Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
sand3rs skrev:Hur som helst så är detta ett forum och alla har rätt att tycka och tänka som de vill. Att det blir en diskussion om alkohol på et bilforum är väl inget konstigt utan istället något sunt.
Åtminstone behöver väl inte en moderator gå in i diskussionen och idiotförklara folk med åsikter som skiljer sig från mängden och den ställning som Ditt forum har tagit.
Suck...

Jag försökte vidga era vyer bara... tolkar du att försöka vidga era vyer och tänka ett steg till som att idiotförklara så får det stå för dig, tur jag inte jobbar som lärare om min pedagogik är så dålig.

Självklart så får ni diskutera alkohol här om ni vill, men anser ni att forumet gör fel så måste vi väl ändå få bemöta det, eller ska vi bara hålla tyst och låta påhoppen hagla?

Jag kan väl även påpeka att jag aldrig sett en krona av forumets intäkter så slipper ni tro att jag är vinklad av den anledningen.
av anp
Är det en skitsak att annonsera om alkohol på ett bilforum, eller dags att lägga ner då man inte kan se vad reklam egentligen är?

Jag har på nära håll sett hur bekanta både tagits rattfulla och kört ihjäl sig berusade. Eller i bästa fall bara utvecklat ett självdestruktivt alkoholberoende som inte direkt påverkar andra.
Så om mitt motstånd mot alkohol och trafik uppfattas som att ha låga tankar om människor, då är det bara att beklaga.

De flesta i den här tråden kan säkert hantera reklamen för vad den är, om de ens ser den. Jag gör det inte, och hade aldrig fått vetskap om den utan den här tråden.
Men många blir lockade av vad reklamen erbjuder, och har samtidigt svårt att hantera alkoholen.
Och är det alkohol på ett bilforum så är i alla fall jag moralkärring nog för att tycka att det är en olycklig kombination av alkohol och trafik.
av Lövet
Ingen, absolut ingen, har förespråkat alkohol och bilkörning. Men de flesta har förmågan att se reklamen för vad den är - bara reklam - inte en oemotsagd kontroll av någons leverne.

Det finns rätt så många checkpunkter på vägen mellan att se en banner på jagrullar och sätta sig full i bilen.

Se reklam->Bli sugen->Gå till bolaget/barskåpet->Bli full->Sätta sig i bilen->Köra iväg.

När slutar det vara jagrullars ansvar? Min syn är att det är väldigt tidigt. Det är betydligt mera Systembolagets fel i så fall - de säljer ju alkohol till folk. Huva!
av *pettson*
ANP : ¨Jag har med sett bekanta droga sej till döds. Även att dom kört rattfulla trots att jag ingrep genom att bryta av nycklarna.
Ingen av dom lever idag. Som tur är drabbade dom ingen annan. Jag sörjer att jag inte har mina vänner kvar men jag kritiserar inte samhället eller reklamen för det. Dom fick hjälp både personligen och av samhället, men mera eller mindre spottade på den då dom inte längre tänkte klart. När dom inte längre hade bilar så stal dom bilar för att MEDVETET köra påverkade. Inget av detta kan nånsin samhället eller reklam lastas för. INGEN reklam säger snaska i dej detta och kör bil. Alla säger *jag visste inte.. eller *jag blev påverkad av..
Men i slutändan är det ALLTID gemene mans val att göra som han/hon gör, vi kan bara se på. Det är allmänt känt och kan inte ha undgått nån vad alkohol gör. Inte heller vad droger gör. Inte heller vad farten gör eller för den delen ett tekniskt fel gör. ÄNDÅ gör folk medvetna val om att köra på fyllan, köra med droger i sej osv. Det är i stort sett ALLTID medvetet. Har man druckit alkohol medvetet kan det inte vara en överraskning att det återfinns i ditt blod. Det är DU som räknar eller skiter i att räkna ut när du TROLIGEN kan köra bil. Alltså DITT fel.
Jag har även varit med om att folk sagt sej veta vad dom gör när dom skruvar bil och han dog för det. Efter ett eget hjullagerbyte på en 240 slutade dennes resa med en frontalkrock i 90km/h och han omkom. Olycksorsaken var *tekniskt fel* då vänster hjullager fram låst sej då det var snustorrt och helt sonika tvingat ut bilen i mötande fil.
Skulle jag slutat som mekaniker då? Eftersom han var hos mej och fick instruktioner för bytet? Pappret med mina instruktioner fanns hemma hos honom. Förvisso innehöll mina instruktioner både ett moment och fett. Han innehade inte nåt fett och ingen momentnyckel, han gjorde kortfattat som han hade förstånd till, han drog det tajt.. helt torrt. Jag är inte lessen för hans skull på så sätt. Jag förlorade en vän men jag är snarare förbannad på honom då jag fanns på ett telefonsamtals avstånd för hjälp.
Men återigen då. Med din ståndpunkt på ansvar så bör jag sluta skruva bil och vi bör sluta dela med oss av tips och hjälp, om vi inte kan få bekräftat att frågeställaren innehar rätt utbildning och utrustning? Allt annat är nämligen att EVENTUELLT skicka nån mot en olycka i värsta fall.. Det har ju bevisats i mitt privata fall..
av anp
Nej, jag tycker inte du skall sluta som mekaniker eller rådgivare bara för att någon inte följt din arbetsbeskrivning eller låtit bli att fråga om hjälp under arbetets gång.
Men jag tycker att du missar den effekt som reklam har på människor, och viss reklam tycker jag är olämplig i viss media.
Ex, vis alkoholreklam i ett bilforum då alkohol och trafik absolut inte hör ihop, men ändå så tydligt och sorgligt kopplas ihop i nyhetsmedia.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
*pettson* skrev:Först måste vi lägga ned alla mektips. Ingen som inte är kvalificerad eller har nödig kännedom ska pilla på bilens känsligare punkter, eftersom en fråga ställs i forumet är där ingen nödig kännedom av frågeställaren. Alltså inga bromstips, inga motortips, inga bränsletips. Inget sånt, inga svar naturligtvis, möjligen kan fordonstvätt tas upp om det inte gäller glasrutor som återigen är en säkerhetsdetalj.
Låter naturligtvis löjligt men är en förlängning av att ta sitt ansvar på samma sätt mot samma människor, om man nu har låga tankar om såna..
Fin tanke det det där om att alla automatiskt ska ta sitt ansvar, och på tal om låga tankar, vi hade ju en lång tråd om alko-lås nyss här, där majoriteten ville göra det obligatoriskt men jag inte fattade varför jag skulle behöve köpa ett lås till min bil för 15.000 kr när jag aldrig brukar alkohol i närheten av bilkörning, vad tog den enskilda ansvarstanken vägen nu då?

Kan låta löjligt ja men.... Tyvärr verkar det ju vara en hel del som förespårkar just det på forument, att allt bara ska repareas på auktoriserad volvo-verkstad. Även industrin lobbar ju stenhårt för detta och försöker få hela bilen "upphovsrättsskyddad" och på så sätt omöljliggöra att någon än Volvo själva får tillverka eller sälja en reservdel. Hittills har man ju inte lyckat..... men menfan vet vad som kan hända i EU. Slår det igenom får man väl smuggla in en fläktrem eller ett tändstift från öst.....
av Xotica
Jag tycker personligen att denna tråd angående Alkoholreklam på jagrullar är snudd på ganska onödig. Såg förresten längst ner på denna tråd en reklam om net on net ang bilstereo .. vet ni hur många som dör i trafiken pga elektronikprodukter i bilar ??
Tex Pillande på bilstereon/sms skickande telefonsamtal och annat liknande under färd. Det hela mynnar ut i val man gör, detta val kommer/ska/vill/utför dessa personer även ifall de ser eller inte ser reklam angående alkohol/mobil/bilstereo.
Hur många av er har skickat SMS pillat på bilstereon under färd etc ?
Ifall ni gjort detta, hur många av er har pillat etc pga reklam?
Och hur många av er har gjort det helt på egen hand pga att ni helt sonika ville ?

//Xo
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Xotica skrev:Jag tycker personligen att denna tråd angående Alkoholreklam på jagrullar är snudd på ganska onödig. Såg förresten längst ner på denna tråd en reklam om net on net ang bilstereo .. vet ni hur många som dör i trafiken pga elektronikprodukter i bilar ??
Tex Pillande på bilstereon/sms skickande telefonsamtal och annat liknande under färd. Det hela mynnar ut i val man gör, detta val kommer/ska/vill/utför dessa personer även ifall de ser eller inte ser reklam angående alkohol/mobil/bilstereo.
Hur många av er har skickat SMS pillat på bilstereon under färd etc ?
Ifall ni gjort detta, hur många av er har pillat etc pga reklam?
Och hur många av er har gjort det helt på egen hand pga att ni helt sonika ville ?

//Xo
Onödig eller ej kan man ju fundera på. Nyss var det ju en tråd där det blev en diskussion om hur många små värnlösa spädbarn som hade slagits ihjäl av lösflygade GPSer vid krock av hjärtlösa ansvarslösa föräldrar som inte hade tänkt på sina små ungar och slantat upp 20 lakan för en äkta RTI. Om man kan gå loss på detta kan man väl få fundera lite på alkoholreklam på ett bil/trafikform också.... eller ?:-/

Jag är INTE för censur eller att vin-reklaman ska bort, den får gärna vara där för mig. Däremot önskar jag mig lite högre i tak i övriga diskussioner också.
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Jösses... Är svensken verkligen så svag & oförmögen till att bestämma själv, ta egna initiativ.....att själv ta ansvar för sitt handlande?!?

Bryr mig inte det minsta om ifall ett av mina favorit forum (Jagrullar) har alkohol relaterad reklam. Varför inte?!? Vi är ju alla vuxna/myndiga.
Den/de som ondgör sig över alkohol reklamen pga religiösa, politiska eller andra anledningar måste inse att alkohol är en drog som svensken vill ha tillgång till. Alkohol i Sverige är trots allt laglig (hur mycket regleringar & straff skatter vi än har).

Varje enskild individ har ett eget ansvar att inte framföra ett fordon under påverkan av alkohol...svårare än så är det inte.
av Xotica
Har inte varit inne och läst denna tråden om gps som lossnat och dödat barn eller annat så jag kan inte utrycka vare sig högflygningar inom just detta område. Men för att säga ngt ändå i frågan så är det väl ganska naturligt att ALLT i en bil som inte sitter fast tex Hundar i baksätet eller liknande kan innebära ren livsfara vid krock. Likaså bakåtvända bilstolar och airbag.

Nej klart det inte ska vara censurering, givetvis håller jag med där. Men man kan ju välja vad man ska skriva om tycker jag
//xo
Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]

Varvtal motortemp är bara två exempel […]

Efter att jag bytt kamremmen senast så sitte[…]

På sådana GDS hallar då lyftplat[…]