- lör 08 maj 2010, 14:58
#407562
Nu vet inte jag hur det är med personbilsmotorer, men jag fick turbohaveri på en lastbil för några år sen, en Scania 470. Detta resulterade i att intercoolern blev oljefylld till viss del. Jouren kom ut och fixade ny turbo, samt blåsa ur intercoolerkylaren så gott det gick, och han sa att jag måste vara uppmärksam för att om det fanns olja kvar skulle motorn mer eller mindre explodera(eller varva ihjäl sig helt enkelt).
Så jag körde iväg lugnt och efter nån km mitt i en växling smällde varvräknaren förbi 3000rpm på nån jävla millisekund, upp med kopplingen fort som fan och bromsa så jag skulle få ner varven. Hade jag inte redan haft växel i hade motorn rasat. Röd markering på varvräknaren börjar på 2500rpm tror jag, och det finns ingen varvregulator som klarar detta då oljan kommer i via luftvägen, det spelar ingen roll om du klipper av bränsletillförseln.
När det gäller Volvos problem nu vet jag inte hur det funkar, men är det programvarufel och den fortsätter pumpa in diesel eller olja via kolvarna så skulle inte jag lita på någon varvtalsregulator, utan göra som Isak säger, alltså motorbromsa med växel i lagd och bromspedal tills motorn stannar.
CalleV70 skrev:isak skrev:om det skulle hända!!!! Inte orkar du bromsa om den drar på!! Skulle det hända så någ petar jag i neutral och bromsar och ställer mig i vägkanten. Sedan stänga motorn och antingen provstarta eller taxi..... Varvtalsspärren sköter om motor under tiden jag bromsar ner.
ta inte ur växeln, kontrollera motorn med bromsen.
isak
Nu vet inte jag hur det är med personbilsmotorer, men jag fick turbohaveri på en lastbil för några år sen, en Scania 470. Detta resulterade i att intercoolern blev oljefylld till viss del. Jouren kom ut och fixade ny turbo, samt blåsa ur intercoolerkylaren så gott det gick, och han sa att jag måste vara uppmärksam för att om det fanns olja kvar skulle motorn mer eller mindre explodera(eller varva ihjäl sig helt enkelt).
Så jag körde iväg lugnt och efter nån km mitt i en växling smällde varvräknaren förbi 3000rpm på nån jävla millisekund, upp med kopplingen fort som fan och bromsa så jag skulle få ner varven. Hade jag inte redan haft växel i hade motorn rasat. Röd markering på varvräknaren börjar på 2500rpm tror jag, och det finns ingen varvregulator som klarar detta då oljan kommer i via luftvägen, det spelar ingen roll om du klipper av bränsletillförseln.
När det gäller Volvos problem nu vet jag inte hur det funkar, men är det programvarufel och den fortsätter pumpa in diesel eller olja via kolvarna så skulle inte jag lita på någon varvtalsregulator, utan göra som Isak säger, alltså motorbromsa med växel i lagd och bromspedal tills motorn stannar.
Divide et impera