Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Krakus
Lucif3r skrev:
MartinS skrev:Men det verkar ju onödigt att pendla i en hummer, eller?

/Martin

Ptja, då slipper man ju oroa sig för att krocka iaf, då kör man ju bara över allt :lol: (ja, det var ett skämt om någon nu inte förstod det)
Om man går över gatan till jobbet, bör man klä sig i en kevlar rustning? Visst är större bilar säkrare. Lastbilar ännu mer. Vi kan fortsätta i all evighet...
Om TS vill ha en större bil, väljer han en ur det sortimentet. Vill han ha mindre, är det gott om dessa med.
av Lövet
Inte nödvädigtvis. Äldre dieslar har ofta svindyr skatt och de nyare behöver ofta en del dyrt underhåll (partikelfilter osv) när de får lite mil på sig.
av Herkulez
Det här är svårt! Du har ca 350kr/mån att tjäna för varje dl mindre bilen drar. Blir ganska mycket pengar om det diffar ett par dl. Att pendla 11 mil/dag med noll komfort? Jag vet inte. För att inte tala om säkerheten. Sannolikheten för att man ska råka ut för något ökar ju. En bil för 20-30 tusen, då lägger jag min röst på s70 my 97-00 el. dyl. Borde klara 0,7 med den. Helt ok komfort. Hyfsat säker trots åldern. Ingen rosthög.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
snowman skrev: Har en V70 2.4T -03, kostade dock 70 000 kr som då gått ca 12 500 mil

är extremt sköna att köra och känns säkra men ingen av dem går under 0.9 (blandad) vilket gör de för dyra att pendla med.
Om du redan har en bra bil (att pendla med?) varör köpa en till? Även om den drar 2-3dl mindre per mil blir det ändå dyrare i slutändan att ha flera bilar med skatt, bes, värdeminskning osv.

/Kalle
av snowman
Herkulez skrev:Det här är svårt! Du har ca 350kr/mån att tjäna för varje dl mindre bilen drar. Blir ganska mycket pengar om det diffar ett par dl. Att pendla 11 mil/dag med noll komfort? Jag vet inte. För att inte tala om säkerheten. Sannolikheten för att man ska råka ut för något ökar ju. En bil för 20-30 tusen, då lägger jag min röst på s70 my 97-00 el. dyl. Borde klara 0,7 med den. Helt ok komfort. Hyfsat säker trots åldern. Ingen rosthög.
Att köra 11 mil om dagen med en V70 2.4T (200HK) som har ett värde på 70 000 kr verkar inte vara den smartaste idén, särskilt inte med tanke på att detta är familjens huvud bil.

För det första drar den relativt mycket, väger en hel del och värdet lär sjuka som en sten om man kör 11 mil om dagen med den.

Då låter det bättre att köpa en liten bil för runt 20-30 000 som drar lite, är billig i försäkring(halv) och som håller hyffsat. När bilen man är färdig med bilen efter 3 år så är det inte hela välden om den inte är värd något men man får ju hoppas att man kan få ett par 1000 lappar ur den.
av snowman
De bilar som jag funderar på är :

Volkswagen Golf 1,6 > ca 4000 kr / mån
Toyota Corolla (extra rostskydd(2000 - 2001) och kamkedja(istället för kamrem)) > ca 3700 kr / mån
Renault Clio 1,6 > ca 3900 kr / mån

Månadskostnaden på dessa verkar blande de mindre.

Toyota Corolla är helt klart intressant som pendlingsbil, möjligen att Golfen är något säkrare?
av Krakus
snowman skrev:De bilar som jag funderar på är :

Volkswagen Golf 1,6 > ca 4000 kr / mån
Toyota Corolla (extra rostskydd(2000 - 2001) och kamkedja(istället för kamrem)) > ca 3700 kr / mån
Renault Clio 1,6 > ca 3900 kr / mån

Månadskostnaden på dessa verkar blande de mindre.

Toyota Corolla är helt klart intressant som pendlingsbil, möjligen att Golfen är något säkrare?
Dina första 2 förslag, är vettiga enl mig! Renaulten skulle jag skippa. Men det är min personliga åsikt!
nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg

Ja det är inte helt enkelt, för det m&ar[…]

Sitter i lastutrymmet bak, här är en vi[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]