Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av stooges
Eller den goa bilhandlaren i Torsås som när jag ringde en gång om en som på den tiden var modern, Volvo 245 glt.
Är bilen ok?
Jaaa mycket fräsch, allt funkar perfekt.
Bra jag åker med en gång tar väl 1,5 timme har ca 10 mil.
JAAA gör det.

Kommer in i bil hallen, ber att få provköra,,,,,,,inget händer,,,,,,,,,,upp med motor huven och då upptäcker människan att topplocket är demonterat.
Jaha, men det fixar vi snart kom tillbaka om 1-2 veckor för den måste visst besiktigas också kläcker karln ur sig.

Där blev det inte affär....det är inte bara privat personer som är bakom flötet. :mrgreen:
stooges skrev: Kommer in i bil hallen, ber att få provköra,,,,,,,inget händer,,,,,,,,,,upp med motor huven och då upptäcker människan att topplocket är demonterat.
:lol:

Där ser man hur viktigt det är att man i alla fall försöker starta bilen innan man skriver på kontraktet!!

Denna tråd - trots det allvarliga ämnet - håller på att förvandlas till den stora humortråden! 8)
av Arnold
Dessutom gäller detta. Något som många syndar mot.

Alla som yrkesmässigt säljer begagnade bilar ska lämna en skriftlig varudeklaration för bilar som kostar minst 30 000:-.
Varudeklarationen ska finnas lätt tillgänglig och väl synlig på utställda bilar. För bilar som kostar under 30 000 kronor räcker det med information om bilens säkerhet. Varudeklarationer för bilar som kostar mer än 30 000 kronor ska också innehålla information om bilens kondition.
Det ska också finnas uppgifter om bland annat skatt och garantier samt, om du begär det, beräknade reparationskostnader.

Det finns en töjbarhet i varudelkarationen. När en bilhandlare kryssar att t ex bromsarna är ok, så är det med utgångspunkt på bilens ålder. Man kan alltså inte vänta sig att ok brosar på en begagnad bil är lika effektiva som på en ny. Detta är enligt reglerna. Denna töjbarhet kan säkert utnyttjas av vissa.

Jag skulle köpa en 945 hos en volvoåterförsäljare i Skåne. Enigt varudeklarationen skulle allt vara ok. När jag provade bilen tog bromsen nere vid golvet. När jag tittade under den såg jag att ljuddämparen var upphängd med ståltråd. När jag ifrågasatte hur de kunde missat att ljuddämparen var upphängd med ståltråd fick jag svaret: "Mja, man tittar ju inte under så". Man kan ju undra hur det går till när de upprättar sina testprotokoll.
av Lövet
Jag har nog aldrig sett en varudeklaration som inte haft OK på alla punkter. Oavsett hur risig bilen sett ut.
av Arnold
andreas_lofgren skrev:Jag har nog aldrig sett en varudeklaration som inte haft OK på alla punkter. Oavsett hur risig bilen sett ut.
Just det. Det visar ju bara på töjbarheten i tolkningen av hur bra de olika systemen behöver fungera, när varudelkarationer upprättas.
Solgardin bakdörrar

Jag har bytt dörrsidor och har nu gardin i […]

Felkod 322 - B230f LH2.4

Lite mer info om hur bilen går: Efter nolln[…]

Nytt utseende i Google?

Jag läste för ett tag sedan att utseende[…]

Letar oljetryckmätare

Finns givare med inbyggd varning, men dem är […]