Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Alexxelax
#1094002
Okej då har jag lite mer och gå vidare på. Hur kolla man upp haldexen? görs det med special instrument eller finns det knep?
Är det normalt fel? och vad orsakar problemet från början?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1094018
Nu vet jag inte vart haldexen sitter längst drivlinan, men den borde normalt sett vara urkopplad när bilen är avstängd och/eller bara tändning på, och då bör man kunna snurra på kardanen, innan haldexen, utan att bakhjulen snurrar(ev. att man måste lägga en hand på hjulen eller liknande för att helt stoppa dom, vet inte om haldex släpper 100% på kopplingen mellan bakaxel och kardan).
av rid54
#1094022
Jag kan inte Haldex. Kolla felkoder kan vara en bra början.

Annars, rent fysiskt, lyft ett bakhjul, lossa handbromsen och kolla om hjulet kan snurras utan väsentligt motstånd. Om inte har du ett problem.

Själva principen med "fyrhjulsdriften" hos Volvo och en del andra bilar är att motorn driver framhjulen och kardanaxeln till bakhjulen. Mellan kardan och bakdiffen sitter en hydraultryckstyrd lamellkoppling, som dras åt när bilen känner av att det slirar (framhjulen går fortare än bakhjulen, typ). När kopplingen dras åt driver även bakhjulen ("fyrhjulsdrift"). Om lamellkopplingen av en eller annan orsak är "åtdragen" när den inte behövs, så blir det problem på strävt underlag när man tar kurvor. Varför lamellkopplingen skulle ligga i ingrepp när det inte behövs kan jag inte säga nåt om, den styrs av nån elektronisk anordning och en pump, om jag inte minns fel.
av llesrof
#1094059
Alexxelax skrev:Okej då har jag lite mer och gå vidare på. Hur kolla man upp haldexen? görs det med special instrument eller finns det knep?
Är det normalt fel? och vad orsakar problemet från början?
Vad är det för bil? Den S80 som står omnämnd i din signatur? Årsmodellen får vi gissa antar jag.

Så vitt jag vet så skall haldexkopplingen koppla ur när man drar åt handbromsen ett eller ett par snäpp. Testa det och känn om det blir någon skillnad. Och ja, det är normalt sett fel på haldexkopplingen när den uppför sig som du beskriver. Och som andra har skrivit, kolla upp felkoder.
av Alexxelax
#1094072
Lucif3r skrev:Nu vet jag inte vart haldexen sitter längst drivlinan, men den borde normalt sett vara urkopplad när bilen är avstängd och/eller bara tändning på, och då bör man kunna snurra på kardanen, innan haldexen, utan att bakhjulen snurrar(ev. att man måste lägga en hand på hjulen eller liknande för att helt stoppa dom, vet inte om haldex släpper 100% på kopplingen mellan bakaxel och kardan).
Okej så om jag förstod rätt, jag lyfter upp bilen med avstängd motor och snurrar kardanaxeln med händerna och då ska bakhjulen vara stilla, ev snurra lätt?
av Alexxelax
#1094075
rid54 skrev:Jag kan inte Haldex. Kolla felkoder kan vara en bra början.

Annars, rent fysiskt, lyft ett bakhjul, lossa handbromsen och kolla om hjulet kan snurras utan väsentligt motstånd. Om inte har du ett problem.

Själva principen med "fyrhjulsdriften" hos Volvo och en del andra bilar är att motorn driver framhjulen och kardanaxeln till bakhjulen. Mellan kardan och bakdiffen sitter en hydraultryckstyrd lamellkoppling, som dras åt när bilen känner av att det slirar (framhjulen går fortare än bakhjulen, typ). När kopplingen dras åt driver även bakhjulen ("fyrhjulsdrift"). Om lamellkopplingen av en eller annan orsak är "åtdragen" när den inte behövs, så blir det problem på strävt underlag när man tar kurvor. Varför lamellkopplingen skulle ligga i ingrepp när det inte behövs kan jag inte säga nåt om, den styrs av nån elektronisk anordning och en pump, om jag inte minns fel.
Har kollat felkoder men finns inget om fyrhjulsdriften, utan det var mer om luftkvalite sensor och c-lås mm.

Okej så haldex är inte 25% på varje hjul, utan endast vid behov?

Jag ska testa lyfta bakdäcken och testa hjulen, för någonstans klämmer det till och en hackig gång uppkommer.
av Alexxelax
#1094077
llesrof skrev:
Alexxelax skrev:Okej då har jag lite mer och gå vidare på. Hur kolla man upp haldexen? görs det med special instrument eller finns det knep?
Är det normalt fel? och vad orsakar problemet från början?
Vad är det för bil? Den S80 som står omnämnd i din signatur? Årsmodellen får vi gissa antar jag.

Så vitt jag vet så skall haldexkopplingen koppla ur när man drar åt handbromsen ett eller ett par snäpp. Testa det och känn om det blir någon skillnad. Och ja, det är normalt sett fel på haldexkopplingen när den uppför sig som du beskriver. Och som andra har skrivit, kolla upp felkoder.
Bilen är en S60 2.4t AWD -02.

Intressant, Går den på automatik, alltså när handbroms lampan tänds eller är det motståndet från parkeringsbromsen som kopplar in/ur? För min parkeringsbroms är inte den starkaste, kanske den påverkar?

Inga felkoder som verkar vara relaterade till drivlinan.
av Schmoyoho
#1094082
Har en nyare generation haldex på min bil men i mitt fall så kopplas haldexen ur så fort man nuddar bromsen. Antagligen likadant på din bil, att så fort bilen känner av att handbromsen börjas dra åt så kopplas fyrhjulsdriften ur. Annars skulle bilen skicka kraft till alla fyra hjulen samtidigt som du låser bakhjulen vilket gör att alla energi får upptas av haldexkopplingen => massor av slitage på kopplingen. Detta känns dock av en sensor som säger till bilen om handbromsen är helt släppt eller om spaken är minsta åtdragen, antagligen samma som tänder lampan i instrumentpanelen. Har inget att göra med hur väl den nyper.

Om det är ngot fel på haldexen brukar det finnas en felkod. För högt oljetryck, för lågt oljetryck etc. Om det enda problemet på din bil är ett dunkande ljud så hade jag nog inte i först hand misstänkt haldexen utan slutväxeln/differentialen bak. Den får du inte heller några felkoder på om den ger upp heller. Skulle teoretiskt sätt kunna förklara varför bakhjulen snurrar konstigt men det vet jag inte hur sannolikt det är skulle ske av ett haveri.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1094092
Kan vara slut på olja i differen som därför är på väg att skära ihop.

Verkar vara ett rätt vanligt problem.
av rid54
#1094100
Alexxelax skrev:
rid54 skrev:Jag kan inte Haldex. Kolla felkoder kan vara en bra början.

Annars, rent fysiskt, lyft ett bakhjul, lossa handbromsen och kolla om hjulet kan snurras utan väsentligt motstånd. Om inte har du ett problem.

Själva principen med "fyrhjulsdriften"...
Har kollat felkoder men finns inget om fyrhjulsdriften, utan det var mer om luftkvalite sensor och c-lås mm.

Okej så haldex är inte 25% på varje hjul, utan endast vid behov?

Jag ska testa lyfta bakdäcken och testa hjulen, för någonstans klämmer det till och en hackig gång uppkommer.
Man kan säkert skriva mycket om detta med momentfördelningen. Min uppfattning är att det inte går att säga "25% på varje hjul" om man inte har en centraldiff förutom de diffar som sitter i fram- och bakaxel. Haldexkopplingen (som väl är ett varumärke, egentligen) är en utveckling av den inkopplingsbara fyrhjulsdriften som man använde på gamla jeepar och liknande. Där drev en axel i grundläget (oftast bakaxeln) och sedan kopplade man in drivning till den andra axeln med en fast koppling (klokoppling) i fördelningsväxellådan när man behövde. "Haldexen" gör i princip samma sak, men med hjälp av en lamellkoppling som kan dras åt olika hårt och som styrs automatiskt av en anordning som känner av om det förekommer slirning. När den är maximalt inkopplad är det nästan samma läge som med en klokoppling, dvs fram- och bakaxel är styvt ihopkopplade (bra för framkomligheten, men det bänder om man skulle köra så på strävt underlag), men det läget ska inte uppkomma om det inte slirar på nåt hjul.

Försäljarsnacket om att det är nån form av intelligent och avancerad fördelning av drivkraften är rent nys. Bilarna som har Haldex är oftast framhjulsdrivna och de kan få drivning på bakhjulen när så behövs. Att kopplingen kan dras åt gradvis är ju bra, men så länge framhjulen drar bilen spelar det ju ingen roll om bakhjulen rullar med eller är inkopplade i drivlinan, de kan ju aldrig driva "mer" än framhjulen, men hjälper till om framhjulen börjar spinna, för då börjar de också driva och göra nytta.

Systemet med centraldiff är tänkt att ha en helt jämn drivningsfördelning och vitsen är att man därmed ofta slipper hjulspinn i och med att alla hjulen drar bilen. Däremot kan det ju bli så att ett hjul spinner och bilen står still i olyckliga fall, precis som på en tvåhjulsdriven. Då kan man spärra centraldiffen och får därmed bättre tag i underlaget (då blir det som en "Haldexbil" när kopplingen är åtdragen, kan man säga).
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]