- ons 21 mar 2012, 16:41
#630361
Nå, jag skrev oktan inom ” ” för att förenkla, så det blev lite oklart, det håller jag med om.
Högre oktantal innebär att bränslet tål högre tryck innan självantändning (=knackning). En bensinknackning sker ju innan öd (övre dödpunkten) och strävar att ”vända” rotationen.
Dieselns motsvarighet är ju cetan-värde dvs hur lätt det tänder. Räknas efter att bränslet komprimeras till det tryck då det antänder. Vid lång fördröjning (lågt cetan) tänder bränslet försent med dieselknackning som följd.
Höga oktantal = låga cetantal, så lite motsatser.
I dieselmotorer vill man alltså ha självantändning, men i bensinmotorer tvärtom, dvs tändas av tändstiftet som du skrev.
Skulle du få bensin in i en dieselmotor, så antänds den av dieselbränslet som ger en knackning, men i detta fall efter öd och det är inte så skadligt kort tid.
Att blanda bensin och diesel ska väl gå? Gjorde det för 20 år sedan till en gammal traktor, men man startade på ren bensin.
Högre oktantal innebär att bränslet tål högre tryck innan självantändning (=knackning). En bensinknackning sker ju innan öd (övre dödpunkten) och strävar att ”vända” rotationen.
Dieselns motsvarighet är ju cetan-värde dvs hur lätt det tänder. Räknas efter att bränslet komprimeras till det tryck då det antänder. Vid lång fördröjning (lågt cetan) tänder bränslet försent med dieselknackning som följd.
Höga oktantal = låga cetantal, så lite motsatser.
I dieselmotorer vill man alltså ha självantändning, men i bensinmotorer tvärtom, dvs tändas av tändstiftet som du skrev.
Skulle du få bensin in i en dieselmotor, så antänds den av dieselbränslet som ger en knackning, men i detta fall efter öd och det är inte så skadligt kort tid.
Att blanda bensin och diesel ska väl gå? Gjorde det för 20 år sedan till en gammal traktor, men man startade på ren bensin.
xc70, D5, Automat, + wide glide i garaget