Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Årets spannmålskörd har varit den sämsta på länge med grönskott i axena, hög vattenhalt och dålig kvalitè överlag.
De har brist på kbrödvete och får i vissa fall importera brödvete för att klara de lovade leveranserna till kvarnarna.

Tror du då på fullaste allvar att de tar och gör etanol av brödvetet, när de har överskott på foderspannmål?
Tror du att de köper dyrt brödvete när de kan få billigare vete av andrasorteringen att göra etanol utav?
Fabrikerna vill ju gå med så mycket vinst de kan. :roll:

Jag vet att jag tjatar om detta men jag tycker det spelar in i resonemanget.
VolvoB20 skrev:99.99 % av allt som skrivs i tidningarna verkar vara ren skit, lögn och osanning.

Att angripa E85 år helfel och gör miljön en björntjänst.

Världen har INGA SOM HELST PROBLEM att ordna mat för alla på jorden så ingen behöver svälta.

All svält som finns i dag beror på KRIG, RELIGION, KORRUPTION, POLITIK, FELAKTIGTA JORDBRUKSMETODER och taskig fördelning.

Angrip och avskaffa den skiten istället för E85
Ligger jäkligt mycket i det du skriver tycker jag. :-)-)
Utan de saker du skriver tror jag inte Afrika skulle ha några som helst problem att ordna mat till de som svälter, för afrika har många olika tillgångar så det är ju inte fattigt på det sättet. Se bara hur diktatorerna har en förmåga att köra de länder de styr totalt i botten. :(
Jag tror detta bara är ett sätt för etanolmotståndarna att åtminstonde försöka ge folk dåligt samvete för att de har tänkt på miljön. :???:
Tramsigt och onyanserat. Som vanligt.

Ja - etanolproduktionen driver upp vissa råvarupriser och därmed priset på mat med koppling till dessa råvaror.

Nej - mina tankningar av 85% brasilienetanol och 15% bensin gör inte att ett afrikanskt barn svälter i 273 dagar.

Njae - jag är ingen sann miljövänn, men jag skitar ner på ett hyggligare sätt än många andra.
Afrika har väl haft livsmedelsbrist (i vissa regioner) i ett par hundra år vid det här laget. När började man tanka etanol?

Jag lovar att Robert Mugabe orsakar mer svält ensam än alla världens etanolbilar.
anp skrev: Fortfarande, när började svälten?
Afrika har väl haft livsmedelsbrist (i vissa regioner) i ett par hundra år vid det här laget. När började man tanka etanol i stor skala? För några år sedan på sin höjd.

Jag lovar att Robert Mugabe orsakar mer svält ensam än alla världens etanolbilar.
andreas_lofgren skrev:
anp skrev: Fortfarande, när började svälten?
Afrika har väl haft livsmedelsbrist (i vissa regioner) i ett par hundra år vid det här laget. När började man tanka etanol i stor skala? För några år sedan på sin höjd.

Ja, vad jag minns så har nyheterna ända sedan -70 talet haft inslag om matbrist och svält.
Om de orsakats av etanolproduktion, krig, diktatorer eller vansinniga bidragssatsningar låter jag vara osagt. Men min gissning är att etanolproduktionen har mycket lite med svälten att göra.
Hej

Det är mycket synd att inte lika mycket tid och energi går åt till att granska oljeindustrin i svenska media som det läggs på att smutskasta etanolsatsningen.

Men det är klart, oljelobbyn har ju lite andra resurser.....

Man kan ju bara uppmana folk att söka information, väga för- mot nackdelar och fatta ett hyfsat upplyst beslut.

Mvh
Arese
Men om etanolen inte bidrar till svält,

1. Hur fraktas etanolen hit?
2. Hur lång är transportsträckan?

Det är lika idiotiskt som att köpa skolmat från andra sidan jordklotet och skyller på dålig tillgång i sverige fast det egentligen handlar om priset.

Sverige står för 0.2% av världens koldioxidutsläpp, det gör inte så stor skillnad om vi skulle släppa ut 0% koldioxid.

Kina däremot ska vi inte tala om. Om de slutar elda med kol så kan vi köra på fossila bränslen i 30 år till utan skillnad på utsläpp.
Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.

Ett körnslag och en vänsterborr så[…]