Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Grammse skrev:På Toyota hade vi ofta kontakt med andra företag, man utbytte erfarenheter och det vi gick bet på löste man snyggt mellan sig. Nästa gång behövde de våran hjälp och så rullar det på......
Men det finns självklart vissa undantag men de som livnärar sig på andra blir inte långlivade i branchen
Du vet vad du pratar om :-)-)
Psyko skrev:Det finns ju gränser för vilka man hjälper.

En annan märkes verkstad som vill ha hjälp med en begbil av ens egna märke är ju självklart att man hjälper,
det bör ju dock vara ömsesidigt. En mindre allverkstad finns ingen som helst anledning att hjälpa. Dom har ingenting att erbjuda tillbaka utan är endast en konkurent som jagar samma kunder som märkesverkstäderna.
Kan dom inte reparera en bil bör dom hänvisa kunden till en verkstad som kan.

det märks vilka som är i branchen o vilka som bara gillar att skriva på forum. :-)-)
Psyko skrev:En tjänst som kostar:

Vid nyttjande av Teknisk Helpdesk kommer Du dels att debiteras en startavgift om 110 SEK, dels en minutavgift om 60 SEK per påbörjad minut. Moms tillkommer, Observera att Teknisk Helpdesk ej kan ta emot en fråga, utreda den och sedan ringa upp för besked. All nödvändig utredning sker således under samtalets gång.

Skulle inte vilja vara kund och betala för den söktiden, ett sådant samtal brukar inte vara under 10-20 min.
Dessutom är det troligt att man återigen får ringa upp för fortsatt rådgivning,dessutom är det ju inte på något sätt
säkert att felet löses bara för man ringe Hotline.
Har själv jobbat inom MSX och samtalen från oauktoriserade verkstäder ligger på en mycket låg nivå kunskapsmässigt

Vart hittar du informationen om 5000 :- för Vida ? ?

Du är ju inte auktoriserad bara för att du har informationen i Vida tillgänglig :roll:

Det finns en sak som den oaktoriserade har som jag vågar garantera att auktoriserade inte har: TID, VILJA och framförallt möjligheten att se utanför boxen. Dom är inte vana med att peta in datorn överallt som om den faktiskt vore guds svar på mekanikerns bön. Dom är mera vana att mäta själva

Fördelen för en liten verkstad är just att den är liten,personlig och att kunden har direktkontakt med mekanikern (eventuellt allafall), fortfarande saknas ju kompetensen/erfarenheten på dom olika märkena på en liten Verkstad.
Man kan omöjligtvis vara bra på ALLT och alla märkens egenheter. Har många ggr varit med om att bilar stått i veckor på mindre verkstäder pga något strul som dom inte löser MEN tar betalt för. När bilen sen kommer till en Auktoriserad löses problemet på 1 tim.

Just delen personlighet är ju något som jobbas på enormt inom allafall Volvo med konceptet Servicetekniker.
Fördelen där är ju att du alltid har direkt kontakt med mekanikern OCH kompetensen på märket finns där.
Man är van att jobba med just den bilen, har erfarenhet av fel osv.
Vad gäller CarMan så måste han inte köpa det jag säger. Det är ytterst sällan vi rört oss i samma värld trots att vi bägge finns på Tellus av nån outgrundlig anledning.

Informationen om 5000 för vida fick jag på skolan jag jobbade på. Vi tillhörde tidigare volvos utbildningsprogram som senare upphörde, men så småningom fick vi erbjudandet om att få tillgång till systemet för 5000kr/månaden och det var inte nåt som var bara för oss utan erbjudandet fanns för dom verkstäder som önskade ha det. Informationen kom ifrån volvo göteborg. Har dock inte nån kontaktperson i huvudet då det var ett tag sen.
Min erfarenhet är precis tvärtemot din vad gäller erfarenhet. Detta eftersom den typiska märkesmekaniken iallafall i östergötland INTE får tänka själv på vissa bilmärken. Mekanikerna är totalt less på att hela tiden ringa helpdesk för att lösa minsta problem och aldrig få tänka själva, jag ska inte peka ut några verkstäder men en del är enormt beroende av just helpdesk. Som fristående mekaniker uppmanas dom att tänka själva. Som skola har vi full kontroll och fullt samarbete med verkstäderna och vi hör ju EXAKT vad verkstäderna letar efter. Om det är elever som tar order som robotar eller om det är självständiga elever. Och jag vet ju vilka jag skickat till just vilken typ av verkstäder, jag vet ju även vilka som fått anställning och var. Jag har alltså inte gripit min information i luften. I övrigt känner jag en hel del volvopersonal personligen och dom bekräftar exakt hur jag uppfattat saker och ting.
*pettson* skrev:
Psyko skrev:Det finns ju gränser för vilka man hjälper.

En annan märkes verkstad som vill ha hjälp med en begbil av ens egna märke är ju självklart att man hjälper,
det bör ju dock vara ömsesidigt. En mindre allverkstad finns ingen som helst anledning att hjälpa. Dom har ingenting att erbjuda tillbaka utan är endast en konkurent som jagar samma kunder som märkesverkstäderna.
Kan dom inte reparera en bil bör dom hänvisa kunden till en verkstad som kan.
Så om man är allbilverkstad så har man inget att erbjuda tillbaka? Ingen aning om vad du har för erfarenheter så sett av dom men, allbilverkstäderna är dom som alltid tvingats lösa problemen, mestadels på egen hand, dom har ju inte nån jätteorganisation att luta sej emot och spotta på kunderna. Så dom allvarliga problemen där man måste tänka utanför boxen löses oftast just på: allbilverkstäderna.
Är det så att man känner att man vill jobba mot volvo riktigt allvarligt så får vemsomhelst gå med och bli volvo servicepartner av olika grader, alltifrån att man vill ta del av ett elschema i månaden till att man vill ha exakt samma möjligheter som volvos egna verkstäder. Allt är endast en fråga om vad DU Vill betala i månaden. Det börjar på runt 5000kr och slutar på ca 50.000kr i månaden för att få ett godkännande. Har du pengarna så kan alltså din allbilverkstad få godkännande utan att du i princip rört en volvobil i hela ditt liv. Bara du hyr rätt utrustning och prenumererar på rätt information.

i stora drag har du förstått hur det funkar, men det är inte så enkelt
alla får bli aktoriserade, bara man uppfyller rätt krav.
kraven är bland anat att lokalen är rätt utfromad med rätt storlek på platser, rätt verktyg & rätt utblidnng.. här har dom aktoriserade fått lägga ner stora pengar.
en icke aktoriserad har ofta inte råd ellelr vilja, men vist får dom var med o "leka"

det finns inga såna kostnadsalternativ som du pratar om tver
*pettson* skrev:
Psyko skrev:Nja, riktigt så lätt är det inte Pettson.

Volvo har något som heter Volvo Global Standard som alla auktoriserade måste
följa. Det räcker inte med att betala en summa pengar i månaden för att bli
Auktoriserad. Dessutom måste dom in i Volvos/Vu:s datasystem för att kunna debitera
garanti och komma åt kampanjerna som kommer.

Har aldrig hört en Auktoriserad återförsäljare (oavsett märke) som sökt hjälp av en icke auktoriserad
verkstad. Ser inte vad dom skulle ha att erbjuda en Auktoriserad verkstad som dom inte skulle ha själva.

En oauktoriserad verkstad är en ren konkurrent då man slåss om samma kunder.
En annan auktoriserad verkstad som säljer ett annat märke är också en konkurrent men inte på samma sätt.
Normalt sett slåss man inte om samma verkstadskunder allafall.
Det finns en sak som den oaktoriserade har som jag vågar garantera att auktoriserade inte har: TID, VILJA och framförallt möjligheten att se utanför boxen. Dom är inte vana med att peta in datorn överallt som om den faktiskt vore guds svar på mekanikerns bön. Dom är mera vana att mäta själva. Dom duktigaste elteknikerna och mekanikerna hamnar ytterst sällan hos märkesverkstan, dom hamnar på alla andra verkstäder eftersom dom är mera fria där, dom får helt enkelt tänka själva. Det är nåt som garanterat slår en liten löneskillnad i längden.
Inte så enkelt i övrigt?.. Hmm jag ska be att få göra en omskrivning.. Dom steg jag beskrev är när du valt att ändå samarbeta med volvo, om du inte vill det får du köpa deras info ändå.. Du behöver inte sluta nåt stort avtal för att få köpa info alls. Kanske är det här nåt som car-man med flera då ska berätta för dom man anser, inte ska springa runt deras verkstad? Enligt nedan..

Volvos konkurrent gör såhär, han tar fram kreditkortet och ringer 031-598938 för att vara jätteexakt. Det är volvos HELPDESK för fristående verkstäder, även för konkurrenter. Det är så allvarligt man tar på konkurrens.. förvisso tar man betalt för tjänsten, men å andra sidan så tar även den sökande betalt av sin kund för söktiden och för informationen..
Du hittar mera om det här..:http://www.volvocars.com/se/salesandser ... shops.aspx

som privatperson kan du köpa all din serviceinformation med start här: https://www.volvocarstechinfo.ford.com/ ... ogonScreen
bara att registrera sej och beställa, inget hymlande med det inte ..

För ca 5000 i månaden får jag som verkstad tillgång till datasystemet, helt utan några andra krav som helst. Det finns ingen standard jag måste uppnå för att få detta. Det enda jag inte kan göra då är att tanka programvara, jag kan alltså inte utföra uppdateringar. Men då har jag tillgång till anvisningar och orginalverktygsnummer. Verktygen får jag handla fritt redan idag i enighet med rådande lag. Även som privatperson får du naturligtvis handla EXAKT vilka verktyg du önskar och vill, även om en del volvoställen vägrar att sälja till privatpersoner.
Detta gör den inte till auktoriserad partner, men det gör dej till en konkurrent om viktiga jobb..

ta o ring det där numret i morgon o tala om att du har et papper där det står.
ecm 0130
ecm 9491
ccm0104
ecm260a
sen säger du att bilan stanna på tomgång & att den gick normalt nr du starta om den, spela gärna in samtalet, kan bli intresant...

ska du ringa hjälptlefon, så ska du behöve hjälp med nått som inte är enkelt/ logiskt att lösa, alltså ska du har gjort alla normala felsökningar.... du är på ganska djupt vattan nu!
*pettson* skrev:
Psyko skrev:En tjänst som kostar:

Vid nyttjande av Teknisk Helpdesk kommer Du dels att debiteras en startavgift om 110 SEK, dels en minutavgift om 60 SEK per påbörjad minut. Moms tillkommer, Observera att Teknisk Helpdesk ej kan ta emot en fråga, utreda den och sedan ringa upp för besked. All nödvändig utredning sker således under samtalets gång.

Skulle inte vilja vara kund och betala för den söktiden, ett sådant samtal brukar inte vara under 10-20 min.
Dessutom är det troligt att man återigen får ringa upp för fortsatt rådgivning,dessutom är det ju inte på något sätt
säkert att felet löses bara för man ringe Hotline.
Har själv jobbat inom MSX och samtalen från oauktoriserade verkstäder ligger på en mycket låg nivå kunskapsmässigt

Vart hittar du informationen om 5000 :- för Vida ? ?

Du är ju inte auktoriserad bara för att du har informationen i Vida tillgänglig :roll:

Det finns en sak som den oaktoriserade har som jag vågar garantera att auktoriserade inte har: TID, VILJA och framförallt möjligheten att se utanför boxen. Dom är inte vana med att peta in datorn överallt som om den faktiskt vore guds svar på mekanikerns bön. Dom är mera vana att mäta själva

Fördelen för en liten verkstad är just att den är liten,personlig och att kunden har direktkontakt med mekanikern (eventuellt allafall), fortfarande saknas ju kompetensen/erfarenheten på dom olika märkena på en liten Verkstad.
Man kan omöjligtvis vara bra på ALLT och alla märkens egenheter. Har många ggr varit med om att bilar stått i veckor på mindre verkstäder pga något strul som dom inte löser MEN tar betalt för. När bilen sen kommer till en Auktoriserad löses problemet på 1 tim.

Just delen personlighet är ju något som jobbas på enormt inom allafall Volvo med konceptet Servicetekniker.
Fördelen där är ju att du alltid har direkt kontakt med mekanikern OCH kompetensen på märket finns där.
Man är van att jobba med just den bilen, har erfarenhet av fel osv.
Vad gäller CarMan så måste han inte köpa det jag säger. Det är ytterst sällan vi rört oss i samma värld trots att vi bägge finns på Tellus av nån outgrundlig anledning.

Informationen om 5000 för vida fick jag på skolan jag jobbade på. Vi tillhörde tidigare volvos utbildningsprogram som senare upphörde, men så småningom fick vi erbjudandet om att få tillgång till systemet för 5000kr/månaden och det var inte nåt som var bara för oss utan erbjudandet fanns för dom verkstäder som önskade ha det. Informationen kom ifrån volvo göteborg. Har dock inte nån kontaktperson i huvudet då det var ett tag sen.
Min erfarenhet är precis tvärtemot din vad gäller erfarenhet. Detta eftersom den typiska märkesmekaniken iallafall i östergötland INTE får tänka själv på vissa bilmärken. Mekanikerna är totalt less på att hela tiden ringa helpdesk för att lösa minsta problem och aldrig få tänka själva, jag ska inte peka ut några verkstäder men en del är enormt beroende av just helpdesk. Som fristående mekaniker uppmanas dom att tänka själva. Som skola har vi full kontroll och fullt samarbete med verkstäderna och vi hör ju EXAKT vad verkstäderna letar efter. Om det är elever som tar order som robotar eller om det är självständiga elever. Och jag vet ju vilka jag skickat till just vilken typ av verkstäder, jag vet ju även vilka som fått anställning och var. Jag har alltså inte gripit min information i luften. I övrigt känner jag en hel del volvopersonal personligen och dom bekräftar exakt hur jag uppfattat saker och ting.

för 5000:- abonerar du på information, du är INTE en aktoriserad verksta, inte ens i närheten , får inte göra garanti jobb eller kanpanjer (tror itne du ens frå reda på kanpanjer)
sen är det möjligt att allbilsverkstäerna har mer tid, men det inebär inte att dom löser problem bilar (helt fel) när der körihopsig så lämnar dom in bilarn till oss, eller så ber dom at kinderna ska göra det, man oftas är det dom själva som lämnar in deras kunds bil (& då ska den naturligtvis gå före i kön!)
jag kan ju tala om att det finns en andledning till att det där numret til helpdesk kostar pengar.
förutom att det kostar pengar för volvo att leja in ett företag som sköter denna suport, så är det mängder med "idioter" som ringar om alt möjligt som inte är deras jobb att svara på. så det är et sätt at solla lite...

är du aktoriserad så ringer du ett annat nummer (även här ska man ju har gjort all felsökning man kan inna man ringer)
*pettson* skrev: Vad gäller CarMan så måste han inte köpa det jag säger. Det är ytterst sällan vi rört oss i samma värld trots att vi bägge finns på Tellus av nån outgrundlig anledning.

Informationen du har om 5000 gäller nog endast för skolan och inte en verkstad. Som auktoriserad betalar man bra mycket mer för vida än 5000/mån.
Att påstå att Företagen plockar dom som inte tänker själva är bara löjligt Pettson. Jag känner till flertalet Företag i Östergötland och den inställningen finns inte där allafall. Volvo allafall ger Företagen en stor frihet att lösa problemen själva utan inblandning centralt, jag vet detta då jag jobbar med det dagligen och framför allt så gör jag det nu och inte i dåtid.
Dom flesta Volvo Företag jag jobbat med plockar nyanställningar via Praktik och senare sommarjobb, detta för att få erfarenher om vad det är för individer. Dom du känner måste vara ena riktiga pessimister som snackar så mycket skit.
Dom finns ju inom alla brancher och inte gör dom någon nytta heller.
Dom jag känner spänner över 25år inom volvo. Med andra ord folk som jobbat länge och folk som jobbat kort. Dom jobbar i olika volvoverkstäder inom östergötland. Och dom jobbar inom olika kedjor för samma märke, ändå har dom samma åsikter? Det är ju märkligt om det nu vore pessimistiskt skitsnack bara? Åsikten är densamma: Tänka själv är INTE populärt.
På plåtsidan däremot är det enormt välkommet med eget tänkande på alla märken jag kan komma på.
Vad gäller hur företag plockar sina elever så vet jag inte om du missförstod. Alla är välkomna på praktik, en del på en praktik om 6 veckor andra på flera praktiker och på flera veckor, några får jobb direkt andra får gå o söka jobb efter utbildningen, men när det är jobbdags, oavsett när i tiden så ringer företagen och vill veta exakt hur skoltiden sett ut. Är dom självgående och tar egna initiativ? Är dom ledarstyrda så att dom gör sitt jobb när nån sträckt ut armen och säger fixa? Det är helt olika vad företagen söker. Dom stora märkena vill INTE ha folk som sköter sej själva utan folk som är lättlärda och direkt gör vad nån säger utan att fundera. Man säger själva att man internutbildar och därför VILL MAN INTE ha folk som helt enkelt mera i andras ögon anses klara.

Joo, det är den. Jag har använt den n&au[…]

P0171

Har du provat lyfta batteripolen en stund så[…]

Grå kanske är bättre, bara fä[…]

Är det en volvofälg?