Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av boeder
Brainded skrev:
zenobia skrev:Att lämna ifrån sig körkortet eller inte har ingen större betydelse.
Du har inte rätt att köra bilen 48 timmar efter det att polisen stoppade dig. Gör du ändå det blir det olovlig körning med dagsböter som följd.

Blir det senare beslutat att du åker på en spärrtid börjar den inte räknas innan du har lämnat in ditt kort. Under tiden åker du utan behörighet och riskerar stora belopp om du skulle krocka (bortsett från dagsböter).

Försäkringsbolagen ser att du saknar behörighet och kan därmed neka dig ersättning för totalkvaddad bil, invaliditetsersättning osv...
Inte om du inte skriver på papperet, då får du köra tills att domstol beslutar om du ska bli av med det.

/Anders
får man då bekosta rättegångskostnaden??
av Alminjo
Brainded skrev:
Inte om du inte skriver på papperet, då får du köra tills att domstol beslutar om du ska bli av med det.

/Anders
Va händer om ja INTE skriver på ? Vem står för alla domstolskostnader? Sannolikhet att vinna: Du vs polisen ? :!:
Användarvisningsbild
av Brainy
Alminjo skrev:
Brainded skrev:

/Anders
Va händer om ja INTE skriver på ? Vem står för alla domstolskostnader? Sannolikhet att vinna: Du vs polisen ? :!:
Ska inte säga säkert men jag tror att du i brottsmål (ej civilrätt) slipper betala domstolskostnader. Vid civilrätt får värdet inte överstiga ett halvt basbelopp. Men detta är ju ett brottsmål.

Vinna lär du inte ha en chans att göra men säg att du blir stoppad första dagen på semestern, då kan du vänta med att skriva på en delgivning förrän du kommer hem två veckor senare och ta smällen från då och ändå slippa Tingsrätten.
zenobia skrev:
Brainded skrev: Inte om du inte skriver på papperet, då får du köra tills att domstol beslutar om du ska bli av med det.

/Anders
Vet du eller tror du?

Någon länk som styrker ditt påstående hade varit önskvärt...
Allt jag läst har jag läst på ett porscheforum någonstans, efter att ha kollat så visade det sig vara tråden som redan postats här, LÄSVÄRD!
http://forum.porsche.nu/forum/showthread.php?t=25492&

/Anders
av Alminjo
Ett tips: överstig inte 29kmh mer än vad som angetts så slipper du indraget körkort...
Användarvisningsbild
av Danneman
Testa att överklaga i vilket fall som helst, ha några vettiga skäl :)
av habs
Alminjo skrev:Ett tips: överstig inte 29kmh mer än vad som angetts så slipper du indraget körkort...
är inte gränsen lägre vid 30 och 50
av Teemu
anderc skrev:Jaha då var det slutåkt för mig. I fredags skulle jag ner till släkten i Ronneby och fira valborg. I höjd med Valdermarsvik så var det en liten 70-sträcka som jag missade :-( Yngsta barnet skrek i himmelsen sky så jag missade den 70-sträckan. Så jag klockades för 125 på 70. Men den snälle trafikpolisen skrev ner det till 120 så jag slapp åtal för vårdslöshet i trafik.

Nu återstår bara att invänta länsstyrelsen i Stockholm att besluta hur länge jag blev av med körkortet.
Underbart ny bil, sommardäcken på och semester och pappaldedighet väntar.... jaja som man bäddar får man ligga. Frågan är hur länge man måste vara utan kortet? Ngn med liknande erfarenheter? Herr blå trodde 2-4 månader men kanske 3-6 oxå...

:cry:
Även om det hade varit fortsatt 90km/h på sträckan så lär du ha haft en bra bit över 130km/h på mätaren om polisen klockar dig till 125km/h. Och dessutom med barn i bilen - hur tänker man då? Ta inte detta som något påhopp, för det är absolut inte menat så. Jag kan bara inte förstå varför man utsätter sig själv och sina barn för den ökade faran. Jag kör också för fort till och från, men på just 70-sträckor och neråt är jag extra noga med att hålla hastigheten. En ganska annorlunda situation om man skulle ligga i 125km/ på motorväg. Fast detta är ju bara mina tankar...
av anp
habs skrev:
Alminjo skrev:Ett tips: överstig inte 29kmh mer än vad som angetts så slipper du indraget körkort...
är inte gränsen lägre vid 30 och 50
Endast vid 30km/h
av anderc
Teemu skrev:
Även om det hade varit fortsatt 90km/h på sträckan så lär du ha haft en bra bit över 130km/h på mätaren om polisen klockar dig till 125km/h. Och dessutom med barn i bilen - hur tänker man då? Ta inte detta som något påhopp, för det är absolut inte menat så. Jag kan bara inte förstå varför man utsätter sig själv och sina barn för den ökade faran. Jag kör också för fort till och från, men på just 70-sträckor och neråt är jag extra noga med att hålla hastigheten. En ganska annorlunda situation om man skulle ligga i 125km/ på motorväg. Fast detta är ju bara mina tankar...
Jag förstår ditt tankesätt. Brukar ta det lugnare på 70-sträckor. Givetvis anpassar jag min körning efter rådande väder,väglag och trafik. Vilket var bra väder, torr asfalt och inga bilar (förutom polisbilen då).
Användarvisningsbild
av ziaal243
Att bli av med körkortet är ngt som händer. det drabbar väldigt många så anderc inte den första. Det känns förjävligt men tänk på att du slipper köra ungar hit o dit och andra ärenden som man helst vill slippa. Så ta det perioden som en semester...
Upgradera baklucka

Hej! Jag är också intresserad av denn[…]

Helt rätt uppfattat angående vacuumslan[…]

Ja det kan hända, men jag tror mer att packbo[…]