Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perc
Det finns laddare som startar av sig själva då dom kopplas i också. Det är bättre än en som "behåller inställningen" så länge den är ikopplad.

Defa och Calix har ju laddare dom också, som är plug and play i motorvärmarsystemet.
av JohnB
Jag köpte en begagnad Ctek MXS 25 för 1400 på tradera. Fungerar kanon både till traktorn och bilarna. Har även sett MXS 10 och 7 och 5 på tradera till humana priser.

/John
av JohnB
Mina Ctek behåller inställningen även om man kopplar ur både nätanslutningen och kablarna till batteriet.

/John
Användarvisningsbild
av StringerBell
För regelbunden batteriladdning på offentlig plats skulle jag definitivt skaffa en fast monterad laddare under huven, så det räcker med nätsladd till bilens front istället för hantera en stor klumpig laddare, öppna huven osv.
Användarvisningsbild
av Perc
Både Defa och Calix har så kallade reläboxar som man kan köpa till. Dom möjliggör att man kan ha bilen ikopplad och köra laddaren veckotal om man vill, utan att köra motorvärmaren hela tiden. Reläet används då för att slå igång resten av motorvärmarkretsen.

Tanken är att man ska styra reläet med fjärrkontroll eller timerpanel inne i bilen men det går nog utmärkt att bara montera en knapp nånstans under huven också.
Användarvisningsbild
av Nexus
Tack för tipsen. Har ej motorvärmare så det alt går bort... Bilen står i privat garage helt ensam hela vintern. :P
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ja, om den står på det viset och inte ska kopplas i och ur stup i kvarten så funkar ju vilken intelligent laddare som helst (i stort sett).
Köp en av känt märke mellan 500-1000kr så har du en laddare som räcker och blir över i många år.
Användarvisningsbild
av Perc
Jag har själv en Defa Smartcharge på 4A. Laddar alla sorters 12V-batterier med ett knapptryck och som alla andra är den givetvis idiotsäker och larmar med en triangelformad röd lysdiod om man kopplat fel eller om batteriet är felaktigt.

Köpte Defa mest för den smidiga lösningen på kablarna, trevligt att ha ordning då den ändå ligger i bilen hela tiden.

Bild

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]

Vad gäller temp. på skivorna så[…]