Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av _lucifer_
poseidon skrev:Har man körkort borde man klara av att räkna ut snittförbrukningen. Enheten är ju liter/mil.....
Precis... det säger ju sig självt egentligen. Vill man ha reda på liter per mil så delar man helt enkelt liter/mil, vill du veta mil per liter så delar du mil/liter.
Jag förutsätter att du slutfört grundskolan och är över 18 år eftersom du kör omkring i en bil... så då borde du väl snappat upp lite matte från mattelektionerna?! ;)
av anp
Så ett körkortsinnehav ger per automatik kunskaper i matematik?

Jag vet många som inte direkt kan räkna ut förbrukning och milkostnad, så frågan är på intet sätt dum.
Användarvisningsbild
av poseidon
Man måste nästan vara helt skolbefriad om man inte kan räkna ut snittförbrukningen.

Enheten är ju som sagt liter/mil eller hur många mil/liter man kommer. Kan man bara läsa så står det ju i ren text hur man skall göra.

Sen är det ju underförstått att man vet vad snittförbrukning betyder, alltså någon av de båda alternativen.
av Amarace
skovde skrev:
cybermunk skrev:Nu lånar jag denna tråd lite då jag ser något som jag upplever galet och det är att hastighetsmätaren i dom flesta bilar visar ca 1-3 km för låg hastighet i jämförelse med vad nålen står. Säg att nålen står på 90 då kör du mest troligt ca 87-89 km/t har testat på min bil mot GPS och min visar 3 km för låg fart jämfört mellan GPS och hastighetsmätaren.

Säger inte att detta är helt korrekt men det är som jag upplever det på min bil.
Min V70 visar 5 km/h lägre än gps:en och 360:in visar 6 km/h mindre! =)
Hmm, så fel får den ju inte visa ens, en hastighetsmätare måste visa mer än verklig hastighet (eller exakt rätt), felmarginalen får vara 10% på en V70, men bara åt ena hållet (att mätaren visar mer än verklig hastighet).
Så om din visar lägre än verklig hastighet måste det ju vara något fel?
Användarvisningsbild
av Severin
Amarace skrev:
skovde skrev:
cybermunk skrev:Nu lånar jag denna tråd lite då jag ser något som jag upplever galet och det är att hastighetsmätaren i dom flesta bilar visar ca 1-3 km för låg hastighet i jämförelse med vad nålen står. Säg att nålen står på 90 då kör du mest troligt ca 87-89 km/t har testat på min bil mot GPS och min visar 3 km för låg fart jämfört mellan GPS och hastighetsmätaren.

Säger inte att detta är helt korrekt men det är som jag upplever det på min bil.
Hmm, så fel får den ju inte visa ens, en hastighetsmätare måste visa mer än verklig hastighet (eller exakt rätt), felmarginalen får vara 10% på en V70, men bara åt ena hållet (att mätaren visar mer än verklig hastighet).
Det är precis som det ska vara, vägverket och biltillverkarna har kommit överens om att bilarna ska visa lite lägre hastighet än den verkliga

Min visar 90 på nålen men enl gps:en så säger den 85, kör jag 100 enl nålen så visar gps:en 93, inte undra på egentligen att man kommer ifatt bilar med lastbilen eftersom den är kalibrerad och visar exakt, jävligt störande dock
av Amarace
sewe skrev:
Amarace skrev:
skovde skrev:
Det är precis som det ska vara, vägverket och biltillverkarna har kommit överens om att bilarna ska visa lite lägre hastighet än den verkliga

Min visar 90 på nålen men enl gps:en så säger den 85, kör jag 100 enl nålen så visar gps:en 93, inte undra på egentligen att man kommer ifatt bilar med lastbilen eftersom den är kalibrerad och visar exakt, jävligt störande dock
Nä, hastighetsmätaren ska ju visa mer än den verkliga hastigheten. Om en hastighetsmätare skulle få visa mindre än verklig hastighet skulle ju alla kunna åka dit för fortkörning fastän dom håller rätt hastighet på mätaren.

Du talar ju emot dig själv :)

I dina exempel så skriver du precis som jag säger, men först säger du tvärtom.

Alltså, en hastihetsmätare får visa mer än verklig hastighet (t.ex visa 90km/h men verklig hastighet är 87km/h), men får inte visa mindre än verklig hastighet (får tex inte visa 90km/h men verkliga hastigheten är 93km/h)
Användarvisningsbild
av Tomas88
Funk skrev:

Vägmätaren och hastighetsmätaren har inte nödvändigtvis samma felmarginal. I min bil stämmer vägmätaren bättre än hastighetsmätaren...
Det är ju å´andra sidan enkelt att kolla, bara köra någon väg där det finns km-markeringar.

/Thomas
Det du säger Funk stämmer med det jag testade.
Skulle köra från ett ställe till ett annat. Ställde in GPSn nollade trippmätaren på bilen och noterade hur långt det var dit enl min GPS. Jag körde sen hela sträckan precis som GPSn sa och när jag kom fram visade trippmätaren på en tiondels kilometers noggranhet samma sträcka som min GPS hade sagt att det var.

Hastighetsmätaten visar däremot alltid för mycket. Upplever det så att ju fortare man kör desto mer fel visar den.
Användarvisningsbild
av skovde
skovde skrev:

Ojj ojj va fel det kan bli när man försöker skriva inlägg med feberinfluensa, självklart så ville jag säga
att båda hastighetsmätarna visar för mycket och inte för lite... :oops:
av Volvo740_GLT
Har bytt bromsarna nu på bilen, tankade idag och räknade ut snittförbrukningen, blev förvånad, den var nere på 0,84, har förvisso åkt motorväg hela veckan till jobbet.
kan tillägga att jag försöker motorbromsa så mycket det går.

Men men, blev förvånad ändå. för enligt Volvos broschyr på 850 från 1997 så står det 1,05

98 oktan - er også skånsom mot drivsto[…]

https://www.youtube.com/watch?v=HVMqc05XYHs Liten […]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&[…]

Vilken bränslebox passar?

984 är väl en nyare 940 om jag inte minn[…]