Momentum skrev:http://www.polisen.se/Vasterbotten/sv/A ... I.facebookMen det är ju exakt samma tabell som varenda vovveklubb svänger sig med. Varifrån kommer dessa uppgifter?
Moderator: Moderatorer
Momentum skrev:http://www.polisen.se/Vasterbotten/sv/A ... I.facebookMen det är ju exakt samma tabell som varenda vovveklubb svänger sig med. Varifrån kommer dessa uppgifter?
Amarace skrev:Oavset gradantal (och ja, jag reta rmig också på alla dessa uppmaningar), så ska ju hunden hållas ute ur bilen när det är varmt!En hund svettas inte, dom flåsar ut sin värme. Sen kan man göra som så att man har jeppegrindar om man tar med hunden ofta. Samt ställa en skål vatten och luckan uppe. Det tycker jag är humant om bilen bara ska stå still en kortare stund. Sen parkerar man givetvis i skuggan så mycket det går!
Tyvärr lämnas allt för många hundar (och barn också för den delen) i alldeles för varma bilar, då en hund inte svettas som vi gör så blir dom fort överhet.
Har själv två hundar, så man ser ju på dom hur det är, 30 grader inomhus tar hårdare på dom, jämfört med 30 grader utomhus i solen.
llesrof skrev:exakt! hur har de testat för uppnå dessa siffror skulle vara intressant veta... aldrig det blir 85 grader av 22 grader ute :arrow:Momentum skrev:http://www.polisen.se/Vasterbotten/sv/A ... I.facebookMen det är ju exakt samma tabell som varenda vovveklubb svänger sig med. Varifrån kommer dessa uppgifter?
*pettson* skrev:Tror man inte på höga temperaturer så föreslår jag direkt att man ställer en bil med svart inredning mitt i solen en sommardag. Väntar två timmar och sätter sej i bilen iklädd endast shorts. Eftersom det inte är mer än runt 23-25 grader i luften så ska där inte finnas nåt problem. Eller?Ska det inte finnas något problem? Vad syftar du på?
llesrof skrev:Ironi för 17 gubbar! :D*pettson* skrev:Tror man inte på höga temperaturer så föreslår jag direkt att man ställer en bil med svart inredning mitt i solen en sommardag. Väntar två timmar och sätter sej i bilen iklädd endast shorts. Eftersom det inte är mer än runt 23-25 grader i luften så ska där inte finnas nåt problem. Eller?Ska det inte finnas något problem? Vad syftar du på?
*pettson* skrev:Personligen tycker jag väl att det faktiskt är rimligt om det gäller yt temperaturer och inte snitttemp i en kupe.Antar att du slant på tangentbordet (för googling på gensol gav föga). :D Vad menade du?
Kan man steka ägg på en mörk sten mitt i solen, en vanlig sommardag i sverige med gensol och vindstilla, så går det att få så hög temp på en mörk yta i ett slutet utrymme.
Men hursomhelst är det totalt oväsentligt hur tabellen står sej, då man snabbt uppnår över 45 grader celsius i snitt i en kupe och därmed ändå skapar en riskzon som är totalt onödig. Tror man inte på höga temperaturer så föreslår jag direkt att man ställer en bil med svart inredning mitt i solen en sommardag. Väntar två timmar och sätter sej i bilen iklädd endast shorts. Eftersom det inte är mer än runt 23-25 grader i luften så ska där inte finnas nåt problem. Eller?
Connected Safety använder bilens inbyggda SI[…]
Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]