Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Och sveriges del av CO2 utsläppen är väl runt 0,15% av världens? Börja i rätt ände istället. Sluta värm upp hela Tyskland med brunkol bara för att ta ett exempel som skulle ge tusentals gånger större effekt än att beskatta ett visst drivmedel i lilla sketna Sverige mer än ett annat. Eller inför avgaskrav för fartyg. Ett Maersk fartyg släpper ut lika mycket av vissa typer av avgaser som hela Sveriges bilpark.
av Marbas
Om det är miljöaspekten som ska påverka om man väljer diesel eller ej så bör man nog, som andra påpekat, titta även på andra saker som vi människor gör som påverkar miljön. T.ex. mopeder, motorgräsklippare, båtmotorer, vilka varor vi handlar, var vi firar semester, osv. Och därigenom inse att om jag väljer etanol istället för diesel, så gör jag trots allt inte en så stor insatts för miljön...

Det faktiskt så att alla människor är egoister. Även de som förnekar det. Vi gör våra val utifrån det vi tror är bäst för oss själva. För mig finns det ingen anledning att välja en bil som kommer att kosta mig mer pengar när det finns billigare alternativ.

Men alla tänker inte så, en del får ut mer av att tro att de gör ett bra miljöval än vad det kostar dem i pengar. Hade jag varit en sådan person, då hade jag haft en Tessla och pendlat med.

Jag har absolut inget emot "miljömedvetna" drivmedel, och skulle mer än gärna kört t.ex. elbil till och från jobbet, men just nu så kostar det mig långt mycket mer än mitt val att köra diesel. Javisst, jag är egoist, som alla ni andra.
av DrY
andreas_lofgren skrev:Och sveriges del av CO2 utsläppen är väl runt 0,15% av världens?
Och min sketna lilla skatteinbetalning är ju faktiskt bara 0,0000002 % av statens inkomster - så jag kan lika gärna skita i att betala skatt... ;-)
Användarvisningsbild
av isak
just nu!
så meddelade AKTUELLT ren propaganda med någon diffus forskare angående vulkanutbrottet på island att VI MÅSTE tänka om angående flygtransporter?? miljötaliban som får fritt spelrum i media? tilltro från min sida 0. krakatoas utbrott på 1700 talet varade 3 år med röd snö i japan! vad var ALLA flygplan o bilar någonstans på den tiden? naturen har sina cykler som vi människor inte kan påverka!
det finns TRE lögner! 1 lögn, 2 förbannad lögn, 3 statistik!
Isak
av Larzan
a) för att bensinen blev för dyr för oss i kombination stadskörning, V70, turbo, automat och husvagn.
b) Halverat bränslekostnaden i hushållet
c) Slipper tanka så ofta, bättre räckvidd med diesel.
d) Underbar kombination av motor(D5) och automat.
e) minskad miljöpåverkan.
Användarvisningsbild
av isak
vänta du larzan?
finns ju redan folk i tråden som ANSER dieseln är för lågt beskattad! var lugn de kommer att bomba oss med sina budskap.

har samma erfarenheter som du angående hur ofta det ska tankas! har själv numera 3 mil istället för 3 km till min mack OCHDET ÄR INTE STATOILS FEL! de försökte sälja GENGASVED som alternativbränsle! snacka om miljövinster ock det är MILJÖPARASITERNAS FEL!
PS el har jag hemma såväl 230 som 400 volt men det är inte aktuellt att anskaffa något transportmedel som ansluts på det viset annat än som kupe- motorvärmare.
Isak
av jumu01
Rådlös skrev:Jumu01: Utsläppet av växthusgasen koldioxid från vulkanen på Island, är lägre än det "teoretiska" utsläppet av samma gas, som nu uteblir av den inställda flygtrafiken.
SvD skriver så här: Askan blir gigantiskt miljötest
PERSPEKTIV ASKMOLNET
Publicerad: 18 april 2010.
Läs mer: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/askan ... 580285.svd
Nu är det inte så simpla ämnen som koloxiden vi pratar om utan svavel, klor och andra otrevliga gifter från röken.
Till mijömupparna klä på er astronautdräkt och emigrera från denna planet för allas bästa!
Användarvisningsbild
av isak
OFF TOPIC?
CNN s nyheter nyss!
KLM flyger runt askmolnet efter satelit-information. askmolnet vilket inte verkar vara i den omfattningen som fått halva europa att lägga ner? VAD SKA MAN TRO PÅ?
misstänker miljö-kommunister har ju med medias hjälp (tredje statsmakten) orsakat enorma problem och kostnader för mänskligheten?
självfallet ska inte flygsäkerheten ifrågasättas, men bättre information kanske skulle underlätta för alla parter?
Isak
av jhenrikj
snoddasD5 skrev:Med Diesel i tanken blir det pengar på banken och med pengar på banken kan man gå på grillen och fylla tanken.
Jag behöver en extrabil som ska rulla ca250 mil om året....ditt argument ovan verkar jättelovande, alltid billigare med Diesel...får bli en sån ;=) Jag sparar säkert snabbt in de extra kostnaderna i skatt och inköpspris ;=)....

Som alltid glöms det bort en hel del av sanningarna när det diskuteras bränsleval. Det roligaste brukar vara alla dem som hänvisar till all den energi och miljöförstöringen som etanolframställningen bidrar till helt har glömt bort att oljeindustrin är världens största enskilda miljöbov och energislukare, men det räknas ju inte.

Varför man kör på ett visst bränsle är helt personligt, det går inte att säga att något är bättre än något annat utan att titta på respektive persons behov.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Luftkudde domkraft

Någon som provat luftkuddedomkraft 3delad oc[…]

Buckelteknik har vi haft bra erfarenhet av https[…]

Dämparna är samma som vanlig v60,är[…]

Sedan börjar den "bluddra" och ka[…]