Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av rd350
Köra slut på vinterdäcken är nog helt ok men att köra sommartid med sådana är ingen höjdare, skillnaden märks nog tyvärr tydligast vid en panikbromsning.
av CalleV70
Det fins alltid något som är bättre. Givetvis är sommardäck bättre på vinter än vinterdäcken är. Sedan är frågan vad är tillräckligt bra?? Och vad är bäst, fräscha vinterdäck eller slitna sommardäck när det ösregnar???

Eller vad är bäst för mig idag?? Har fortfarande mina dubbfria på, polarna har satt på sommardäck och SMHI varnar för SNÖ imorgon!!!! Och idag har jag kört 28 mil i solsken och + 16 grader... Är jag en farlig eller förnuftig förare som fortfarande har interdäcken på?
Så, att köra friktionsdäcken från 4 till 2,5 mm under närmaste månaderna kan jag förstå. Sedan förstår nog föraren att det finns alt. som är bättre, men det finns det alltid.... Lycka till
av Fred
Precis så resonerar jag också, CalleV70. Man skulle behöva ett oändligt antal uppsättningar däck om man alltid ska ha det som passar bäst för situationen. Man skulle dessutom behöva ha ett gäng däck på släp så man kan byta när väglaget förändras vilket det kan göra på väldigt kort tid/sträcka.

Nu när jag funderat lite till så har jag bestämt mig: vintersulorna får sitta kvar! Skulle jag under sommaren märka av att bilen blivit "livsfarlig" så byter jag då istället...om jag lever vill säga... 8)
av llesrof
CalleV70 skrev: Och vad är bäst, fräscha vinterdäck eller slitna sommardäck när det ösregnar???
De är säkert bättre än slitna friktionsdäck i alla fall...
Användarvisningsbild
av isak
då är vi 3 som tycker de kan duga att köra slut på försmmaren!
isak
av erc
StringerBell skrev:
erc skrev: För att spara på sommardäcken? Vad är det att spara på?
Har man lite bredare fälgar och "mjuka" kvalitetsdäck med hög hastighetsklassning sparar man gärna varje meter...
Då har man, enligt mig, gjort en förbaskat korkad prioritering. Skaffat sig sommardäcksdimensioner man inte har råd med... Och istället kör på snudd på slutkörda vinterdäck på sommaren. Ja, inte låter det speciellt slugt.

Men - visst. Olagligt är det ju inte.
av erc
Jag har själv smakat på hur mjuka Q-klassade vinterdäck beter sig i 25-gradig värme i kombination med väta - under resor till sydligare breddgrader under vårmånaderna. Och då menar jag inte Skåne... :)

Ett exempel var en resa till Dresden kring påsk 2000. Värmebölja som hette duga drog in över Tyskland. Jag hade mina Hakkapeliitta Q på min Audi A3 TDIs. Vid normal acceleration vid motorvägspåvart spinner hjulen och bilen understyr kraftig. Påminner om is.

Ett annat exempel var tidig vår 1999. Samma bil. Likadana däck. Körde till Italiens sydspets och tillbaka till Värmland. Ganska varierat underlag. Nere i södra Italien var det runt 25 grader varmt. Riktigt obehagligt i motorvägsfart - och lika snorhalt som jag nämnde ovan.

Observera att detta gäller Q-däck, dvs för upp till 160km/h. Vanliga här uppe i norden.

Numera kör jag inte på nordiska vinterdäck utan håller mig till de för mig lite mer passande kontinentala däcken. V70'n rullar på Good Year UG7+ H-klassade och Renaulten på Continental TS830 T-klassade. Sitter på minst april ut. Fungerar utmärkt även på sommarvarma vägar. Kanske inte optimala i 200km/h i 35 graders värme - men någonstans för man ju acceptera att ett vinterdäck är ett vinterdäck.

Nåväl - det är mina erfarenheter.

Vad är det för vinterdäck du har på kärran?
Användarvisningsbild
av isak
yokohama mellaneuropa 15". hyfsat dubbfritt duger för mina behov alltså körsätt MM. blir vårdäck när det är nerslitna som snödäck! sommardäck michelin 205 65 15" kommer att gå halva säsongen 1 mm kvar på fram något sämre i bak! 3,50 kg däcktryck året om! men jag är medveten om VAD JAG HAR FÖR SLITAGEBILD och synen i behåll innehar ABC kort TROR jag kan bedöma hur vattenmängden på vägen påverkar mitt väggrepp. experter i form av motor journalister vägverket, NTF, eller andra experter skiter jag i.
Isak
av pjfj
isak skrev:yokohama mellaneuropa 15". hyfsat dubbfritt duger för mina behov alltså körsätt MM. blir vårdäck när det är nerslitna som snödäck! sommardäck michelin 205 65 15" kommer att gå halva säsongen 1 mm kvar på fram något sämre i bak! 3,50 kg däcktryck året om! men jag är medveten om VAD JAG HAR FÖR SLITAGEBILD och synen i behåll innehar ABC kort TROR jag kan bedöma hur vattenmängden på vägen påverkar mitt väggrepp. experter i form av motor journalister vägverket, NTF, eller andra experter skiter jag i.
Isak
Är du dessutom stolt över att vara korkad?
Användarvisningsbild
av isak
är du i kraft att bedöma det pjfj?
simma i ditt akvarium du!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 20
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]