Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Funk: Inte i närheten av lika hårt som i Kina. Nu har jag rätt så dålig koll på hur det såg ut i sverige på 60-talet men jag törs nog påstå att arbetarna i Kina har det sämre än vad arbetarna hade det i Sverige på 60-talet.
Det är skillnad på att använda ett tayloristiskt synsätt och att använda hans teorier rakt.

Var det ingen som såg nyhetsinslaget från en av geelys fabriker där dom filmade tjejjen som monterade säkerhetsbälten? det var inte några bälten i timmen hon skulle montera.

Man får en väldigt bra produktivitet, problemet är att kvaliteten blir sämre och framför allt att man struntar totalt i personalen, dom får jobba snuskigt många timmar i veckan och är oftast slutkörda inom några år och byts då ut mot ung och fräsch personal som orkar slita sönder kroppen i något år innan dom slängs ut och byts ut.

Sen har dom väl förresten ett bonussystem för personalen på Volvo där dom får betalt när dom kommer på förbättringar? Det hade aldrig hänt om man följt taylors teorier då dessa går ut på att personalen bara ska göra och inte yttra sig ;)

Men rätt använd och med en väldig flexibilitet och hänsyn till personalen så kan definitivt taylorism vara bra. Löpande bandprincipen t.ex. har ju visat sig vara produktiv gång efter gång.

/Anders
Funk: Inte i närheten av lika hårt som i Kina. Nu har jag rätt så dålig koll på hur det såg ut i sverige på 60-talet men jag törs nog påstå att arbetarna i Kina har det sämre än vad arbetarna hade det i Sverige på 60-talet.
Det är skillnad på att använda ett tayloristiskt synsätt och att använda hans teorier rakt.
Tja man använder MTM systemet fullt ut så man har i alla fall anammat stora delar av Taylorismen. Standardiserade arbetssätt gäller, utan utrymme för egna metoder. Men visst är det nog generellt bättre villkor här.
Man får en väldigt bra produktivitet, problemet är att kvaliteten blir sämre och framför allt att man struntar totalt i personalen, dom får jobba snuskigt många timmar i veckan och är oftast slutkörda inom några år och byts då ut mot ung och fräsch personal som orkar slita sönder kroppen i något år innan dom slängs ut och byts ut.
Som sagt, troligen betydligt bättre villkor här, men ändå ser man mycket få äldre i produktionen...
Sen har dom väl förresten ett bonussystem för personalen på Volvo där dom får betalt när dom kommer på förbättringar? Det hade aldrig hänt om man följt taylors teorier då dessa går ut på att personalen bara ska göra och inte yttra sig
Det finns möjligen några rester av det kvar, men i alla fall inte på individnivå.
Men rätt använd och med en väldig flexibilitet och hänsyn till personalen så kan definitivt taylorism vara bra. Löpande bandprincipen t.ex. har ju visat sig vara produktiv gång efter gång.
Jodå, effektiv är den. Men flexibiliteten lyser idag med sin frånvaro om jag är rätt informerad. Det var bättre för 10-talet år sedan, men det har avvecklats mycket av grupptänkade, flexibilitet och arbetsrotation. Givetvis lite beroende på var man är men generellt så... Ford har satt sin prägel på det hela kan man väl säga...

/Thomas
Skönt om ägarfrågan löses relativt snart. Oklar ägarbild är inte bra för något företag, oavsett storlek.
Det har tydligen, enligt nyhetsflödet, kommit "grus i maskineriet" inför Geelyaffären. Kan det vara så att det inträffar som viskades i Geneve att Ford, på grund av att Volvo går bra, skulle backa och behålla Volvo.
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
av *pettson*
KKR skrev:Det har tydligen, enligt nyhetsflödet, kommit "grus i maskineriet" inför Geelyaffären. Vågar vi hoppas att det inträffar som viskades i Geneve att Ford, på grund av att Volvo går bra, skulle backa och behålla Volvo.
vi får hoppas att så inte sker.. Volvo behöver inte hämmas o dräneras mera teknikmässigt av jänkarna.
:*O/ :*O/ :*O/

Fy fan, nu åker man riskokare.

Kan inte tänka mig att detta tillför något för svensk bilindustri. Snacka om att tänka kortsiktigt.
Största misstaget var ju att sälja till Ford.
Felkod B5

Jag har inte läst eller hört om nå[…]

Luftkudde domkraft

Stämmer,finns olika varianter.vilken är […]

Ljud vid kallstart

Nedan länk med teknisk journal (TJ 36734.2.0)[…]

Det finns för- och nackdelar med alla system.[…]