Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

När du byter bil, kommer du då köpa volvo/geely?

JA
29
58%
NEJ
21
42%
av llesrof
poseidon skrev:Vill man stödja en diktatur?
Ptja, skulle USA vara så mycket bättre då? Men det är klart, jänkarna har ju lite ball kultur och häftiga saker som tilltalar många runt om i världen, inte minst i Sverige. USA må vara en demokrati på pappret, men de uppför sig i mångt och mycket som en diktatur. Kina är i alla fall ärliga med att de är en diktatur.
av marcbe
Marlboroman skrev:Ja, det kan jag nog göra. Lär ju dröja länge innan jag har möjlighet att köpa en bil byggd under geelys ägande, men så länge dem inte blir sämre än "ford-produkten" jag äger nu så ser jag inga problem.
Alltså du ser ut att äga en Amazon, en 854, en S60.
Inga av de bilarna är Ford-produkter.
S60:n började utvecklas och industrialiseras långt innan Leif Johansson började drömma om Fords miljarder.

Samma sak gäller nu, om Geely inte ändrar på Volvos liggande produktplan så finns inga Volvobilar med "Geely-påverkan" på marknaden de närmaste 6-7 åren.
poseidon skrev:Vill man stödja en diktatur?
Vad köper du för kläder, elektronikvaror, leksaker, möbler? Har du inga prylar i ditt hem som inte är antingen tillverkade i Kina eller tillverkade av ett företag där det finns kinesiska ägarposter i aktiestocken???
Användarvisningsbild
av ÄRRet
Eftersom jag hänger på detta forum så NEJ! Volvo känns inte så pålitlig och ha en hög kvalitet längre. Kan tillägga att jag ändå jobbar på en av Volvos renoveringsfabriker. Nej, nästa bil blir utan tvekan en Golf eller VW iaf. Har aldrig haft så mycket strul med en bil som med min nuvarande V70.
av Psyko
Jag tror inte att tillverkning och utveckling kommer försvinna från Sverige, inte inom en överskådlig tid
allafall. Det här är Kinesernas chans att komma in på Europa marknaden så det är nog mer troligt att dom flyttar närmare oss isf. Tror även vi framöver kommer få se Geely bilar i Europa och kanske i Volvohallarna,förhoppningsvis efter att dom implementerat Volvos säkerhets tänk i bilarna

För Volvos del öppnar sig den Kinesiska marknaden som är OÄNDLIGT stor och där finns många köpare. Möjligheten finns ju att man öppnar fabriker i Kina som fortsätter tillverka modeller som gått ur programmet i övriga världen. Det behövs ingen stor marknadsandel i Kina för att det ska generera stora pengar till Volvos fortsatta utveckling. Tänk att flytta alla tillverkningsdelar för V70N till Kina och fortsätta tillverka den där några år i en skaplig volym,det skulle ge bra med pengar i kassan.

Jag personligen tror att det här är bra för Volvo. Förhoppningsvis blir Volvo mer självständiga i utvecklingen och får
mer pengar att utveckla egna saker. I fallet Geely finns ju kanske inte så mycket man kan använda gemensamt som det gjorde med Ford. Här tror jag Volvo får styra mer och Geely använder istället Volvos teknik i sina bilar istället för tvärtom.
av llesrof
Psyko skrev: Möjligheten finns ju att man öppnar fabriker i Kina som fortsätter tillverka modeller som gått ur programmet i övriga världen.
. I fallet Geely finns ju kanske inte så mycket man kan använda gemensamt som det gjorde med Ford.
Fy fan, jag ser framför mig en kinatillverkade Volvo 340 DL... :-O)
Användarvisningsbild
av Funk
llesrof skrev:
Psyko skrev: Möjligheten finns ju att man öppnar fabriker i Kina som fortsätter tillverka modeller som gått ur programmet i övriga världen.
. I fallet Geely finns ju kanske inte så mycket man kan använda gemensamt som det gjorde med Ford.
Kan det bli värre än dom som var tillverkade i Holland... :shock:

/Thomas
Användarvisningsbild
av camaro69
Tulpanlåda eller risgryta? Det är nog lika illa.
av Lövet
llesrof skrev:
Saab lyckades ju kränga iväg formarna till urgamla Saab 9-3 & 9-5 till kineserna så varför inte en Geely S60 framöver? Seat har ju gjort samma sak med Exeo så det är inte ett helt ovanligt fenomen. Och varför inte? Omoderna Volvos är bättre än helt nya kineskonstruktioner så det är väl lika bra att det kommer till användning.
Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]

Värme i kupén laddhybrid

Vad har du för tillskottsvärmare är[…]

Ja , det är enkelt att jobba med vänster[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]