Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Volvonoob
#243656
945S skrev: Det hade varit kul med en längre video så man kunde se om styrkan fortsätter öka successivt även efter 12 sek.
Ska försöka fixa längre videoklipp. Det var en bra idé. Ljuset kanske blir successivt starkare med små steg utan att jag märker det. Tack!
Tomas88 skrev:Hur är ljuset om du jämför med det ordinarie halogenljuset. Bättre? Sämre? Gulare/Vitare?
Tycker faktiskt att det fortfarande är bättre med HID kittet. Vitare också.

Jo det där med säkringarna har jag inte riktigt förstått. Alltså, ifall jag skulle ha en säkring med för liten "storlek" så skulle det väl inte begränsa/strypa strömmen som lamporna behöver eller? Om lamporna nu skulle behöva mer så skulle ju bara säkringarna brinna? Jag bytte i alla fall tillbaka till 7,5A som det var innan. Märkte ingen skillnad.
Har inte heller fått något svar från vvme. Åtrerkommer när de svarat...

/Johan
av Volvonoob
#244989
Hej igen. Har varit lite upptagen de senaste dagarna som de flesta antar jag. Har i alla fall fixat en video till på helljusen och nu ser man faktist att ljuset blir kraftigare efter cirka 40 sekunder. Fast rätt så gulaktigt:

http://video.google.com/videoplay?docid ... 4283743568

Fick även svar av vvme där de sa att jag kunde få en ny ballast för $20, eller två för $36 för att täcka fraktkonstnaderna. Då skulle jag även slippa skicka tillbaka de gamla. Men jag sa att jag inte var övertygad om att det var ballasterna det var fel på, vilket jag inte är. Vet inte ens om något är fel överhuvudtaget. Har inte bestämt hur jag ska göra än. God fortsättning!

/Johan
Användarvisningsbild
av Tomas88
#244991
Märkligt fenomen det där.
På mina får man först en ljusblixt sen blir det bara starkare och starkare tills full styrka är uppnådd.

Men om det inte är ballasterna. Vad kan det då vara? Lamporna?
Fast sen så är det ju konstigt om du skulle fått två felaktiga ballaster.
av Volvonoob
#244995
Jo jag vet. Bad dem på vvme att kika på videon men tror inte de gjort det eller så förstår de inget själva. Tänkte också på lamporna. Jag beställde även extra lampor då jag beställde kittet, så tänkte testa med dem när jag har tid över. Då får vi se om det blir någon skillnad...
av *pettson*
#245661
Nu är jag inte en expert på xenon, men du har tändblixten. Den syns tydligt. Sen är dina lysen så vita vid uppstarten att dom tangerar 6000graders. Sen falnar dom av och blir 4200. 4200 är ju så nära vanliga glödlampor du kommer i färg. Så ärligt talat tror jag att dom är helt korrekta.
Dom tänder upp med överspänning för att hetta upp lampan fortare, sen justeras spänningen ned och lampan får sin korrekta mera gula färg.
av Volvonoob
#246280
*pettson* skrev:Nu är jag inte en expert på xenon, men du har tändblixten. Den syns tydligt. Sen är dina lysen så vita vid uppstarten att dom tangerar 6000graders. Sen falnar dom av och blir 4200. 4200 är ju så nära vanliga glödlampor du kommer i färg. Så ärligt talat tror jag att dom är helt korrekta.
Dom tänder upp med överspänning för att hetta upp lampan fortare, sen justeras spänningen ned och lampan får sin korrekta mera gula färg.
Jo jag har också funderat på det. Men det verkar ändå som att det är något fel någonstans. Enligt niz_se, som har ett liknande kitt, så får han inte alls samma effekt som jag och morfius har fått. Att det liksom förlorar styrka.

Jag har i alla fall testat med att sätta dit en ny lampa på ena sidan, men får samma resultat. Skulle det kunna vara något fel på bilen istället? Att den inte skickar konstant ström till ballasterna eller nått sånt? Är ganska säker på att jag har kopplat rätt i alla fall. Finns ju inte så många sätt att göra det på.

Vvme har erbjudit att skicka 2 stycken ballaster för 35 usd (för att täcka frakten). Vill vara säker på att det är ballasterna som det är fel på så att jag inte slösar på pengar i onödan. Finns det något annat sätt att kontrollera ballasterna istället för att tända lamporna med bilen? Då skulle man kunna utesluta bilen/ballasterna som orsaken till problemet.

Hur som helst, gott nytt år och tack för all hjälp!

/Johan
av Volvonoob
#246400
Tomas88 skrev:Testa koppla på ström direkt från batteriet.
Haha verkar som om jag inte är den enda som väljer jagrullar framför krogen?? :D

Men hur gör jag i så fall? Har inte den blekaste om hur jag går till väga! Är det bara att dra en kabel från plus på batteriet till ena kontakten på lampan och en kabel från minuspolen på batteriet till den andra kontakten? Eller ska jag dra en från en jordpunkt på karossen? Tack.

/Johan
Användarvisningsbild
av Tomas88
#246424
I så fall ska du först koppla loss kontakten där ballasten får ström och i stället koppla ström direkt dit från batteriet.
Antar att det är två kabelskor som sitter anslutna i den ordinarie lampanslutningen som ger ström till ballasten. Kolla vilken kabel som skall ha + och koppla den till batteriet. Ta sedan - och koppla den till jord eller - på batteriet. Säkrast är att koppla på en jordpunkt en bit ifrån batteriet eftersom det finns en viss explosionsrisk med gnistbildning nära batteriet.

Alltså om du vill testa så att ballasterna får tillräckligt med ström skall du koppla ström direkt från bilbatteriet till ballasten. Alltså inte till lampan, (den lyser ändå inte med 12V).
Akta så du inte kortsluter nåt nu eftersom det inte finns någon säkring som går i så fall. Enklast är väl att koppla på två isolerade kabelskor på stiften till ballasten och dra därifrån.
Halvljus

Jag har en V50 -11 som jag var och besikta. Jag fi[…]

Är det en bärarmsbussning som håll[…]

Tmap sensorn är bytt och egr är bort pro[…]

Välkommen ut i trafiken

Om jag komer ihåg rätt så är[…]