det stod bensin och det var min första dieselbil. Jag har den inte kvar så jag kan inte verifiera mängden.

/John
Ja. Det stämmer. Men det gällde GAMLA dieslar! Då var det rekommendation!
Men´med moderna dieslar är frågan hur mycket krävs det innan dessa knäcks!
av JohnB
Krakus skrev:
JohnB skrev:A4:an var en 03 om jag inte minns fel. Det var en 1.9 tdi på 130 hp med pumpdüse. Jag minns särskilt texten i instruktionsboken då jag reagerade på att det stod bensin och det var min första dieselbil. Jag har den inte kvar så jag kan inte verifiera mängden.

/John
Ja. Det stämmer. Men det gällde GAMLA dieslar! Då var det rekommendation!
Men´med moderna dieslar är frågan hur mycket krävs det innan dessa knäcks!
Nu känner jag inte till tekniken i reanult motorn som frågan gäller men den är ju samtida med den A4 jag hade så därav jämförelsen att om det var OK i A4:an borde det vara OK i en V40 av samma årgång. Jag törs däremot inte lova att det kommer att fungera men om vi antar att det är 55 liters tank och du fyller tills det är fullt upp i röret så borde du ha minst 45 liter diesel och 10 l bensin. Vilket ger runt 18% bensin i tanken, kanske lite mindre om man antar att det ryms lite i röret också. En så gammal V40 är troligen inte värd så mycket så vore det min bil skulle jag som sagt maxxa den med diesel och fylla en reservdunk och sedan gasa som vanligt och fylla på eftersom. Vill man inte chansa så är det bara att skaffa några meter slang samt några dunkar och börja suga. Vill man lyxa till det kan man skaffa en sån fär pump man sätter på borrmaskinen.

/John
av Krakus
I moderna bilar finner man tankar som är förstärkta och spärrade med mellanväggar. Där kan man inte tömma tanken via påfyllarröret.

Är du helt 100 på detta? Jag slutade m[…]

Olika typer av växellådor

H har lite andra utväxlingar på ettan, […]

nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg

Ja det är inte helt enkelt, för det m&ar[…]