Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Marbas
VolvoB20 skrev:...
jag hade kört långsammare utan antisladd för att öka chansen att överleva.
...
Det betyder att du kör fortare med antisladd för att du tror att du åker lika säkert som när du kör i lägre hastighet utan antisladd? Hur mycket fortare anser du att du kan köra pga att du har antisladd systemet?

Antisladdens funktion är väl inte att vi ska kunna öka hastigheterna på vägarna med bibehållen olycksstatistik, utan att försöka förmildra eller helt undvika olyckor som skulle kunnat inträffa.
Användarvisningsbild
av Bosa
VolvoB20 skrev:
Bosa skrev:Hur som helst så tycker jag dessa system är av godo för hur det än är så tror jag att majoriteten av förarna inte använder dessa system till att höja hastigheten. :)
Ok, då förstår jag att vi tänker helt olika här.

Många vittnar om att de hade varit döda om inte antisladdsystemet hade räddat dem.

Jag tror inte alla av er hade varit döda idag, sorry. Jag tror att de flesta av er hade kört lite försiktigare och därmed hållit sig kvar på vägen och i livet i alla fall om ni kört en bil utan antisladd.

Så tänker och kör jag i alla fall, är bilen sämre saktar jag av och försöker överleva i alla fall, men jag är visst ensam att tänka så. ?:-/
Men är en bil verkligen så mycket säkrare bara för att det finns ett antisladdsystem inbyggt? Iofs så drog ju du upp ett exempel med en bil med dåliga däck, ingen DSTC, inga airbags och rent allmänt en skitbil. Man kan med andra ord förutsätta att det är en äldre häck som dessutom är dåligt underhållen, t ex en 740, som är lätt i baken och med taskiga däck är ju en sån inte alltför kul vintertid. Denna jämförs då med en V70II AWD. :) Finns så mycket med just det scenariot som gör att åtminstone jag kör saktare med skitbilen än med den nya och förhoppningsvis förbättrade V70II AWDn. Med det sagt så behöver hastigheten med den nyare bilen inte vara för hög, den hastigheten kan ju i sin tur vara under tillåten hastighet beroende på omständigheterna men anpassad till bilen ifråga.

En lite mer intressant jämförelse är väl om man tar två V70N, två 04or varav en utan DSTC och en med DSTC, låt oss säga att enda skillnaden mellan dessa två är just DSTC annars är det likvärdiga däck osv. Du menar alltså att många (de flesta?) kör fortare med den som har DSTC än den utan? Det säger väl mer om vissa förares konstiga övertro till teknik än om systemet i sig.

Så för att svara på din sista fråga, du läste kanske igenom mitt förra inlägg för snabbt men där skrev jag faktiskt att jag skulle sänka hastigheten i skitbilen. Men om jag hade fått en likadan bil, fräscha däck osv, som den som gick sönder fast utan DSTC så skulle jag nog fortsätta i samma takt. :)
Marbas skrev:Man skulle kunna dra en paralell till ABS - hur många bromsar medvetet senare i en trafikfarlig situation eftersom de har vetskapen om att bilen har ABS och på så sätt ändå kommer att stanna "i tid"?
Bra paralell det där, ju sämre bilen är vad gäller däck, bromsar, abs som saknas osv desto mer brukar jag slå av på farten för att det inte ska hända något. Är det ett underligt beteende?
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag har en bil med mordern plåt konstruktion & stora deformations zooner, samt att bilen har DSTC.
Sen har jag en bil, med lite äldre krokstrukturs konstruktion, denna bl har betydligt kortare deformetions zoon & saknar både antisladd & ABS.

Trots detta så kör jag lika fort med båda vid dåligt väder.
men en sak jag gör när jag medvetet tar störe risker är att se till att bilbälltet sitter tite mot kroppen, ingen jacka imellan & jag drar i det för att ta bort slack.
av krippa
Jag kör lika fort med DSTC som utan (åtminstone är det min ambition, och tro, att det är så). Jag vill inte ha sladd, vare sig bilen har DSTC eller inte. Man kanske kan uttrycka det som så att jag kör DSTC-bilen som om den inte har DSTC. Om DSTC-systemet träder in (utan att jag provocerat fram det) så anser jag att jag begått ett misstag i min körning.

Jag kör inte medvetet fortare för att jag har vare sig DSTC, airbags eller ABS-bromsar och trodde i min enfald att andra inte gjorde det heller. Men jag har helt klart fått ny insikt om "folk" med denna tråden. :|

På Åresjön har man fått köra Audi på en uppgjord isbana, först ett varv med DSTC-systemet urkopplat och sedan ett varv med det inkopplat. Intressant, givande och skoj.
av I.H.P
krippa skrev:....Jag vill inte ha sladd, vare sig bilen har DSTC eller inte. Man kanske kan uttrycka det som så att jag kör DSTC-bilen som om den inte har DSTC. Om DSTC-systemet träder in (utan att jag provocerat fram det) så anser jag att jag begått ett misstag i min körning......
Sund inställning som jag tror är ovanlig.
Insikten om att det är föraren som står för misstagen och har största påverkan för en säker trafik är tyvärr dåligt spridd. Man vill hellre lita till att "systemet" ska rädda ens egna fel istället för att själv ansvara för att de inte inträffar och att dra lärdom av de misstag som man som trots allt gör.
Vet inte om detta har en koppling till det Svenska "dadda" samhället där storebror staten talar om/förbjuder det som vi själva borde kunna räkna ut och ta ansvar för?
Diskussionen har förts förut: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 22&t=28324
//Björn
Användarvisningsbild
av Brainy
Bosa skrev:En lite mer intressant jämförelse är väl om man tar två V70N, två 04or varav en utan DSTC och en med DSTC, låt oss säga att enda skillnaden mellan dessa två är just DSTC annars är det likvärdiga däck osv. Du menar alltså att många (de flesta?) kör fortare med den som har DSTC än den utan? Det säger väl mer om vissa förares konstiga övertro till teknik än om systemet i sig.
Lysande jämförelse! Jag kör precis likadant oavsett vilken av de två jag sitter i. Det viktigaste för mig är att inte få sladd över huvud taget.

Dock ska jag väl påtala att V70N med bara antispinn och bra däck är groteskt tolerant mot även om den provoceras lite.
Med bra däck menar jag inget sämre än Nordfrost 5. (Så ja det finns några bättre däck att välja på också)

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag är som sagt övertygad om att folk i allmänhet inte kör fortare, bara för att bilen är utrustad med DSTC.
Dock är jag förvånad öve att folk inte kör saktare när dom har somardäck på vintern, eller helt uslitna vinterdäck.
av riha
Detta är orsaken till att jag valde volvo, igen.
Säkerheten, whiplash skyddet och allt det där.

Jag skiter fullständigt i att många andra bilmärken fått 5 stjärnor, de känns ändå inte lika säkra.

Läste igår också att ett stort antal av de som har 5 stjärnor idag har så undermåliga whiplash skydd att de skulle fått en trea om det tagits med i Euro Ncap.

Tanken är att whiplash kommer as med i euro ncaps test och detta kommer verkligen visa vilka bilar som verkligen är säkra för de åkande.
CarMan skrev:Jag har en bil med mordern plåt konstruktion & stora deformations zooner, samt att bilen har DSTC.
Sen har jag en bil, med lite äldre krokstrukturs konstruktion, denna bl har betydligt kortare deformetions zoon & saknar både antisladd & ABS.

Trots detta så kör jag lika fort med båda vid dåligt väder.
men en sak jag gör när jag medvetet tar störe risker är att se till att bilbälltet sitter tite mot kroppen, ingen jacka imellan & jag drar i det för att ta bort slack.
Där är vi olika, jag vill inte ta större risker om bilen är skit, då drar jag heller av lite på farten.

... Vad köpte du för generator ... :-)[…]

Nästa elbil från Volvo?

Det ska bli mycket intressant att se hur insidan s[…]

Generator laddar ej batteriet

Byt lampan i instrumenthuset så löser d[…]

Tycker att ljudsystemet i min bil låter rikt[…]