Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av mitza
#222215
Okej. jäkla osis :P . bäst att ta bort de på fredag då för säkerhetsskull, orkar inte med en 2a för att jag är för lat att göra 10 minuters jobb.
Lite störande att de inte skriver ut att man inte får ha xenon någonstans på alla nyare bilar som inte har det orginal
Användarvisningsbild
av Severin
#222216
ER skrev:
sewe skrev:Nu är det ju så att snuten ska vara insatt i vilken bilmodell som inte har det original för att dom ska se att det e efterkonverterat och de tror jag inte många är, så länge dom inte bländar så ska det inte vara nån fara

Jag har xenon å jag har mött dom, brydde sig inte att ta in mig i kontroll ens men då ska jag påpeka att dom inte bländar heller.

Så släng dit xenon du :-)-)
Spelar inte så stor roll för det syns direkt när man fulkonverterar och då 99% sen är helt felinställda/på tok för högt så gör det ej saken bättre då inställningen är felaktigt gjord så fulkonvertering bländar mao i 99% av fallena.
Använder man originalprylar avsedda att jobba ihop krävs det väldigt stor kunskap för att veta att det ej sitter där från början.
Enda vettiga resultatet på dessa äldre bilar jag sett är med projektorlinslamporna, med klarglas/gråstarr är det alltid att det syns direkt att det ej är rätt/att dom hör ihop pga auran.

Enda vettiga rådet:köp 80%-lamporna från Philips och undvik problemena och mixtrandet med byte till höger och vänster.
Men sluta nångång, va fan är det som e så svårt å förstå att man kan ha xenonkonverterat å inte blända, mina bländar inte, eftersom jag själv har mött min egen bil så vet nog bättre än dig om den bländar eller inte.
Vet många bilar/lastbilar som e konverterad å du skulle inte ha en chans å se om det e original eller konverterat

Dom flesta på detta forum är så j**vla anti allt som e olagligt, vad jag sätter på min bil är min ensak, är det olagligt, ja den smällen tar jag inte NI!!
av erc
#222232
sewe skrev:Men sluta nångång, va fan är det som e så svårt å förstå att man kan ha xenonkonverterat å inte blända, mina bländar inte, eftersom jag själv har mött min egen bil så vet nog bättre än dig om den bländar eller inte.
Vet många bilar/lastbilar som e konverterad å du skulle inte ha en chans å se om det e original eller konverterat

Dom flesta på detta forum är så j**vla anti allt som e olagligt, vad jag sätter på min bil är min ensak, är det olagligt, ja den smällen tar jag inte NI!!
Kul och intressant med vägrebeller. :) Per definition vore den din totala ensak om du enbart körde på dina egna marker. Nu gissar jag att du kör omrking med dina fuskxenon på allmän väg, bland medtrafikanter (mottrafikanter?) och då är det inte alls bara din ensak - utan vi sura gubbtjuvar har sannerligen rätt att yttra oss. :) Att du sedan får ansvara för eventuella brott helt på egen hand - det har du ganska rätt i.

Om jag tycker det är snyggt att köra runt med lila varningsblinkers hela tiden - är det okej? Om jag tycker det är snyggt att köra omkring med dimbakljuset tänt - är det okej? För dig alltså - vad lagen säger är fastställt och klart.
Användarvisningsbild
av Severin
#222233
erc skrev:
sewe skrev:Men sluta nångång, va fan är det som e så svårt å förstå att man kan ha xenonkonverterat å inte blända, mina bländar inte, eftersom jag själv har mött min egen bil så vet nog bättre än dig om den bländar eller inte.
Vet många bilar/lastbilar som e konverterad å du skulle inte ha en chans å se om det e original eller konverterat

Dom flesta på detta forum är så j**vla anti allt som e olagligt, vad jag sätter på min bil är min ensak, är det olagligt, ja den smällen tar jag inte NI!!
Kul och intressant med vägrebeller. :) Per definition vore den din totala ensak om du enbart körde på dina egna marker. Nu gissar jag att du kör omrking med dina fuskxenon på allmän väg, bland medtrafikanter (mottrafikanter?) och då är det inte alls bara din ensak - utan vi sura gubbtjuvar har sannerligen rätt att yttra oss. :) Att du sedan får ansvara för eventuella brott helt på egen hand - det har du ganska rätt i.

Om jag tycker det är snyggt att köra runt med lila varningsblinkers hela tiden - är det okej? Om jag tycker det är snyggt att köra omkring med dimbakljuset tänt - är det okej? För dig alltså - vad lagen säger är fastställt och klart.
Vad exakt är ditt problem :-O)

Jag har sagt det förr och jag säger det igen, jag bländar INTE!!!

Jag bryr mig inte om du åker runt med lila blinkers eller dimljuset tänt :wink:

Fattar inte vad ni har emot xenonkonverterat, inte värre än nån som sitter med 300-500hk bil, han skulle jag vilja påstå är en större trafikfara än dom med xenon för vad ska man med en massa hk till om man inte använder dom :wink:
Men jag skulle aldrig falla mig in å gnälla på dom som kör trimmat

Visst vi alla kan ha olika syn på saker å ting men sluta agera poliser för i h**vete!!
Börjar bli måttligt trött på "bror duktig" fasonerna
av erc
#222234
sewe skrev:Vad exakt är ditt problem :-O)

Jag har sagt det förr och jag säger det igen, jag bländar INTE!!!

Jag bryr mig inte om du åker runt med lila blinkers eller dimljuset tänt :wink:

Fattar inte vad ni har emot xenonkonverterat, inte värre än nån som sitter med 300-500hk bil, han skulle jag vilja påstå är en större trafikfara än dom med xenon för vad ska man med en massa hk till om man inte använder dom :wink:
Men jag skulle aldrig falla mig in å gnälla på dom som kör trimmat

Visst vi alla kan ha olika syn på saker å ting men sluta agera poliser för i h**vete!!
Börjar bli måttligt trött på "bror duktig" fasonerna
Inte helt ovanligt att det förekommer olika syn på saker och ting i välbesökta webbforum. Det är väl lite av ändamålet...

Att du är trött på amatörpoliser med bror-duktigsyndrom kan ha att göra med den "jag skiter i lagen"-attityd du själv anammat. Känner du dig som en fri rebell med dina fuskxenon som inte bländar, ja då bryr jag mig sannerligen inte ett smack.

Men de många korvkioskraggarkärror man möter nu i i det våta, mörka höstväglaget som har allehanda strålkastare riktade rakt in i ens ögon - de irriterar mig ordentligt. Dina konverteringsromantiseringar riskerar nog att ytterligare någon klåpare ger sig på sin bilbelysning i förhoppningen att uppnå xenon-nirvana. :)
av Lövet
#222276
sewe skrev:
erc skrev:
sewe skrev:Men sluta nångång, va fan är det som e så svårt å förstå att man kan ha xenonkonverterat å inte blända, mina bländar inte, eftersom jag själv har mött min egen bil så vet nog bättre än dig om den bländar eller inte.
Vet många bilar/lastbilar som e konverterad å du skulle inte ha en chans å se om det e original eller konverterat

Dom flesta på detta forum är så j**vla anti allt som e olagligt, vad jag sätter på min bil är min ensak, är det olagligt, ja den smällen tar jag inte NI!!
Kul och intressant med vägrebeller. :) Per definition vore den din totala ensak om du enbart körde på dina egna marker. Nu gissar jag att du kör omrking med dina fuskxenon på allmän väg, bland medtrafikanter (mottrafikanter?) och då är det inte alls bara din ensak - utan vi sura gubbtjuvar har sannerligen rätt att yttra oss. :) Att du sedan får ansvara för eventuella brott helt på egen hand - det har du ganska rätt i.

Om jag tycker det är snyggt att köra runt med lila varningsblinkers hela tiden - är det okej? Om jag tycker det är snyggt att köra omkring med dimbakljuset tänt - är det okej? För dig alltså - vad lagen säger är fastställt och klart.
Vad exakt är ditt problem :-O)

Jag har sagt det förr och jag säger det igen, jag bländar INTE!!!

Jag bryr mig inte om du åker runt med lila blinkers eller dimljuset tänt :wink:

Fattar inte vad ni har emot xenonkonverterat, inte värre än nån som sitter med 300-500hk bil, han skulle jag vilja påstå är en större trafikfara än dom med xenon för vad ska man med en massa hk till om man inte använder dom :wink:
Men jag skulle aldrig falla mig in å gnälla på dom som kör trimmat

Visst vi alla kan ha olika syn på saker å ting men sluta agera poliser för i h**vete!!
Börjar bli måttligt trött på "bror duktig" fasonerna
Hör mött ungefär 10 st S70/C70/V70 med xenonkonverterat halvljus och alla bländar. Vad exakt har du gjort för att förändra reflektorn för att förhindra stickstrålar och diffus ljusbild? Jag är väldigt nyfiken. Kom inte med snacket "jag har ställt ner lamporna ett steg" för det hjälper inte ett dugg.

Hur vet du att du inte bländar förresten? Är det för att folk inte blinkar på dig? Eftersom flertalet med bländande xenonkonverteringar tänder helljuset (konstant i vissa fall) tillbaka då så drar man sig för att blinka helt enkelt eftersom man inte vill åka av vägen pga förstört mörkerseende.

Dessutom är det inte på något sätt din ensak att du åker runt och bländar folk utan i allra högsta grad vår som tyvärr har oturen att möte din fulxenon. Det här har inte med lagligt/icke lagligt att göra utan faktumet att du åker runt och stör andra.
Användarvisningsbild
av Tomas88
#222283
Jag tycker detta med xenon i halvljus är svårt. Vissa säger att det bländar mycket, andra inte.
Sewe säger att han har testat möta sin egen bil och den har då inte bländat.

Självklart så bländar ju allt ljus mer eller mindre när det är mörkt och xenon bör ju då blända mer eftersom det lyser mer. Frågan är då bara hur mycket mer. Detta skiljer säkert ganska mycket mellan olika konverteringar.

Andreas du säger alltid att du har mött si och så många med bländande xenon. Du måste köra väldigt mycket för jag har inte dessa problemen när jag kör. Visst det händer väl att man blir bländad någon gång men det kan ju då vara ett fall då någon i stället ställt upp sitt ljus.
av Lövet
#222286
Yes jag kör en hel del samtidigt som jag mestadels kör i stockholm = väldigt många bilar som man möter.

Grejen med xenonkonverterade halvljus är inte att de lyser mer utan att ljusbilden blir fel. Om du har (som ett originalxenonljus) en väl definierad ljusbild så kan den egentligen vara hur som stark som helst eftersom den inte sträcker sig över på mötande sida. Detta är den stora skillnaden mellan konverterade ljus och originalxenon. Ett originalxenon som står fel bländar lika mkt som en konvertering. Saken är bara att risken för att detta skulle hända med originalljus är minimal bland annat pga automatisk ljusviddsreglering (som om den går sönder automatiskt ställer lampan maximalt neråt) och anpassade reflektorer/linser.

När du konverterar ett ljus så monterar du in en ljuskälla som inte är anpassad för reflektorn och då sprider den ljuset på ett felaktigt sätt vilket gör att den bländar. Det beror alltså inte främst pga den ökade styrkan i ljuset utan pga ljusbilden. Ett felställt halogenljus bländar också riktigt mycket men kombinerar man felaktig ljusbild och 50% mer ljus så blir resultatet riktigt irriterande för ögat.
Användarvisningsbild
av ER
#222308
sewe skrev:
ER skrev:
sewe skrev:Nu är det ju så att snuten ska vara insatt i vilken bilmodell som inte har det original för att dom ska se att det e efterkonverterat och de tror jag inte många är, så länge dom inte bländar så ska det inte vara nån fara

Jag har xenon å jag har mött dom, brydde sig inte att ta in mig i kontroll ens men då ska jag påpeka att dom inte bländar heller.

Så släng dit xenon du :-)-)
Spelar inte så stor roll för det syns direkt när man fulkonverterar och då 99% sen är helt felinställda/på tok för högt så gör det ej saken bättre då inställningen är felaktigt gjord så fulkonvertering bländar mao i 99% av fallena.
Använder man originalprylar avsedda att jobba ihop krävs det väldigt stor kunskap för att veta att det ej sitter där från början.
Enda vettiga resultatet på dessa äldre bilar jag sett är med projektorlinslamporna, med klarglas/gråstarr är det alltid att det syns direkt att det ej är rätt/att dom hör ihop pga auran.

Enda vettiga rådet:köp 80%-lamporna från Philips och undvik problemena och mixtrandet med byte till höger och vänster.
Men sluta nångång, va fan är det som e så svårt å förstå att man kan ha xenonkonverterat å inte blända, mina bländar inte, eftersom jag själv har mött min egen bil så vet nog bättre än dig om den bländar eller inte.
Vet många bilar/lastbilar som e konverterad å du skulle inte ha en chans å se om det e original eller konverterat

Dom flesta på detta forum är så j**vla anti allt som e olagligt, vad jag sätter på min bil är min ensak, är det olagligt, ja den smällen tar jag inte NI!!
Om inte du bländar så bländar inte jag heller... med full armada påslagen vid möten, den smällen får du ta om din syn blir skadad. Det är så du resonerar så då stämmer väl det och man ser direkt när något inte stämmer, antingen på ljusstyrkan eller auraun som alltid finns där så tur är att jag använder halvljus vid möten.
Sen är du inte ensam på vägen heller, därför använder jag originalprylar korrekt inställda som inte bländar, föreslår att du gör exakt sammam sak. Vad du anser om ditt eget ljus är inte av intresse när du har noll bevis för det.
Kolla bara på 850/x70 forumet där har dom noll koll på detta och till sin dumhet tror att det skall lysa upp så långt att skyltar lyser upp flera hundra meter i förväg med konvertering, att deras ljus defacto är "lite för högt inställda" tänker dom inte ens tanken på och att med korrekt instälning har dom snarare kortare ljusbild än originallyktor eller halogenlyktor som sitter på bilen normalt. Så är det bara och det blir väldigt tröttsamt att möta 10st av dessa på samma tillfälle under mörker när deras ljus inte ens är i närheten av att vara korrekt inställda.
av mitza
#222316
Vilket Underbart tjat. Sluta bry er, ha eller inte ha, jag tror inte att alla kommer sluta köra konverterat nu bara för att några är oense i en tråd på ett forum.
Förstår inte varför folk tycker om att bråka så mycket.

mvh Robert
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]