Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus
Jag skruvat hellre med min V70-99 mot än 740. Det behövs ingen raketforskare för göra vanlig service , rep bromsar,byta styrleder mm
av *pettson*
Ska vi försöka enas om vad som menas med bäst? Är det bäst med att gå bakåt i tiden och plocka bort allt teknikmässigt och alla framsteg. Isåfall borde ju en ford modell T kunna falla på läppen? Där är det inte överdrivit med teknik. Vill man ha volvo då så får det bli en jacob.

Är det bättre med byte tänddelar vart 1500 mil och brytarjustering, samt rundsmörjning vart 500e till 1000e mil så föreslår jag en tidig pv.
Kanske skivbroms lockar? Kasta in nån slant o få en fin amazon.
Är det bättre med nåt mer komfort, men trots detta en effektiv eldning för kråkorna med bensin tack vare dess gamla teknik så föreslår jag en 740.
Jag säger inte att den drar mer bensin, men du har mindre effekt för bensinen.
Vill du att inget ska ha hänt direkt i förarmiljö eller teknikmässigt så man känner igen sej, föreslår jag 940.
Vill man upp något lite teknikmässigt på chassie men ljusår framåt motormässigt så är det v90.
Vill man uppdatera sej karossmässigt och motormässigt så är det en 850. Plötsligt driver bilen i fel ända och det känns ändå helt rätt. Den beter sej som en bakhjulsdriven om det släpper.
Vill man ytterligare uppdatera sej karossmässigt men är nöjd med motor/ chassiedelen så är det en 70 serie innan 00.
Vill man upp karossmässigt/ chassiemässigt men inte nåt speciellt motormässigt så passerar man år 2000
Sen är det upp till pengarna vart man vill hamna modellårsmässigt.

En s80 är en stor bil som inte alls är extradimensionerad chassiemässigt nåt speciellt för detta, den är varken mer eller mindre känslig för nånting än en vanlig 70 serie.
Jag antar att innan bra förslag kan hagla in så lär frågeställaren få ställa sej själv många frågor. Vad vill du själv uppnå? Först då kan du få bra tips.
Användarvisningsbild
av Vojje
Att besvara denna fråga är som att svara på frågan, "hur långt är ett rep, snöre, lina eller möjligen en wire".
Det kan inte ens "pettson" :lol:
Användarvisningsbild
av White
Allt är enligt tycke och smak! Vissa tycker si och andra tycker så!
Rent "mekarvänligt" på en ändå hyffsat "modern" bil är ju enligt mitt tycke ändå 7/900. Men just dom är ju mina favoritmodeller av
andra skäl, så lite partisk i bedömningen är man kanske.
av kamilenski
Bäst är det bilen som fungerar ALLTID!
Användarvisningsbild
av Vojje
kamilenski skrev:Bäst är det bilen som fungerar ALLTID!
Då är svaret Toyota. Inte ngn Volvo.
av Fartdåre
Eller en Honda... Körde en Accord -99a innan jag bytte till S40in. 17000 mil på 7 nästan helt problemfria år. Bytte lager
i servopumpen vid 14000 mil, annars bara årlig service och byte av slitage delar.
Körde ändå väldigt hårt med den, men den ville bara inte gå sönder...
Rostade knappt heller. Bästa bil jag haft om man ser till driftsäkerhet.

På ett år med Volvon har jag bytt tändspolar, spjällmotor i värmepaketet, ballast till xenonljuset och bytt elantennen.
Dessutom rostar den som f'n...
Gillar den ändå.

Skulle jag köpt Volvo för 50-60000 hade jag köpt en likadan som den jag har. En välskött S/V 40 Classic med
riktigt låga mil kan ändå vara ett riktigt fynd trots några småfel.

Nästa nybil blir dock en Honda, en Accord eller CR-V. Tycker de har lite mer själ än ex. Toyota, om man nu ser till
de mest pålitliga märkena.
Användarvisningsbild
av mifran
Det som skrämmer lite med nya bilar kanske inte är just mekaniken (bara) utan att det är så mycket elektronik. Det är ju inget som man enkelt kan laga och som verkar strula på moderna bilar.
Användarvisningsbild
av mifran
Fartdåre skrev:Eller en Honda... Körde en Accord -99a innan jag bytte till S40in. 17000 mil på 7 nästan helt problemfria år. Bytte lager
i servopumpen vid 14000 mil, annars bara årlig service och byte av slitage delar.
Körde ändå väldigt hårt med den, men den ville bara inte gå sönder...
Rostade knappt heller. Bästa bil jag haft om man ser till driftsäkerhet.

På ett år med Volvon har jag bytt tändspolar, spjällmotor i värmepaketet, ballast till xenonljuset och bytt elantennen.
Dessutom rostar den som f'n...
Gillar den ändå.

Skulle jag köpt Volvo för 50-60000 hade jag köpt en likadan som den jag har. En välskött S/V 40 Classic med
riktigt låga mil kan ändå vara ett riktigt fynd trots några småfel.

Nästa nybil blir dock en Honda, en Accord eller CR-V. Tycker de har lite mer själ än ex. Toyota, om man nu ser till
de mest pålitliga märkena.
Har sneglat lite på Honda Civic, verkar en underskattad bil men ändå känns det "roligare" med en gammal s80 eller s90/v90. Är man bara korkad som ber om problem eller är man insnöad svensk och tror Volvo är svenskt.
Användarvisningsbild
av mifran
*pettson* skrev:Ska vi försöka enas om vad som menas med bäst? Är det bäst med att gå bakåt i tiden och plocka bort allt teknikmässigt och alla framsteg. Isåfall borde ju en ford modell T kunna falla på läppen? Där är det inte överdrivit med teknik. Vill man ha volvo då så får det bli en jacob.

Är det bättre med byte tänddelar vart 1500 mil och brytarjustering, samt rundsmörjning vart 500e till 1000e mil så föreslår jag en tidig pv.
Kanske skivbroms lockar? Kasta in nån slant o få en fin amazon.
Är det bättre med nåt mer komfort, men trots detta en effektiv eldning för kråkorna med bensin tack vare dess gamla teknik så föreslår jag en 740.
Jag säger inte att den drar mer bensin, men du har mindre effekt för bensinen.
Vill du att inget ska ha hänt direkt i förarmiljö eller teknikmässigt så man känner igen sej, föreslår jag 940.
Vill man upp något lite teknikmässigt på chassie men ljusår framåt motormässigt så är det v90.
Vill man uppdatera sej karossmässigt och motormässigt så är det en 850. Plötsligt driver bilen i fel ända och det känns ändå helt rätt. Den beter sej som en bakhjulsdriven om det släpper.
Vill man ytterligare uppdatera sej karossmässigt men är nöjd med motor/ chassiedelen så är det en 70 serie innan 00.
Vill man upp karossmässigt/ chassiemässigt men inte nåt speciellt motormässigt så passerar man år 2000
Sen är det upp till pengarna vart man vill hamna modellårsmässigt.

En s80 är en stor bil som inte alls är extradimensionerad chassiemässigt nåt speciellt för detta, den är varken mer eller mindre känslig för nånting än en vanlig 70 serie.
Jag antar att innan bra förslag kan hagla in så lär frågeställaren få ställa sej själv många frågor. Vad vill du själv uppnå? Först då kan du få bra tips.
Jag vill ha en säker bil med bra passiv och aktiv säkerhet. Jag vill kunna göra enkel service själv som byta olja och bromsklossar. Den ska alltid fungera och inte kräva dyra reparationer. Den ska ha plats för en bilbarnstol, barnvagn och ett par väskor. Det ska inte vara massa elektroniskt utan minimalt med knappar ( less is more). Ac behövs men acc känns onödigt. Farhållare är bra. Dra lite bensin och kosta lite i skatt försäkring är trevligt. Gärna låga fasta avgifter mot högre mil kostnad. Jag kör under 1000 mil per år åker buss eller cyklar till jobb bilåkande gör jag mer för nöjet.

Anledning S80 är att V70 är ofta härdars körda och läser man Bilprovningen så underkänns typ 25 procent av alla V70 medan S80 ligger på 12 procent. Här verkar S40 från 2005 dock utmärka sig.
Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]