Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av mattish
Måste bara slänga in en sak. Har en Atos, en 2000, med 15000 mil på mätaren. Den har funnits i familjen sen i princip ny, inga större problem. Den tuffar på år efter år. Bytt bromsrör, servopump och däck. I övrigt endast normal service. Den köptes för 63000:-, det är billiga mil! Jag köpte den av föräldrarna efter den varit i lite närkontakt med en stadsbuss, vilket den överlevde med en liten bula, för 3000:-. Perfekt som andrabil, men inte så mkt som familjebil. Den är väldigt trång med två bakåtvända stolar bak :roll:

Hyundai har jag fullt förtroende för när det gäller driftsäkerhet.
Toyota Avensis har jag haft och den var också bra, irriterande småryckningar och nya xenonstrålkastare behövdes. Men annars ok. Vw passat har jag lite sämre erfarenheter av. Ford Mondeo, skitbra bil att köra med lite strul med bakbromsarna, annars inga problem, trots 12000 mil. Dagen den byttes in sprack termostathuset, men det var kvickt bytt.
Skoda Fabia hade jag en i ett år, en helt ny bil och naturligtvis inget att klaga över.

Saab, nja. Sköna bilar men dom jag haft har strulat.

Ska bli intressant med Volvon... Kollegan hämtade ut en likadan, 3 dagar innan första verkstadsbesöket, en veckas felsökning och det visade sig vara en jordkabel på generatorn som inte satt fast.
För att försvara Saab så har vår 9-3 Aero gjort av med en tändkassett och en magnetkoppling till AC:n, tändkassetten fick vi på garanti. Detta sedan -03. Billiga servicar och sjukt sköna säten, dessutom går den fort.... Givetvis har den gjort av med bromsar och däck som alla andra.

965:an har jag inte haft så länge. Bytt kränghämmarstag och renoverat handbroms. Denna modell anser jag ha minst smäck och vara bäst ihopsatt av alla Volvomodeller jag ägt. Bör påpekas att den är den nyaste! 1995. :smile:
av kamilenski
Om jag behöver lägga ut 60000 på 2 år på reparationer som tvingade mig att ta 'axi eller dyl från platsen där bilen gått sönder, är bilen sk*t.
Vill kunna lita på min bil! Rosten bryr jag mig inte så mycket om. Bara den tar mig utan problem från punkt A till B. Köper jag en med ABS, AC m.m. förväntar jag mig att det funkar så länge jag har bilen.

Vad det gäller ovannämnda listor, är jag paff på BMW placering!
Ochännu mer på Korea leksakers!
av Sharkbait
Fartdåre skrev:
Känns som BMW och sedan Mercedes är de säkraste korten om man skall köpa något nytt från trakten...

En bekant hade en sprillans ny MB. Den började rosta efter 1 år. Han lämnade in bilen och dem byte ut dörrarna och framskärmarna.

:-)-)
Användarvisningsbild
av erikn
Olika är hur vi upplever Atos. Den jag hade gick konstigt, väldigt slö och drog i förhållande till pong relativt mycket bränsle. Hade in den två gånger för hjullagerbyte fram samma hjul plus annat strul. Mycket positivt dock är hur man sitter i den, man kommer i och ur väldigt lätt. I övrigt har den inga egenskaper som jag saknar.

Till dottern med nytaget körkort köpte vi i vintras en Polo -98 för 12'. Den går väldigt bra, drar ca 0.65. Hoppas att den inte blir jobbig när den ska repareras i framtiden.
Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]