Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
8 timmar, är dom helt inkompitenta :shock:

säg att det tar 30-40 min för en & max 2 timmar för alla 4:a
förutsatt at det inte går at dra av dom med special avdragare, så enda utvägen är att svesta på en bult.

fälgen täcker man, men det kan bli bränt & nått skavmärke inne i hålet där bulten sitte.

lykas man med nått annat så vet jag inte vad man tänker med.
& givet vis svetsar man inte dit en vanlig bult, för dom är för klena.
Användarvisningsbild
av Ramon
Kanske mekanikern ville lura honom lite... Tid är pengar, inte lite pengar i detta fall...
Användarvisningsbild
av frilins
Ramon skrev:Kanske mekanikern ville lura honom lite... Tid är pengar, inte lite pengar i detta fall...
Ja man kan ju undra, dom ville jag skulle lämna bilen där under dagen och då är det som bekant svårt att veta hur långt tid det tagit dom... :???:

Det tråkiga är att det är här jag köpt bilen så lite bättre service hade väl inte varit för mycket begärt!??

Beträffande att svetsa på en annan bult, visst det är säkert också ett vanligt sätt att göra det på som fungerar men i detta fallet slog han faktiskt in en vanlig hylsa ovanpå bulten, såsom något här föreslog, så det funkade även på Volvos original låsbultar, trot eller ej...

Det värsta tycker jag är att det inte finns reservhylsor ens på verkstaden, något så huvudlöst hade jag inte väntat mig av Volvo... :shock:
Speciellt som dom erkände att detta var ett vanligt förekommande problem!
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det värsta tycker jag är att det inte finns reservhylsor ens på verkstaden, något så huvudlöst hade jag inte väntat mig av Volvo...
Om det gick att köpa nycklar hur som helst hade man inte så stor nytta av lås, eller hur?
av Teemu
att sälja "låsbultsnycklar" hej vilt kan jag hålla med om låter som en dålig idé, men tycker man kunde kräva att varje auktoriserad verkstad skall ha en uppsättning för bl.a. dessa situationer. Funderar också starkt på att byta ut låsbultarna emot vanliga. Visst att stöldrisken ökar, men det verkar ju inte vara gratis att få det gjort via Volvo heller.

Hmm... många försäkringsbolag har ju ingen eller låg självrisk vid stöld om man har ett godkänt larm på bilen. Någon som vet hur det gäller för fälgarna? Dom är ju trots allt inte inne i bilen...
Användarvisningsbild
av frilins
Sparkz skrev:
Det värsta tycker jag är att det inte finns reservhylsor ens på verkstaden, något så huvudlöst hade jag inte väntat mig av Volvo...
Om det gick att köpa nycklar hur som helst hade man inte så stor nytta av lås, eller hur?
Om det går att slå en vanlig hylsa ovanpå och skruva ut bultarna tycker i alla fall inte jag att det är mycket till stöldskydd...
Kommer jag med min bil och vill köpa en reservhylsa för att den tidigare falerat så vore det väl enkelt för Volvo säljaren att kolla så att den är till min bil och att det inte är för att jag "samlar" hylsor.
Dom som har samma hylsa som jag kan jag redan stjäla fälgarna av förutsatt att jag hittar dessa bilar.
Dessutom så är det väl inte att "köpa nycklar hur som helst" om man tycker det huvudlöst att Volvo inte har möjlighet att plocka av bultarna på annat sätt än slå sönder både bult och eventuellt fälg (deras eget påstående). :shock:
Tycker ni jag har fel?
Användarvisningsbild
av Loner
frilins skrev:Dessutom så är det väl inte att "köpa nycklar hur som helst" om man tycker det huvudlöst att Volvo inte har möjlighet att plocka av bultarna på annat sätt än slå sönder både bult och eventuellt fälg (deras eget påstående). :shock:
Tycker ni jag har fel?
Både ja och nej, iom att det inte finns några "huvudnycklar" eller reservnycklar så är det svårare för "buset" att sno dem från nån volvo-åf och sen stjäla fälgar hej villt. nu måste han gå den hårda vägen och jävlas rejält med risk att skada fälgen om han skall sno den.

Lie av moment 22 det här, man vill ha kvar fälgarna men även kunna ta bort dom ifall nyckeln går sönder :roll:

/L
Användarvisningsbild
av ER
Är det olika tillverkare av det gammal och nya låset? Mina är tillverkade av självaste Mc Gard och jag fick med ett Hjullås ID-kort för att kunna efterbeställa nyckel om den jag har skulle paja.
Dock blir jag osäker på om det är nya eller gammla modellen jag har när frilins med en -01 inte kan beställa ny nyckel och jag med -02 kan göra det men säljaren till min bil hävdade att det var gammla modellen man kunde beställa nyckel till men inte nya. Dom enda som troligen har en "master" eller original är ju isf. Mc Gard själva för att kunna göra en ny åt mig efter den vid behov.
Användarvisningsbild
av CarMan
den nya sorten som täcker hela fälgens hål, har inte plats för att slå på hylsa utan på.
Jag har inte varit med om att den nya sorten av låsbultar fasnar så att "nyckeln" dras sönder.

ibland är folk slarviga & förstör spårna i låsbulten & då spelar det ingen roll om det skulle finnas en huvudnyckel, man kommer att glida av ändå.
Användarvisningsbild
av Loner
Nån som har bilder på nya och gamla modellen? :roll:

/L

Hej, jag behöver hjälp då jag &aum[…]

Ni känner er bil bäst, jag får k&a[…]

Bagageluckan på bilen har börjat kr&a[…]

Reparera läckande AC

Kör med den billigaste bara. Båda m&au[…]