Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
#397141
Man skall aldrig ta något för givet, men det är inte otroligt att vi ser en början på en trend. I går höjde man bensinpriset 10 öre och dieselpriset 20 öre på grund av världsmarknadsläget. Det är många som skall slåss om dieseln nu. För någon dag sedan sänkte man E85 med 55 öre. I dag är det c:a 1:- billigare per mil att köra en Flexifuel på E85 än att köra den på BF95.
Användarvisningsbild
av Guligan
#397142
andreas_lofgren skrev:
Efter att ha jobbat hos en av Sveriges största tjänstebilsköpare så kan jag garantera att svaret är JA hos 80% av köparna. Att det inte handlar om miljö syntes direkt när etanolförsäljningen dök 70% när bensinen sjönk i pris förra hösten.
Ja, det är väl det som är poängen med att välja en Flexifuel, att den är körbar på två bränslen. Just nu är det återigen mer fördelaktigt att välja E85, och det kommer säkert synas i försäljningsstatistiken.
Användarvisningsbild
av poseidon
#397171
KKR skrev:Man skall aldrig ta något för givet, men det är inte otroligt att vi ser en början på en trend. I går höjde man bensinpriset 10 öre och dieselpriset 20 öre på grund av världsmarknadsläget. Det är många som skall slåss om dieseln nu. För någon dag sedan sänkte man E85 med 55 öre. I dag är det c:a 1:- billigare per mil att köra en Flexifuel på E85 än att köra den på BF95.
Att man sänkte priset beror ju på att de övergick till sommarkvalitet. Alltså kommer du kortare på 1 liter E85 som det numer heter. På vinter är det ju E75 å man kan köra lite längre på varje liter. Men antagligen samma sträcka/kr.
av erc
#397174
Sharkbait skrev:Varför köper man idagens läge en Volvo med flexifuel?



Mvh
För att slippa tröga varvovilliga dieselbilar.
För att slippa lägga ut tjugotusen extra.
För att slippa betala parkeringsavgifter.
För att slippa betala vägtrafikskatt.
För att slippa vara tvingad till enbart ett bränsle.
För att slippa bidra till oljeberoendet.
För att slippa betala för motorvärmaren.

Kanske?

Vi köpte nyligen en snåldiesel som komplement till vår V70 2.0F. För att slippa tanka jämt.
av MattiasD
#397177
poseidon skrev:
KKR skrev:Man skall aldrig ta något för givet, men det är inte otroligt att vi ser en början på en trend. I går höjde man bensinpriset 10 öre och dieselpriset 20 öre på grund av världsmarknadsläget. Det är många som skall slåss om dieseln nu. För någon dag sedan sänkte man E85 med 55 öre. I dag är det c:a 1:- billigare per mil att köra en Flexifuel på E85 än att köra den på BF95.
Att man sänkte priset beror ju på att de övergick till sommarkvalitet. Alltså kommer du kortare på 1 liter E85 som det numer heter. På vinter är det ju E75 å man kan köra lite längre på varje liter. Men antagligen samma sträcka/kr.
Jo, men man sänkte priset på E85 lite mer än bara justering för mindre dyr bensin. Det teoretiska priset på E85 med vinterkvalitet är ungefär 9.9 kr/l och priset låg på 10.19 kr/l innan sänkningen.

http://etanol.nu/etanolpriser.php

Nu sticker fossilpriset, särskillt dieseln som både svensson och tunga transporter nu ska slåss om och dom har inget alternativ.
av Steff 99
#397193
erc skrev:
sorsj skrev:Den som nyss skrev om 'tröga varvovilliga dieslar' har nog inte kört en modern dieselbil.
Jo.
Tveksamt om så är fallet om man säger att en modern diesel är trög.

Men självklart är det 1,6 drive du testat så är det inget under av sprint...men det finns annat som får de flesta bensinare att stå still. 8)
av erc
#397196
Steff 99 skrev:
erc skrev:
sorsj skrev:Den som nyss skrev om 'tröga varvovilliga dieslar' har nog inte kört en modern dieselbil.
Jo.
Tveksamt om så är fallet om man säger att en modern diesel är trög.

Men självklart är det 1,6 drive du testat så är det inget under av sprint...men det finns annat som får de flesta bensinare att stå still. 8)
Vilka dieselmotoriserade kärror är det som för de flesta bensinare att stå till? Visst finns det riktigt goa dieselspisar i de stora tyskarna. Men det finns än goare bensinmotorer. :)

Jag har kört tiotusentals mil med egna, lånade och hyrda dieselbilar i alla möjliga utföranden. Så någon erfarnhetsbrist lider jag inte av.

En dieselmotor är upplevs varvovilligare och trögare än motsvarande bensinmotor. Det borde väl till och med den mest dieselstinkande lastbilschaffis kunna erkänna? :)

Att den moderna turbodieselmotorn har många andra fördelar känner vi ju alla till. Vrid. Verkningsgrad.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 20

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!