Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Bild

Jag håller med om att det är lurigt att den där Biltemas rostskyddsprimer för pensel inte ska fungera med deras sprayfärger, särskilt när de inte tycks ha någon annan.

I garaget hittade jag en oöppnad burk med Hagmans Rostskyddsprimer och blev nyfiken på om DEN också har ett starkt begränsat användningsområde men på den står inget exakt:

"Efter ca. 30 minuter kan den målade ytan överlackeras med de flesta förekommande lacker."

Det kunde ju vara kul veta vilka lacker man INTE kan använda...!? :roll:
av *pettson*
Ja visst är det lustigt att ingen hittat 367419 ? Inte har man ansträngt sej särskilt väl för det iallafall?.. Det tog två hela minuter att hitta på nätet..
Grundfärg, filler och till sist sprutpackel som utan problem går ihop. Då har man så det går att få yta till lack ihop med rostskydd.
Brutalt svårt att hitta alltså..

367419 Zinkfosfatbaserad rostskyddsprimer med korrosionsskyddande pigment. Både rostskyddar och grundmålar bilens ytor av järn, stål och aluminium. Rostskyddsprimern ger ett utmärkt målningsunderlag som bidrar till ett förbättrat målningsresultet. Primern har mycket goda vidhäftningsegenskaper och kan våtslipas. Primern är dammtorr efter 10 minuter och genomhärdad efter 1 dygn. OBS! Hög luftfuktighet ger längre torktid. En stor fördel jämfört med andra liknande produkter är att Rostskyddsprimern tillåter senare punktsvetsning utan att rostskyddet försämras. OBS! Primern är endast avsedd att användas ihop med Biltema Bättringsfärg. Kulör: Rödbrun. 400 ml.

Värre blir det..
367417..Genom att grunda med Primer/filler erhålls ett förbättrat målningsresultat. Primern fyller mindre repor och kan våtslipas. Primern är dammtorr efter 10 minuter och genomhärdad efter 1 dygn. OBS! Hög luftfuktighet ger längre torktid. OBS! Primern/fillern är endast avsedd att användas ihop med Biltema Bättringsfärg. 400 ml.

36689 är sprutspackel..
För enkel och snabb spackling/fyllning av mindre slipsår, repor och lackeringsskador. Produkten har goda fyllnings- och torkningsegenskaper, god vidhäftning, är lättflytande, skyddar mot korrosion och ger en jämn och porfri yta. Den är fri från tungmetaller; innehåller inget bly, kadmium eller krom. Bindemedel: Nitrohartsförening. Den spacklade ytan är dammtorr efter 5-10 minuter, hanterbar efter 30-40 minuter och genomhärdad efter 24 timmar. Spacklet kan efter härdning och slipning övermålas med alla Biltemas lacker. 400 ml.
Det är intressant att läsa om torktiderna och tiden till "övermålningsbar". Jag tycker mig ha märkt (generellt inte bara biltemas) att om grunden eller topplacken har torkat någr2a timmar så är det svårare att spruta ett lager till utan att det finns en risk att lacken reser sig och blir skrynklig. I bland kan man rädda läget genom att lägga på ett par våta lager till - men ibland är det totalkört. Så jag brukar spruta grunden ett par lager - 2 - 3 st och vänta precis tills jag ser att det mesta har torkat precis, Sedan lägger jag topplacken med 2 - 3 lager med ca 10 - 15 min emellan. Det brukar gå bra och passa mitt sätt att arbeta och mitt temperament.

För många år sedan när syntetlackerna fanns så brukade jag värma lacken till 30 - 40 grader i bland något mer. En elplatta och en kastrull med vatten och en termometer (skinktermomenter) inborrad i toppen av färgsprutan. Jag började med viskositeten (kommer inte riktigt ihåg alla detaljer) 40 - 50 sekunder och när lacken var varm så var viskositeten 10 - 15 sekunder i en dinbägare. När man sprutade (smalare sprutfält) så avdunstade lösningsmedlet snabbt mot den kalla plåten och man fick i en sprutning 2 lager direkt. Så två sprutningar gav 4 lager. Numera använder jag helst akrylatlackerna som är lättare att spruta. Med en fin sprutpistol går det ganska lätt och jag använder numer mätstickor och bryr mig inte om någon viskositetsbägare. Sprutpistolen är ganska avgörande har jag märkt.

Jag jag har märkt att det går alldeles utmärkt att använda, "corrostabil", plastig paddings grund och så min favorit Beckers metallprimer grå. Jag sparar in någon krona så även om det naturligtvis är bättre med anpassade komponenter. Men jag får tillräcligt bra resultat med lagom insats om jag lackar om en dörr eller flygel eller motorhuv etc. Jag satsar inte på ett perfekt resultat men på ett resultat så att det inte skall märkas för ett otränat öga att jag stått utomhus och sprutat eller i garaget. Det viktigaste är att bilen är rostfri och ser "hel" ut. Då gör det inget att den är gammal. Och jag har lagt ned rimligt med tid på reparationen för ett rimligt resultat.

När det gäller Biltemas stenskottsskydd tycker jag att den blir för fluffig när man sprutar "plasten" den har för mycket volym. Hagmans är lite kompaktare och flyter ut lättare. I alla fall om man vill lägga lite tjockare lager.

Det blev lite för mycket skrivet om ingenting - men det flöt bara ut :)
tobberebel skrev:Hej,

Igår var jag och en kompis på biltema å köpte färg, rostskydd, spackel och lack... Iaf vi tjacka grejerna å drog te mekonomen och köpte ett spec silikon... iaf när vi kommit hem å slipat bort värsta rost å putsat så läste vi på rostskyddsfärgen å där har dom mage å skriva bör ej lackas över med biltemasprayfärger/lacker :shock: .. VAFAN ja köpte ju burken på biltema :shock: , är dom helt blåsta eller? har aldrig varit med om nått liknande? vad är det frågan om? :shock: har någon varit med om det?? :???:

Blev ganska upprörd vi bor ganska långt från stan å vi ville ju komma igång med arbetet... men ja penslade på rostfärgen ändå och idag lackade över med färgen... men fattar inte vad dom sysslar med? :S :shock: nån som vet?????????? :???:
Kan lägga till att lackningen är färdig, fungerade felfritt :) det blev riktigt bra :=) :D
Jag tror att Biltema kunde vara lite smarta och sätta en text bredvid produkten och hänvisa till primer på sprayburk om man ska använda sprayfärgerna. Det borde rimligtvis vara fler som gjort fel och jag tror ju att Biltema säljer en jäkla massa sprayburkar under ett år. Dom har ju redan konstaterat och skrivit bredvid burken att det inte går, ta ett steg till och hänvisa kunden till rätt produkt så blir det mindre fel. /Clas
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]