Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Hemulen skrev:Enligt "Ren Landsbygd" så renas spilloljan så gott det går här i Sverige och sedan skickas den till Tyskland för slutrening där den blir ny basolja.Basoljan säljs sedan vidare till producenterna av smörjolja innan den hamnar i konsumentledet.Står att den blir ny smörjolja vilket b.l.a. måste betyda motorolja med eventuell racerbild på dunken. :D
smörjolja är all olja som inte är anpassad för t.ex skärning osv.
Med smörjolja menas INTE att man automatiskt gör en 20W60 racingolja av den. Ioförsej är det helt obetydligt då man slungar ur basoljan och helt enkelt avkemar den till sitt ursprung. Men hursomhelst så vet jag att t.ex statoil gör maskinoljor typ till verkstadsindustrins kuggväxlar och och liknande av sin återvunna basolja, man gör även basen till fetterna man säljer genom att just återvinna basoljan och förvandla den.
av Cicaro
Om jag inte missminner mig så görs biltemas oljor i ett stort bensinbolags raffinanderier, Jag har använt biltemas oljor i flera år och aldrig märkt några problem med kvalitet.(växellådan blev underbart lättväxlad så fort det kom olja i den ;P). Biltemas filter skyr jag dock som elden eftersom jag tycker dom tar slut i förtid, men det är enbart min personliga åsikt.(Ursäkta om någon tycker att filter inte hör till topic men det är så nära besläktat med olja att jag tar upp det).
av *pettson*
olson skrev:Hur vet man när ett filter "tar slut" ?
Tja är man inte siare eller har slaktat ett hundratal med bra intervaller för labprov så får jag förmoda att man gissar.
Användarvisningsbild
av vetten
Man byter filter när man byter olja och då använder man ett volvo orginalfilter, om du sen kör med Biltemaolja eller nån annan superolja spelar ingen roll.
Användarvisningsbild
av Nexus
vetten du har då svar på allt :wink: t o m jag kör numera med biltema helsyntet/volvo filter och byter var 750 mil eller oftare 8)
Fungerar kanon bra :D
av Cicaro
olson skrev:Hur vet man när ett filter "tar slut" ?
Jag bytte olja en gång när jag hade biltemafilter och byter då givetvis filter också, då var det något skit som satt löst i filtret och rasslade/skallrade när jag skakade, efter det har jag alltid volvo orginal, oavsett vad ägaren till bilen tycker...

I övrigt är dte som vetten säger, volvo orginal filter sen kan du köra med vilket oljefabrikat du vill bara det är rätt klassning på den.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Nej om det rasslade var det troligtvis ett fabrikationsfel.
Som pettson redan sagt kan du inte veta säkert just när filtret har tappat sin filtrerande förmåga (eller när det filtrerar så dåligt att det bör bytas).
Hur ofta du bör byta beror bla på din körstil.
Användarvisningsbild
av Fisch
Kan mycket väl varit en del av insatsen som lossnat på biltemafiltret. Personligen kör jag på volvos oljefilter. Såg ett test där de konstaterade att biltemas filter har mindre filteryta som bidrar med renhållning gentemot volvos.
Köpråd XC60 T8 -18/19

Volvias maskinskade täcker till 17000 med m&o[…]

D4 VEA dricker olja

Är det någon som har koll på vad […]

Sensorring bak Volvo V40

Har artikelnr! Självklart utgått hos B[…]

Fick ett litet paket idag med roliga dela :-D v&a[…]