- ons 01 okt 2008, 23:02
#222547
Nybbe_gefle skrev:Hmm sidan 66..tredje stycket..*Med tanke på att endast TRE försök genomfördes, samtliga med E85 som bränsle så är det uppenbart att man måste vara försiktig med generella tolkningar. Det som kan noteras från de genomförda försöken är att E85ångorna antändes i båda försöken med plasttankar. Vår bedömning baserat på lång erfarenhet av brandprovningar av plasttankar enligt ECE reglemente 34, är att detta sannolikt inte inträffat om försöken genomförts på samma sätt med bensin*Moody skrev:Från övervakningkamera på bensinstation:Dessvärre så tankade denna kvinna bensin!!!
Sporadiska utdrag ur rapporten:
(från sammanfattningen: )
"Resultatet från projektet visar bl a att bränsleångorna i ett slutet kärl med E85 till största delen innehåller bensinfraktioner, i storleksordningen 70-90 % trots att vätskefasen bara innehåller ca 15 % bensin. Den höga andelen bensinfraktioner innebär att brännbarhetsområdet avviker kraftigt i förhållande till ren etanol. Försöken visar också att E85, i likhet med bensin, kan klassas i explosionsgrupp IIA"
"Försök med några olika typer av bränsletankar visar att en antändning av bränsleångorna vid påfyllningsröret eller inne i bränsletanken i värstafall kan leda till en tryckökning inne i tanken så att denna deformeras eller brister. *klipp*Under extremt ogynnsamma temperaturförhållanden kan en spillbrand under en bränsletank leda till antändning inne i tanken, kortvariga flammor och vissa stänk av brinnande bränsle. Samma förutsättningar kan även finnas för bensin.
(från Etapp 4 - Brandexponering av tank: )
"Baserat på erhållna resultat i föregående projektetapper kan man dock utgå ifrån att risk för mer omfattande konsekvenser förutsätter relativt etrema förhållanden med stark kyla i kombination med en begränsad/punktformig brandpåverkan.Även bensin kan dock under sådana förhållanden utgöra en risk.
(Jämförelse med andra experimentella undersökningar)
"De antändningsförsök av E85-ångor som genomförts åt SPI inne i en nergrävd cistern visar också på relativt bra överensstämmelse med projektet. Försök med en bränsletemperatur på ca 11*C och en fyllnadsgrad på ca 20 % visade att bränsleångorna ej kunde antändas, även efter utspädning med luft. Vid en bränsletemperatur på ca 4*C och en fyllnadsgrad på <1 % kunde antändning erhållas, men först efter viss utspädning av luft."
(Slutsats)
"Det bör observeras att försöken var inriktade mot att simulera värsta tänkbara förhållanden (worst-case) utan hänsyn tagen till sannolikheten för antändning"
//David