Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jag tycker absolut att dubbdäcken med dess extra slitage skall bära sina kostnader. En extra miljöavgift så som KKR beskriver känns rättvist, under förutsättning att denna miljöavgift dedikeras till vägunderhåll.
Och sedan så kan man ju innföra en särskild plåtskatt på bilens kaross beroende på hur tjock plåten är och en spolarvätskeskatt som förorenar miljön när denna spolarvätska far runt bilen vid användande.En bromsdammsskatt hade ju inte heller varit så dumt samt en extra dimljusskatt för de som kör med halvljus och dimljus ihop.En extrautrustningsskatt hade ju också varit himla bra.En extra takräckesskatt / takboxskatt måste ju bara införas snarast.Man kan ju även införa en extra beskattning beroende på hur länge en bilist vistas bakom ett trafikljus på tomgång.Finns ju hur många skatter som helst som man kan lägga på dessa stackars bilister.Samt en EXTRA STOR skatt på de som ständigt föreslår nya dumma skattehöjningar.
PTV skrev:Och sedan så kan man ju innföra en särskild plåtskatt på bilens kaross beroende på hur tjock plåten är och en spolarvätskeskatt som förorenar miljön när denna spolarvätska far runt bilen vid användande.En bromsdammsskatt hade ju inte heller varit så dumt samt en extra dimljusskatt för de som kör med halvljus och dimljus ihop.En extrautrustningsskatt hade ju också varit himla bra.En extra takräckesskatt / takboxskatt måste ju bara införas snarast.Man kan ju även införa en extra beskattning beroende på hur länge en bilist vistas bakom ett trafikljus på tomgång.Finns ju hur många skatter som helst som man kan lägga på dessa stackars bilister.Samt en EXTRA STOR skatt på de som ständigt föreslår nya dumma skattehöjningar.
Är spolarvätskan ett miljöproblem?
Med tanke på alla plastdunkar med spolarvätska som köps och slängs så kanske det skulle vara momsfritt att sälja vätskan på pump på mackarna istället. En handpump som inte drar el.
Det finns ju refillpåsar med spolarvätska. Såg en sådan i pundargurkan jag kör i jobbet. Jag har frågat efter sådana på lite olika mackarvmen ingen harcdom. Vätskan i sig är nedbrytbar.
En extra skatt för dom som använder broddar på skorna på vintern måste ju också genast införas, tänk så det sliter på trottoaren.
Sedan borde det ju införas en skyhög staffavgift för alla dom som åker i diket på vintern med pga att dom INTE använde dubbdäck,
tänk vad det förstör naturen i vägkanten och belastar räddningstjänst och sjukhus!

Nej, låt var och en själv bestämma vilka vinterdäck som passar just hans/hennes körning och väglag UTAN straffavgifter även här.
tänker på de enorma vägslitaget som är mycket farligare med regnfyllda spår men det svinnet i olyckor räknas väl inte in?
Isak
Jag tycker om att betala skatt. Både inkomstskatt, moms, skatt på kapitalvinster etc.
Men bland de "bästa" skatterna tycker jag är punktskatterna. Då jag är snusare och även köper en del öl, vin etc på systembolaget betalar jag en hel del punktskatter varje månad till staten för dessa laster. Dubbdäck borde definitivt höra till den kategorin. Något som man kanske kan betala en summa extra för, av alla de anledningar som dubbdäcksköparna ger som argument för att köpa dessa däck. Och därmed kompensera för försämrad miljö, ökade vägslitagekostnader etc.
Med den inställningen ska ju i så fall punktskatt införas på allt och alla som det minsta lilla utnyttjar samhällets resurser eller "sliter"
på någonting i samhället det lilla minsta utöver "normpersonen", som skattebetalande marionetter ungefär! Ett sådant samhälle hade
ju varit kul att leva i...

EDIT: Konstaterar nu på morgonen att jag är jäkligt glad att jag kör med dubbdäck!
Det har regnat och haglat största delen av natten och sedan frusit på så det är en tjock ishinna över allt, så även vägen.
I vanlig ordning har någon saltbil inte kommit vid denna tiden på morgonen, finns kanske inte sådana resurser här som i storstaden...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Det finns felkoder att läsa ut eftersom motor[…]

@fjohan82 , Sett det där med mattorna p&ar[…]

Nej proparts är lågbudget skit ocks&ari[…]

Nytt lås kostar ca. 500 kr och enkelt att by[…]