Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av llesrof
Fartdåre skrev:
Intressant diskussion för övrigt.
Min mutter är bättre än din... :wink:
Samt en tävling i att framhäva sin egen förträfflighet i kunskap om hur man drar åt dem :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Vojje
Hur svårt kan det vara?
Inget klet på gänga eller kona. Dra tills det knakar och tar stopp med en halv meter "förlängare". Klart!
Inte så hårt som däckverkstaden men inte heller så löst att de trillar av. Efterdra om du har lust.
Användarvisningsbild
av robinmoppe
Eller så köper man en hylsa med inbygt moment om man är osäker på hur hårt det skall dras.
En droppe olja på gängan drar tills det klickar sedan sitter hjulet fast och man kan efterdra om man känner sig osäker på momentet.
av Fartdåre
llesrof skrev:
Fartdåre skrev:
Intressant diskussion för övrigt.
Min mutter är bättre än din... :wink:
Samt en tävling i att framhäva sin egen förträfflighet i kunskap om hur man drar åt dem :mrgreen:
Apropå...

Om man är väldigt osäker kan man köpa en momentnyckel på Biltema. Vilken inte kostar
många kronor. Komplettera med en förlängare och en hylsa. Förvara grejorna i bilen
och dra åt med anvisat moment enlig handbok. Onödigt att dra tills det knarrar kan man tycka.
Lite militärt, men funktionellt.
Då kan man inte skylla på handhavandefel...

Skit enkelt.
Användarvisningsbild
av taxi
Jag rekommenderar också momentnyckel, perfekt om man är osäker på momentet. Brukar vara runt 110 Nm (med ren gänga) och sen när man gjort det ett par gånger kan man dra ungefär samma moment med fälgkorset istället, inte ens nära så hårt man först trodde i alla fall.
Och som alla skriver, bonusen med att få av hjulen lätt varje gång är ju underbar!
av semmelman
Jag röstar för den vanliga utdragbara förlängaren för 69 kr på de flesta mackar. Med den infälld bara dra åt hårt för svaga kontorsarbetare - dra åt lagom om man är stark - så är det en baggis att dra loss bultarna sen utfälld med dubbla hävstångseffekten. Kan inte misslyckas.
av llesrof
Hm... jag får nog kolla mina hjulbultar imorgon. En firma bytte ju däck och drog med muttermaskin så de sitter väl stenhårt nu.
Användarvisningsbild
av Sunschreem
llesrof skrev:Uppdatering i ämnet. Efter lite påstridning blir det inlösen men med förhöjd självrisk. ANledningen till den förhöjda självrisken är att försäkringsbolaget påstår att han slarvat med att efterdra hjulbultarna. Hjulbultarna var nämligen borta och hade inte gått av som jag först misstänkte. Jag har haft aluminiumfälgar sedan 1991 och har aldrig någonsin under några som helst omständigheter behövt efterdra min hjulbultar. Jag har kontrollerat dem men inte behövt dra åt dem.
Jag har varit med om att tappat en bult, då hade jag väldigt skeva skivor bak och en bult ramlade ur. Kan säga att det slog bra i den bakvagnen!
av llesrof
Lossnar en bult så blir det obalans. Jag körde med fyra av fem bultar i varje hjul några mil och det var inte kul.

När kommer Porsche 911 carrera med batteri oc[…]

Kommer beställa sensor insugstryck och sensor[…]

Kan man stänga av limp mode/långsaml&au[…]

Ersättningsbakluckeljus V90XC 2018

Mitt råd är nog: Köp nytt helt enk[…]