Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#337265
Arese skrev:
CalleV70 skrev:Men ge dig nu arese. Du vill andra ska visa i beräkningar, vilket vissa har gjort. Men gör någon själv istället. Du har inte visat någon gång mer än några konstiga påståenden att ett moment är större vid ett tillfälle än ett annat!! Spelar roll! Det är jättelätt att visa men totalt oitressant utan bara förvirrande.
Jag tror att du inte kan utan tar ut något som du argumenterar emot. Och så fort någon har en synpunkt så hackar du tillbaka för att hela tiden få att du har "rätt". Men du dödar ju tråden och alla tröttnar. Du ville ha beräkning från mg tidigare! Varför? För att se om du kan eller ej. Denna sandlådefråga var ju ointressant då några andra redan visat att dom hade rätt och du fel( i förra tråden).
Fast nu kommer väl några sidmeter där du "motbevisar"???? Nä., läs len, yamaha och alla som har erfarenhet
Hej igen Calle!

Varför är du så upprörd? Vad är det du tycker jag har fel i?

Vänligen förklara med tydliga exempel istället för att spy galla, det är mycket svårt att bemöta på en konstruktiv nivå! Vilken beräkning vill du se? Tråkigt att du blir förvirrad av mina uträkningar, det här med vrid och hk kan kanske vara lite tricky men jag förklarar gärna igen.

Jag tycker att vi kan anstränga oss för att hålla god ton, är det ok med dig?

Mvh
Arese
#337403
Nå, arese, lägger du in din inlägg samma efter varandra!! Men som i förra tråden blev det upprepningar. Men sanningen är ju att du bemöter varje inlägg utan att egentligen bevisa vad som är fel. Efter (i förra tråden) stoppade moderatorn då det blev upprepningar. Vad som gäller har ju jag och några till visat ( bl.a. med beräkningar som ingen har visat är fel?). Sedan har jag inte riktigt förstått vilket svar du söker? Jag har förstått att vi är överens om att snabbast accet är runt effekttoppen för en bil eller motorcykel? Om så, kan vi väl avsluta tråden och starta en ny med en definierad fråga.
#337406
yamaha skrev:Vid maxeffekt levererar faktiskt en motor just sitt maximala vridmoment PER TIDSENHET och skapar därmed sin maxeffekt. det är tanke grodan jag pratade om tidigare
Ta fram ett vrid/effekt-diagram; titta på enheterna, Nm, Hk (kW) och varv PER MINUT.

Mvh
Arese
#337408
len skrev:Nå, arese, lägger du in din inlägg samma efter varandra!! Men som i förra tråden blev det upprepningar. Men sanningen är ju att du bemöter varje inlägg utan att egentligen bevisa vad som är fel. Efter (i förra tråden) stoppade moderatorn då det blev upprepningar. Vad som gäller har ju jag och några till visat ( bl.a. med beräkningar som ingen har visat är fel?). Sedan har jag inte riktigt förstått vilket svar du söker? Jag har förstått att vi är överens om att snabbast accet är runt effekttoppen för en bil eller motorcykel? Om så, kan vi väl avsluta tråden och starta en ny med en definierad fråga.
Vad jag försökte påvisa (och upplever att vi nu har åtminstonde någon form av konsensus kring) är att en bil accelererar som snabbast på given växel vid vridtopp. (Som snabbast överhuvudtaget accelererar den vid vridtopp på ettan.)

Därför är det av stort intresse att veta vridmomentet i motorn och vid vilket varvtal det utvecklas för att få en uppfattning om hur en motor upplevs, detta perspektiv tycker jag föll bort i den gamla tråden - därför skapade jag en ny för att fortsätta den diskussionen då vissa i den gamla tråden hävdade att effektmax på given växel gav max acceleration (se citat ovan) vilket vi ju nu vet är FEL. Jag är mycket nöjd att vi nu har belyst sambanden effekt/vrid/utväxling på ett bättre sätt som förhoppningsvis får en och annan att förstå varför biltillverkarna redovisar dessa siffror och varför man upplever vridet som viktigt. Är detta tydligt nog? Vad i mitt resonemang tycker du är svårt att förstå?

Men som sagt - att man ska hålla bilen kring effektmax för att nå maxacceleration har vi ju alla varit överens om hela tiden.

Mvh
Arese
#337459
vi har också kommit fram till att Drivhjulsvridmomentet och acceleratinen för varje given hastighet är alltid högst vid max effekt med korrekt utväxling. och effekt diagram har jag tittat på åtskilliga gånger en av mina polare äger en bromsbänk
#337462
Där hade vi det "med korrekt utväxling" ! Då talar vi hastighet inte tidsenhet....

Tack, då kan vi vara överens om det!

Mvh
Arese
#337603
Men arese.. du för in något ointressant. Vi alla skrev om max acceleration. Då måste man välja växel. Sedan vinklar du över till att det är en låst växel. Detta har ju inte att göra med bilkörning. Så vad vi upprepar, är att du alltid ska be andra visa det som alla vet är rätt! Bästa acc, runt effektmax. Det är så, annars får du bevisa annat. Sedan kommer du med att ja men på en given växel! Men då pratar vi inte acceleration för bilen. Tag fram ett exempel istället där det är överföringsbart
( Du startar inte dieseln på 3:e växeln). Då kan du öppna en tråd med ångmaskin eller båtmotorer som har en växel. Jag väntar med spänning på dina beräkningar. Det svår i hela kråksången är att du måste ta fram värderna på motorn för de olika varvtalen, inga svepande generaliseringar.
En helt annan fråga som är intressant (ny tråd?) är som ovan med husvagn eller släp.
#337676
Läs topic på trådenoch mitt förra inlägg (gärna alla mina inlägg) så inser du nog att in-gear acceleration är av stor vikt för hur du upplever din motor! Hur många du känner åker kring effektmax hela tiden?

Beräkningar för att stödja att maxacc ges på given växel har åtminstonde jag, len och yamaha redan producerat. Belägg för att max acceleration på given växel finns vid vridmax i motorn har jag också redan presenterat. Vill du ha någon annan beräkning, specificera då gärna denna så ta vi en diskussion kring det.

För att vara supertydlig; vad i det jag skrivit är det du inte förstår? Vilken beräkning vill du ha förtydligad? Vill du har konkreta svar får du ställa konkreta frågor!

Mvh
Arese
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
Bromsstorlek S90 B4-21

Hej, Någon som VET vad det sitter för […]

Gillar inte diesel så skulle tänka att […]

Inbillar mig att hjulen sitter långt in […]

Den startar nog utan glödstift. Står EG[…]