Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

2 Tankar...

En bil med vissa fel kan börja gå dåligt när den är varm, det kanske tog 7km att få motorn genomvarm?

När du ska köpa en bil så provkör du förstås inte i närheten av 8km eftersom man hinner hitta alla fel och känna av bilen betydligt snabbare än så?

mvh
Anders
Provkörningen är en VIKTIG del av servicen, så givetvis ska det vara obligatorskt med provkörning (anledningen till att den ibland bara är ca 5km, är för att det då är en förhålande vis ny bil som gårt kort skösträcka m.m. man känner då snabbare att den är OK)
på en provkörning känner du om bilens stötdämpare är OK, du känneer om ben drar åt nått håll (allelaration /retaruation & bromsning) du hör olika ljud vid olka förhållanden, du känner om accelerationen är normal & om bromsarna är normala.
Man känner också om bromspedalen käns normal om koppling & låda funkar norlamt, hjulager & däcksljud ska vi heler inte glömma.
glömde nästan bromsvibrationer & sånna fenomen.

Jag kan inte komma på alt man medvetat & omedvetet kontrolerar undet körning, men faktum kvarstår att det är en av de viktigare momenten på servicen!
eccy243 skrev:Vad har du haft för erfarenheter av det XC90_Executive? Det går ju inte att lösa praktiskt på en verkstad att kunden ska åka med vid provkörning. Möjligen om du väntar medans dom gör jobbet.
Inget jag tar upp här. Men jag har 0 (noll) förtroende för verkstäderna.
XC90_Executive Jag blir lite nyfiken på hur du löser detta när bilen är inlämnad.
Säger du att ingen får provköra bilen eller fixar du allt på bilen själv.
Det måste ju vara svårt för verkstaden att kunna lämna några garantier om de inte får provköra.
som sagt så skule jag ara mer orolig om jag ser att bilen inte rullat nått efter en service, än om jag ser att den rullar 1 mil

hur långt man kör, beror ju givetvis på var verkstan ligger, hur långt har man till lämpliga provkörnings vägar?
XC90_Executive skrev:
eccy243 skrev:Vad har du haft för erfarenheter av det XC90_Executive? Det går ju inte att lösa praktiskt på en verkstad att kunden ska åka med vid provkörning. Möjligen om du väntar medans dom gör jobbet.
Inget jag tar upp här. Men jag har 0 (noll) förtroende för verkstäderna.
om du har noll förtroende, så skulle jag byta verksta, man måste ju ha förtroende för dom man anliter, oavsett om det är bilen, huset eller en resa man gör.
(en personlig service teckniker kanske kan vara nått?)
Precis. Det verkar som en mekaniker har kört vårdslöst med XC90_E´s bil. Det betyder inte att alla mekaniker på alla verkstäder gör det.
En del av anledningen till trådens uppkomst är en historia
min svåger upplevt.
Han lämnade in sin bil på vanlig service, på lunchen mötte
han sin egen bil framförd i mycket hög fart och med 4 personer i.
Den hade gått 2 mil extra när han skulle hämta den.
Förklaringen från verkstaden var att man alltid brukade ta en kundbil
på lunchen då det var ett bra tillfälle att känna att allt är OK med full last.
Jag kanske inte ens behöver påpeka att han inte alls gillade den förklaringen
och det blev en del tjafs kring det inträffade.

På den här bilden såg det vä[…]

Är du säker på att det är bak[…]

Verkar ju bara vara jag som har det då. Kan […]

Vad säger ni? Ska jag köra någon […]