- tor 14 jan 2010, 13:54
Satt å kikade runt lite på nätet efter någon lämplig ersättare till min panna när den ger upp.
Har en panna sedan -67 och har bytt från olja till pellets för ett par år sedan.
Då dök jag på den här texten:
"Miljövänligt, eller!?
Biobränslen som ved och pellets bidrar inte till att koldioxidhalten ökar i atmosfären, och därför heller inte till växthuseffekten. Visserligen bildas koldioxid vid förbränningen av ved, men det motsvarar den mängd som en gång bands i trädet när det växte. Ur ett ekologiskt perspektiv är alltså ved och pellets utomordentligt bra bränslen. Men även solen har sina fläckar. När det gäller de utsläpp som bildas vid förbränning (förutom koldioxid) är pellets, och i synnerhet ved, ett sämre alternativ i jämförelse med t ex olja. Utsläppen i form av rökgaser har en viss negativ påverkan på miljön. Det är främst med tanke på människors hälsa som det finns skäl att begränsa dem. Rökgasen från eldning av ved och pellets innehåller ämnen som kan framkalla astma och som ger skador på luftvägarna men även ämnen som är cancerframkallande. Det handlar i första hand om kolväten och partiklar som bör minskas. Problemen märks mest kalla vindstilla vinterdagar i tät bebyggelse där man använder gamla vedpannor. Som vid all förbränning bildas vid ved- och pelletseldning även kväveoxider som är skadliga för både människa och miljö. Än finns det dock ingen kommersiellt tillgänglig teknik för att reducera kväveoxiderna."
Det där är inget man, eller i alla fall inte jag, hört något prat om förut!?
Assumption is the mother of all f ups.