Alexxelax skrev:rid54 skrev:Jag kan inte Haldex. Kolla felkoder kan vara en bra början.
Annars, rent fysiskt, lyft ett bakhjul, lossa handbromsen och kolla om hjulet kan snurras utan väsentligt motstånd. Om inte har du ett problem.
Själva principen med "fyrhjulsdriften"...
Har kollat felkoder men finns inget om fyrhjulsdriften, utan det var mer om luftkvalite sensor och c-lås mm.
Okej så haldex är inte 25% på varje hjul, utan endast vid behov?
Jag ska testa lyfta bakdäcken och testa hjulen, för någonstans klämmer det till och en hackig gång uppkommer.
Man kan säkert skriva mycket om detta med momentfördelningen. Min uppfattning är att det inte går att säga "25% på varje hjul" om man inte har en centraldiff förutom de diffar som sitter i fram- och bakaxel. Haldexkopplingen (som väl är ett varumärke, egentligen) är en utveckling av den inkopplingsbara fyrhjulsdriften som man använde på gamla jeepar och liknande. Där drev en axel i grundläget (oftast bakaxeln) och sedan kopplade man in drivning till den andra axeln med en fast koppling (klokoppling) i fördelningsväxellådan när man behövde. "Haldexen" gör i princip samma sak, men med hjälp av en lamellkoppling som kan dras åt olika hårt och som styrs automatiskt av en anordning som känner av om det förekommer slirning. När den är maximalt inkopplad är det nästan samma läge som med en klokoppling, dvs fram- och bakaxel är styvt ihopkopplade (bra för framkomligheten, men det bänder om man skulle köra så på strävt underlag), men det läget ska inte uppkomma om det inte slirar på nåt hjul.
Försäljarsnacket om att det är nån form av intelligent och avancerad fördelning av drivkraften är rent nys. Bilarna som har Haldex är oftast framhjulsdrivna och de kan få drivning på bakhjulen när så behövs. Att kopplingen kan dras åt gradvis är ju bra, men så länge framhjulen drar bilen spelar det ju ingen roll om bakhjulen rullar med eller är inkopplade i drivlinan, de kan ju aldrig driva "mer" än framhjulen, men hjälper till om framhjulen börjar spinna, för då börjar de också driva och göra nytta.
Systemet med centraldiff är tänkt att ha en helt jämn drivningsfördelning och vitsen är att man därmed ofta slipper hjulspinn i och med att alla hjulen drar bilen. Däremot kan det ju bli så att ett hjul spinner och bilen står still i olyckliga fall, precis som på en tvåhjulsdriven. Då kan man spärra centraldiffen och får därmed bättre tag i underlaget (då blir det som en "Haldexbil" när kopplingen är åtdragen, kan man säga).