Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Satt å kikade runt lite på nätet efter någon lämplig ersättare till min panna när den ger upp.
Har en panna sedan -67 och har bytt från olja till pellets för ett par år sedan.

Då dök jag på den här texten:

"Miljövänligt, eller!?

Biobränslen som ved och pellets bidrar inte till att koldioxidhalten ökar i atmosfären, och därför heller inte till växthuseffekten. Visserligen bildas koldioxid vid förbränningen av ved, men det motsvarar den mängd som en gång bands i trädet när det växte. Ur ett ekologiskt perspektiv är alltså ved och pellets utomordentligt bra bränslen. Men även solen har sina fläckar. När det gäller de utsläpp som bildas vid förbränning (förutom koldioxid) är pellets, och i synnerhet ved, ett sämre alternativ i jämförelse med t ex olja. Utsläppen i form av rökgaser har en viss negativ påverkan på miljön. Det är främst med tanke på människors hälsa som det finns skäl att begränsa dem. Rökgasen från eldning av ved och pellets innehåller ämnen som kan framkalla astma och som ger skador på luftvägarna men även ämnen som är cancerframkallande. Det handlar i första hand om kolväten och partiklar som bör minskas. Problemen märks mest kalla vindstilla vinterdagar i tät bebyggelse där man använder gamla vedpannor. Som vid all förbränning bildas vid ved- och pelletseldning även kväveoxider som är skadliga för både människa och miljö. Än finns det dock ingen kommersiellt tillgänglig teknik för att reducera kväveoxiderna."

Det där är inget man, eller i alla fall inte jag, hört något prat om förut!?
Jodå, det där har jag hört, Variosboy. Men det gäller gamla pannor och pannor som inte är miljögodkända!

Idag säljs nästan inga nya ved/pelletspannor som inte har Svanenmärkning. Undantaget är en och annan polsk panna (kommer inte ihåg namnet på den).

Så har man en nyare miljögodkänd panna och eldar med torr ved så är saken biff :-).

/M
Användarvisningsbild
av erikn
Förutom miljöhänsyn (som det råder delade meningar om) så är det även viktigt att komma bort från oljan av en annan anledning, att ta bort makten från oljebolagen. Dessa styr väldigt mycket samt att det i flera länder är diktaturer som man stöder genom att köpa olja/bensin/diesel. Kan man lägga ut produktionen till brukarna själva (t.ex. biogas eller etanol som jag själv föredrar) så är det ett stort plus.
Vad som är viktigt att beakta är om eller snarare när oljan tar slut alternativt blir för dyr att hämta upp är det för sent att ställa om till nya bränslen. Detta ska ske när världsekonomin har pengar dvs under tiden som olja finns tillgänglig i tillräcklig mängd och till ett lågt pris (alltså nu), jag kan inte tänka mig att oljepriset kommer att sjunka och det innebär att det just nu är ett lågt oljepris.
Angående
det perfekta kretsloppet
så är det väl ganska enkelt att förstå hur det ska se ut, om framtida generationer inte påverkas av vår energi och råvaruförbrukning är det ett hållbart kretslopp. Förbrukar vi mer än vad som nybildas är det inte ett hållbart kretslopp. Hur detta ska gå till i verkligheten är dock en lite svårare fråga.
Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]