Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
vetten skrev:Och hur är det med "Volvos" GDI-motorer då??? Nej det är inga Volvomotorer men dom sitter i Volvobilar och dessa motorer mår definitivt illa av att inte bli "urdragna" ibland så att dom slipper sota igen. :-O) Fakta :-)-)
Ehhhhhh..... GDI sprutar ju in bensinen direkt i cylindern, problemen med igensotning uppstår ju när du gasar mycket för då hinner inte bensinen förgasas utan brinner i droppform och ger sot, precis som en dieselmotor sotar mer ju hårdare du gasar.

Ju mera gas, desto mera sot bildas det.
av CalleV70
och det var väl en motor från Mitsubishi, Gasoline Direct Injection. Användes på både 2- och 4-taktare. Var väl ingen hit direkt. Och bara gamla V40? Och som B20 skrev, motorer med bra förbränning ger ju mindre rester/sot. Min gamla moppe gick ju bättre och bättre då den "fina" oljeblandade bensinen gav avlagringar i topplocket och ökade kompressionen med några %!!
Användarvisningsbild
av Tomas88
Okej. Alla verkar ju inte vara överens. Men om det nu är bra att "blåsa ur" motorn. Hur gör man detta bäst?
Att motorn skall vara varm och helst vara körd varm ett tag, förstår jag. Men på ungefär vilket varvtal bör man ligga och hur länge?
Användarvisningsbild
av len
Hmm, då jag som andra anser det hör hemma på förra århundradet med "blåsa ur", går det inte att svara på frågan, då problemet inte finns!! :shock:
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Mellan 3500-4000 varv kan man ligga på en stund, eller är det för lite? :wink:
Användarvisningsbild
av vetten
Det viktigaste som jag fattat är väl att motorn får bli ordentligt genomvarm ett längre tag, som vid långkörning.
Användarvisningsbild
av isak
10 mil motorväg 120+, blir bästa resultatet.
isak
Användarvisningsbild
av vetten
isak skrev:10 mil motorväg 120+, blir bästa resultatet.
isak
Tror jag också på :mrgreen:
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Kör en C70N T5 MY09 som bara går korta mil inne i "stadskärnan". Med jämna mellanrum brukar jag köra ungefär en halvtimme så den blir helt genomvarm och sedan varva ur den lite. För det känns taskigt att den bara får gå korta sträckor i stan. :wink:
av CalleV70
vetten skrev:
isak skrev:10 mil motorväg 120+, blir bästa resultatet.
isak
Tror jag också på :mrgreen:
Men det är ju inte att "blåsa" ur, det är normal körning som några av oss påpekat. När man förr "blåste" ut, pressade du sk-ten ur rovan i 10 minuter. Med en gammal alfa (1600) utan varvtalsbegränsare, så skar motorn på Arlandavägen. Fast vill du blåsa ur dagen motorer (av någon oförklarlig anledning!), är det friläge och full gas, så tar elektroniken hand om resten (halvt skämt alltså) :mrgreen:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]

När lampan för låg nivå t&au[…]

Volvo 740 fördelare

Vevaxelgivaren....

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]