Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
Robertson skrev:Camel, blir det motsvarande siffror om jag tankar V-Power hos Shell för 14,92 kr/litern? Slog nytt rekord förra veckan, 930:- för full tank.
Roligare rekord finns ju att slå...

Om du tankade 62,33 liter för 14,92 kr/liter blir siffrorna:
--------------------------------------------------
Lönekostnad för arbetsgivaren = 1 797,36 kr
Avgår abetsgivaravgifter (31,42%) = -429,71 kr
Bruttolön = 1 367,65 kr
Avgår inkomstskatt (32%) = -437,65 kr
Nettolön = 930,00 kr

Pris vid pump = 930,00 kr
Avgår moms (25%) = -186,00 kr
Avgår produktskatt = -342,83 kr
Varuvärde exklusive skatter = 401,17 kr

Till samhällets kassa = 1 396,19 kr
--------------------------------------------------

Vet inte om produktskatten är samma för V-power som BF95, men enligt OKQ8:s hemsida är den 5,50 kr/liter + moms för BF95. Olika inkomstlägen, jobbskatteavdrag etc. påverkar också kalkylen. Hur som helst: så länge som de hederligt tjänat ihop dina slantar genom avlönat arbete så inbringade din tankning totalt sett mer i skatt till samhället än priset du betalade vid pumpen!
av Robertson
Jäklar! Jag hoppas någon får nytta av mitt bidrag till samhällets kassa. Kommunen jag bor i har i vilket fall inte sett mycket av pengarna då det verkar som de inte har råd att ploga vägarna. Istället får solen stå för plogningen (den är ju gratis). :-)
Användarvisningsbild
av Camel
Ja, dessutom blir snöröjningen mer miljövänlig om man låter solen smälta snön istället för att ploga.... :D
Användarvisningsbild
av XC60D3
Japp, det är jättesynd om oss som går och köper nya bilar för 300 000 kr. Personligen så ser jag det som följer;
Pendlar 7 mil varje dag till jobbet. 90 km/h istället för 110-120 km/h och Eco-driving ger mig 0.2 l/m mindre i förbrukning.
7x0,25 = 1,75 l/dag => 8,75 l/vecka => 420 l/år
420 x 13,7 = 5754 kr med min nuvarande bil

jag räknar kallt med att kunna sänka ytterligare 0,15 l/m med min nya diesel
252 x 13,7 = 3450 kr ytterligare.

Så istället för att stressa runt som en iller med min "gamla" bil och göra av med 1l/mil, så tar jag det lite lugnare i min nya XC60 och sparar 9000 kr om året.

Sen kan man naturligtvis ifrågasätta mitt val av bil, kanske en S40 DRIVe hade varit lämpligare, men det är en helt annan diskussion.

Dessutom, med 1700 jobbmil på mätaren så blir det ca 6700 kr tillbaka på skatten. Det ni, är ju nästan 4 kr/mil. Det går liksom runt i en evig loop. :roll:
Användarvisningsbild
av XC60D3
isak skrev:rätt in i det okontrolerbara svarta hålet!
Nej, det är väl mest Grekland som står för det okontrollerbara svarta hålet just nu ;)

Vi har rätt god kontroll över vår ekonomi i Sverige just nu. Men det har förstås kostat.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Har man inte koll själv är det väl lätt att tro/gissa att ingen annan har det heller!
Vill man få koll så är väl alla uppgifter offentliga så det är ju bara å sätta sig å läsa för den som är intresserad..
Användarvisningsbild
av olindh
Det är klart dom måste ta ut höga skatter. Hur ska staten och kommunen annars ha råd att betala alla bidragstagare och högavlönade tjänstemän?
Användarvisningsbild
av Variosboy
Så du menar att du aldrig får ta del av de skatter du betalar??

Åkte du inte på en enda plogad väg i vinter? Inte besökt sjukvården? Inte gått i skola eller har barn som gör det, eller nåt annat som är statligt finnansierat?

Och nu till en följdfråga, vilka är "dom"?
Användarvisningsbild
av isak
vad bor du i för land Variosboy? du skiter rejält i det blå skåpet om du pratar plogade vägar!
för 40år sedan hade vägförvaltningen egna o inlejda plogbilar väghyvlar slungor MM! bor själv på landsbygden i det 4 siffriga vägnätet där kommer en bonntraktor utan sidovinge i 11 tiden på FM då har trafiken redan kört ifast snön! en gång denna vinter kommer en utkommenderad underhållshyvel utan kedjor och hasar på tvären! det är verkligheten! av de fordonsskatt miljarder har bilismen betydligt mera att kräva tillbaka i infrastruktur!
Isak
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 16
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok