Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DogWalker
CalleV70 skrev:
isak skrev:om det skulle hända!
ta inte ur växeln, kontrollera motorn med bromsen.
isak
!!! Inte orkar du bromsa om den drar på!! Skulle det hända så någ petar jag i neutral och bromsar och ställer mig i vägkanten. Sedan stänga motorn och antingen provstarta eller taxi..... Varvtalsspärren sköter om motor under tiden jag bromsar ner.

Nu vet inte jag hur det är med personbilsmotorer, men jag fick turbohaveri på en lastbil för några år sen, en Scania 470. Detta resulterade i att intercoolern blev oljefylld till viss del. Jouren kom ut och fixade ny turbo, samt blåsa ur intercoolerkylaren så gott det gick, och han sa att jag måste vara uppmärksam för att om det fanns olja kvar skulle motorn mer eller mindre explodera(eller varva ihjäl sig helt enkelt).
Så jag körde iväg lugnt och efter nån km mitt i en växling smällde varvräknaren förbi 3000rpm på nån jävla millisekund, upp med kopplingen fort som fan och bromsa så jag skulle få ner varven. Hade jag inte redan haft växel i hade motorn rasat. Röd markering på varvräknaren börjar på 2500rpm tror jag, och det finns ingen varvregulator som klarar detta då oljan kommer i via luftvägen, det spelar ingen roll om du klipper av bränsletillförseln.

När det gäller Volvos problem nu vet jag inte hur det funkar, men är det programvarufel och den fortsätter pumpa in diesel eller olja via kolvarna så skulle inte jag lita på någon varvtalsregulator, utan göra som Isak säger, alltså motorbromsa med växel i lagd och bromspedal tills motorn stannar.
Användarvisningsbild
av StringerBell
DogWalker skrev: Nu vet inte jag hur det är med personbilsmotorer, men jag fick turbohaveri på en lastbil för några år sen, en Scania 470. Detta resulterade i att intercoolern blev oljefylld till viss del. Jouren kom ut och fixade ny turbo, samt blåsa ur intercoolerkylaren så gott det gick, och han sa att jag måste vara uppmärksam för att om det fanns olja kvar skulle motorn mer eller mindre explodera(eller varva ihjäl sig helt enkelt).
Så jag körde iväg lugnt och efter nån km mitt i en växling smällde varvräknaren förbi 3000rpm på nån jävla millisekund, upp med kopplingen fort som fan och bromsa så jag skulle få ner varven. Hade jag inte redan haft växel i hade motorn rasat. Röd markering på varvräknaren börjar på 2500rpm tror jag, och det finns ingen varvregulator som klarar detta då oljan kommer i via luftvägen, det spelar ingen roll om du klipper av bränsletillförseln.
Så det finns alltid ett överskott av syre i en dieselmotor som kan bränna denna överskottsolja? Annars tänkar man ju att en massa bränsle inte borde räcka för den effekten.
Användarvisningsbild
av DogWalker
StringerBell skrev:
DogWalker skrev: Nu vet inte jag hur det är med personbilsmotorer, men jag fick turbohaveri på en lastbil för några år sen, en Scania 470. Detta resulterade i att intercoolern blev oljefylld till viss del. Jouren kom ut och fixade ny turbo, samt blåsa ur intercoolerkylaren så gott det gick, och han sa att jag måste vara uppmärksam för att om det fanns olja kvar skulle motorn mer eller mindre explodera(eller varva ihjäl sig helt enkelt).
Så det finns alltid ett överskott av syre i en dieselmotor som kan bränna denna överskottsolja? Annars tänkar man ju att en massa bränsle inte borde räcka för den effekten.
Om du menar mitt exempel med lastbilsmotorn så får den ju den luft den behöver genom insugsluften, och oljan kommer samma väg och därför i det fallet tappar du kontrollen över motorn. Nu kan jag inte så mycket om förbränningsteknik o sånt, men ju mer den varvar desto mer luft och olja drar den i sig.

När det gäller Volvos problem kan jag faktiskt inte alls svara, bara att jag anser att Isak gav ett korrekt råd och att jag själv skulle följa det utan att tveka. En varvtalsregulator ska ju strypa motorn, men klarar den det om motorn får bränsle på annat sätt?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
CalleV70 skrev:Inte orkar du bromsa om den drar på!!
Visst okar bromsen döda motorn utan några problem alls, motorn kan inte rubba bilen en millimeter med fullbroms.

Du bromsar ju ned 100 - 0 på 35 meter utan problem, motor orkar knappast acca 0-100 på 35 meter.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
CalleV70 skrev:[Varvtalsspärren sköter om motor under tiden jag bromsar ner.
Tyvärrr inte så den reglerar bara insprutet och det är redan av och oljan kommer via insuget istället. Motorn kan lätt varva sönder.

Rent teoretisk skulle man kunna rädda läget med att slå av tändningen, ja just "tändningen" för flera dieselbilar (flesta volvo) har ett gasspjäll som slår igen när man slår av strömmen för att motorn ska sluta snurra på kortare tid.
av Tobbev
VolvoB20 skrev:
Tobbev skrev:Jag har inte fått något brev. Min borde ju vara en av de drabbade eller?
Har du inte läst tråden?

V70/XC70 årsmodell 2008-2009
Aha, jag läste på ett annat ställe att det var till ovh med 2010 års modell.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tobbev skrev:
VolvoB20 skrev:
Tobbev skrev:Jag har inte fått något brev. Min borde ju vara en av de drabbade eller?
Har du inte läst tråden?

V70/XC70 årsmodell 2008-2009
Aha, jag läste på ett annat ställe att det var till ovh med 2010 års modell.

Ops, då kanske jag också är i riskzonen ?:-/
Användarvisningsbild
av CarMan
När motorn bräner rent partickelfällan så höjer den avgastempraturen regält genom att göra upp till 2 efter insprutningan. om man gång på gång avbryter bilens renbränning så kommer oljan att späs lmed diesel lite hela tiden.
Tillslut blir nivån så hög att stora mängder olja tarsig igenom vevhusventilationen & får motorn att gå på dessa ångor.

Mordenr diesel innehåller RME detta bidrar till att bränslet får svårare att förångas från oljatrogen, så ju mer RME dieseln innehåller ju lättare är det att råka ut för detta.
Användarvisningsbild
av isak
AHA CarMan.
ytterligare ett stort skäl att vi ska ha EUROPA-dieseln!
varför ska Sverige vara världsbäst? det här är miljö mupparnas förtjänst?
misstänker att den svenska marknaden är marginell för Volvos dieselproduktion. (någon kan säkert verifiera detta med siffror).
nåja! så länge Volvo betalar uppgradering, som KANSKE löser problemet är det ju ok.

vad jag vill åt är att fabrikanter skall åsamkas kostnader för att LILLA Sverige skall ha dessa egna dispenser gentemot EU?
isak
Användarvisningsbild
av VolvoB20
isak skrev:AHA CarMan.
ytterligare ett stort skäl att vi ska ha EUROPA-dieseln!
varför ska Sverige vara världsbäst? det här är miljö mupparnas förtjänst?
misstänker att den svenska marknaden är marginell för Volvos dieselproduktion. (någon kan säkert verifiera detta med siffror).
nåja! så länge Volvo betalar uppgradering, som KANSKE löser problemet är det ju ok.

vad jag vill åt är att fabrikanter skall åsamkas kostnader för att LILLA Sverige skall ha dessa egna dispenser gentemot EU?
isak

Stopp och hallå isak, LÄS PÅ, LÄS RÄTT.................

Det är främst i TYSKLAND man har haft problemet med Volvobilarna.....

Orsaken bakom problemet tros vara att oljenivån har blivit för hög och att olja då, vid viss typ av körning, har trängt in i motorn och börjat fungera som bränsle.
Runt hälften av de 55 fallen med skenande Volvobilar har inträffat i Tyskland. Inga i Sverige.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11
Vårda v90 2025

De där har väl i princip ingen underreds[…]

Värme i kupén laddhybrid

Skulle oxå tippa på el värmaren t[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]

Volvo 740 fördelare