Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
YEAY.. vilken skillnad.. 5% etanol till.
Men ska då lagen om handelsbensin skrivas om? För skattelagen hänvisar till handelsbensin som i sin tur naturligtvis är väldigt detaljerad spec på. Så.. när det finns 5% mindre bensin kommer det då att rättas till prismässigt? Nej.. möjligen går priset uppåt så man är säker på att det går att mjölka lite till. Det är ju vi sverige...!
Prova sånt här med fransmännen..^^
Användarvisningsbild
av SvenB
Nu tror jag nog att prisökning/prissänkning inte kommer att märkas. Det "drunknar" i den vanliga prisökningen/prissänkningen som håller på. I dag sänktes priset 15 öre. Och i kväll sades det att priset kommer att gå upp på grund av oroligheterna i Arabvärlden. Men om bensinbolagen hade någon heder så borde priset på E10 sänkas i förhållande till BF95 på grund av skattebefrielsen på etanol. Om så inte sker, skyll inte på regeringen.
Fast det är ju ändå regeringens fel att sånt här trams genomförs!

Lägg pengarna på att försöka få fungerande kollektiv- och tågtrafik istället. Det skulle kanske nästan eventuellt vara lite lite märkbart för miljön.
Användarvisningsbild
av SvenB
Det är inte bara i Sverige detta inträffar, jag tror Finland redan har infört det. Det står också i Expressenartikeln:

Det är miljön som kammar hem vinsten, en beräkning från branschorganisationen Bil Sweden visar att de minskade koldioxidutsläppen på årsbasis kommer att motsvara de årliga utsläppen från 170.000 genomsnittliga bensindrivna personbilar i Sverige.

Är det något vi skall förakta?
KKR skrev:Är det något vi skall förakta?
Jag gör det eftersom det inte kämpas för miljön där det VERKLIGEN behövs samtidigt. Om det gjorde det, skulle jag ha en helt annan inställning till såna här insatser. Men så länge Kina, Indien osv inte gör ett skit...varför ska vi då hålla på här?

170000bilar. Det är väl ungefär så många nya bilar som säljs i Kina på en vecka!
YES !!!! Tjoho !!!!! Rädda Miljön, Höj drivmedelsrelaterade skatter ännu mer !!!!

Klart som fan att detta idiotiska drag inte har med miljön att göra....våra älskade politiker (som inte lever i en vanlig svensk arbetares verklighet.... kom ihåg, de flesta politiker har förutom en ansenlig månatlig inkomst oxå fria resor).
Detta är inget annat än ett sätt att sätta dit den svenska medelklassen....kräma ur mer pengar av dem som kan betala.....av dem som troget kör till jobbet varje dag.

Personligen kör jag diesel.... MEN, det är inte pga det blir billigare (för det blir det inte längre med alla jävla skatter) utan endast för att diesel motorn klarar av mer mil än motsvarande bensinare.

Svenska politiker måste verkligen älska den svenska medelklassen..... svensson är som vanligt foglig & lydig & protesterar aldrig & ifrågasätter aldrig beslut tagna av myndigheter eller politiker..... politikernas jobb kan ju inte bli lättare.

Hällde för några dagar sedan 10 liter diesel i en klar plastdunk,,,,, någon som gjort detta nyligen? Ren jävla rapsolja ! kan inte vara något annat då konsistensen (dvs hur det skvalpar i dunken) samt färgen var samma som rapsolja. Inte undra på att man kommer längre på dieseln man tankar i Tyskland.

Fan vad jag hatar höga skatter & politiker som med fast övertygelse fortsätter att pungsparka svenssons medvetna om att de kan göra så utan konsekvenser.
*suck*

Nåväl, samma motstånd och upprörda känslor fanns då katalysatorn infördes och den blyfria bensinen. Fanan bärs högt av vissa att få släppa ut vad man vill och utvecklingen ska bromsas. Den ena teorin vansinnigare än den andra lanseras (se ovan).
Användarvisningsbild
av erikn
Kolla på den här filmen och sedan kan du försöka övertyga mig om att man inte gör miljönytta genom att köra på etanol och lämna fossilbränslet
- De flarar gas motsvarande 4 miljoner bilar per år
- medellivslängden har sjunkit till 45 år pga all förgiftning
- läckande oljerör har läckt ut 5 ggr mer olja än BP gjorde i mexikanska gulfen (där är ytterligare ett exempel)
- det ovan har gjort att Nigerdeltat är ett av världens största miljökatastrofer

http://www.youtube.com/watch?v=lyQLp-9Gdxk

Bild

Bild
Rena svineriet och detta väljer man att stötta genom att ge sitt motstånd till ökad låginblanding av etanol. Helt obegripligt. Jag hoppas verkligen vi snart får E100 på macken.
Miljön i all ära...men, nu är det ju så att politiker & politiska intressen använder "miljön" som ursäkt att öka skatterna....skatter som ändå inte är öronmärkta för ändamålet...& än mer viktigt (något som nämnts tidigare i tråden) är att vad vi (då menar jag EU länderna & USA) än gör...även om vi skulle sluta att köra bil helt & hållet så spelar det ingen roll såvida inte Asien (främst KIna), & Ryssland med sina republiker samt även Mellanöstern inte gör ett skit åt sina problem....eller rättare sagt total avsaknad av miljöhänseende.
Vänstern skriker miljö i falsett som ett mantra...i avsikt att utöva mer kontroll (dvs ta medborgarnas pengar via skatt) för övrigt glatt påhejade av resten av våra politiska partier... Moderaterna inräknade... då man på så vis inte behöver åtgärda det enorma slöseri av skattemedel man av tradition har i lilla Sverige.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 13
Glapp i framvagn V70 -06

Har du bytt krängningshämmarstag så[…]

Varför inte sänka ner bilen och lossa […]

Tack, det låter logiskt. Jag satte faktiskt[…]

Takräcke Ex90

Lasthållare till en XC90 passar tyvärr […]