Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
Men den där kan det ju inte vara någon tvekan om. Den heter ju fransk träskruv och jag har inte ens hört den kallas någonting annat heller.
av TorxE14
Skruvar - skruvar/vrider man in.
Bultar - bultar/bankar man in
av LarsBd
Hmm en kort sammanfattning.
En M16x100 försänkt spårskruv är en skruv medan en M3x5 med 6-kantskalle är en bult och dessutom finns det franska träskruvbultar? Om man tar en titt på ytterligheter inser man att definitionen enligt SS-ISO 1891 (som *pettson* skrev) är den enda vettiga. Alla skruvar är dock ursprungligen bultar (innan de får gängor).
Användarvisningsbild
av camaro69
Man ska inte gänga i skruven. :wink:
Användarvisningsbild
av Miss my Olds
Va, e de ingen av er som jobbar med nävarna?
Till att bulta fast nåt behöver man en bult, alltså :1 skruv + 1 mutter, det är detta som tillsammans kallas en bult.
Sen finn ju olika varianter, med eller utan gängor.
Användarvisningsbild
av isak
hej
vet bara en snicare som talde om att spåret i en träskruv användes när den demonteras! varför kallas inte träskruven för spik?
isak
av *pettson*
Miss my Olds skrev:Va, e de ingen av er som jobbar med nävarna?
Till att bulta fast nåt behöver man en bult, alltså :1 skruv + 1 mutter, det är detta som tillsammans kallas en bult.
Sen finn ju olika varianter, med eller utan gängor.
Nej.. måste missat den beskrivningen under mina 20års mekande..
Iso presenterar bättre.. SLÄT= bult.. Gänga= skruv.. går inte att missuppfatta.
I övrigt finns det inget som anger att bult endast är bult ihop med en mutter. Vad blir det då om du har dubbla brickor samt dubbla muttrar istället för låsmutter. Får den ett nytt namn då?
Har du bultat fast nåt om du har gänga i godset och använder en skruv och gängar in? Verkar overkill med t.ex gänga igenom 60mm stål för att avslutas med mutter. ENDAST för att få namnet bult..
av semmelman
:shock: ...En skruv skruvar man i med skruvmejsel/skruvdragare etc, den har en vass ända och ett huvud med nåt sorts spår i. En bult har gängor för att kunna gängas på en mutter eller in i ett annat gängat hål, bult är därför inte spetsig, har ofta sexkants-huvud för en omslutande hylsnyckel etc. Det är så enkelt.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
S40 1.8f ac problem

Torkfilter ska bytas, ja. Skickat från min […]

1510 har även jag, utan fungerande RTTI. S&ar[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Okej, har tagit bort vänsterskärmen nu o[…]

Service Subaru XV