Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Min åsikt om miljön är att den inte kommer bli bättre hur renare bilarna blir eller hur miljövänligt saker och ting görs eller tillverkas utan miljöproblemen beror på att jorden är överbefolkad för länge sen :!:
forts- på henriks inl-
ock klimatmaffian tillåts härja fritt? enl vänsterfloket skall bilismen stå för allting! o vi bilägare säger inte ifrån.
isak
Vovlo_Henrik skrev:Min åsikt om miljön är att den inte kommer bli bättre hur renare bilarna blir eller hur miljövänligt saker och ting görs eller tillverkas utan miljöproblemen beror på att jorden är överbefolkad för länge sen :!:
isak skrev:forts- på henriks inl-
ock klimatmaffian tillåts härja fritt? enl vänsterfloket skall bilismen stå för allting! o vi bilägare säger inte ifrån.
isak
Word! Trådens två viktigaste inlägg! Och så har vi ett "miljöparti" som nu gått med på att inte stänga kärnkraftsverk förrän vi kan ersätta dem med egen produktion(dvs inte importera dansk och tysk kolkraft)

MVH
Vill inte vara en "kärringen mot strömmen" här men...
Det finns en viss problematik i den energivinst många tror genereras vid återvinning av t.ex. järnskrot inte är så stor i slutändan. Ju mer man återvinner, desto mindre råmaterial behövs. Ju mindre råmaterial som används desto mer blir över då gruvbrytning och stålverk bara ökar produktionen år för år... förutom i år då allt står still.
Ju mer överskott som blir i gruv och stålindustrin, desto mer säljs på spottmarknaden till reapriser... Så i slutändan ser jag inte riktigt var energivinsten finns.
Den ekonomiska vinsten finns hos stålverken där man kan använda billigare stålskrot att spä ut stålet med. Järnmalmen räcker visserligen mycket längre och direktörerna gottar sig i sina rekordvinster.

Förstår resonemanget i att köra en gammal bil.
Hade jag inte varit så bekväm och så beroende av bilen i jobbet så hade jag haft kvar min gammelbil som bara kostat mig en bråkdel av vad min nuvarande bil kostar.
Bränsleförbrukningen på en snål bil idag och en normaltörstig bil för 10-20 år sedan är väldigt marginell vid normal körning.
Däremot så får du mycket mer kraft och renare avgaser från en ny bil tillsammans med en helt annan krocksäkerhet.
Men vem kör bil för att krocka egentligen? :mrgreen:
Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]

Varvtal motortemp är bara två exempel […]

Efter att jag bytt kamremmen senast så sitte[…]

På sådana GDS hallar då lyftplat[…]