Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
#201151
ah17 skrev:
Tomas88 skrev:

Jag förstår att du vill komma dit att en disel har högre verkningsgrad pga att du kan ligga på lägre varv. Men nu kör ju inte jag disel

.
Nej det var inte dit jag ville komma.

Dieselmotorn har bättre verkningsgrad på alla varvtal (som normalbilisten använder), varför har den det?
Nä det vet jag inte då. Men det har väl något att göra med att den har högre kompression. Men du verkar ju veta, så varför skriver du inte det då?

Sen förstår jag inte vad diselbilens effektivitet har att göra med om det är mer ekonomiskt att köra på 4an eller 5an i 50 km/h.

Hade du nåt diagram föressten? Vore intressant att se.
Användarvisningsbild
av ah17
#201166
Tomas88 skrev:
ah17 skrev:
Tomas88 skrev:

Jag förstår att du vill komma dit att en disel har högre verkningsgrad pga att du kan ligga på lägre varv. Men nu kör ju inte jag disel

.
Nej det var inte dit jag ville komma.

Dieselmotorn har bättre verkningsgrad på alla varvtal (som normalbilisten använder), varför har den det?
Nä det vet jag inte då. Men det har väl något att göra med att den har högre kompression. Men du verkar ju veta, så varför skriver du inte det då?

Sen förstår jag inte vad diselbilens effektivitet har att göra med om det är mer ekonomiskt att köra på 4an eller 5an i 50 km/h.

Hade du nåt diagram föressten? Vore intressant att se.
Diagram finns men jag tror att en teorilektion är att föredra.

Du har rätt i det där med kompressionen. Det är en av de två förklaringarna till dieselmotorns överlägsenhet.

Den andra förklaringen heter pumpförluster. Dieselmotorn har inga (eller väldig små) pumpförluster. Ottomotorn har vid låg belastning väldigt stora pumpförluster.

Detta fenom har extremt mycket att göra med huruvida vilken växel man skall köra på i tex 50km/h.

Som jämförelse kan du ta en cykelpump och prova med att dra ut handtaget del med att hålla ett finger för munstycket och dels genom att låta pumpen suga fritt. Det extra arbete som krävs för att suga genom strypningen (ditt finger i vägen) är motsvarande förluster för en ottomotor.

Som bekant har ju en ottomotor ett spjäll i insuget medans en diesel har fri strömning.

Ett sätt att minska de förluster som spjället ställer till med är att öppna spjället. Ju högre växel desto mer måste spjället öppnas för att bibehålla farten. Alltså ju högre växel desto bättre.

Slutsatsen är att ECO-drivingens rekommendationer just i detta fallet är rimliga. Sedan är det säkert så att de själva kanske inte alltid vet varför.
Användarvisningsbild
av Tomas88
#201176
ah17 skrev: Diagram finns men jag tror att en teorilektion är att föredra.

Du har rätt i det där med kompressionen. Det är en av de två förklaringarna till dieselmotorns överlägsenhet.

Den andra förklaringen heter pumpförluster. Dieselmotorn har inga (eller väldig små) pumpförluster. Ottomotorn har vid låg belastning väldigt stora pumpförluster.

Detta fenom har extremt mycket att göra med huruvida vilken växel man skall köra på i tex 50km/h.

Som jämförelse kan du ta en cykelpump och prova med att dra ut handtaget del med att hålla ett finger för munstycket och dels genom att låta pumpen suga fritt. Det extra arbete som krävs för att suga genom strypningen (ditt finger i vägen) är motsvarande förluster för en ottomotor.

Som bekant har ju en ottomotor ett spjäll i insuget medans en diesel har fri strömning.

Ett sätt att minska de förluster som spjället ställer till med är att öppna spjället. Ju högre växel desto mer måste spjället öppnas för att bibehålla farten. Alltså ju högre växel desto bättre.

Slutsatsen är att ECO-drivingens rekommendationer just i detta fallet är rimliga. Sedan är det säkert så att de själva kanske inte alltid vet varför.
Okej. Jag är ju inte så väldans motorkunnig. Varför öppnar spjället mer vid högre växel (lägre varvtal).
"Ju högre växel desto bättre" Okej. Men någon gräns måste det väl finnas? Är det bättre att köra på 5an i 30 km/h också?
Sen funderar jag också lite på hur skonsamt det är för motorn att ligga och "sega" på 1200 r/min. Men det kanske inte är sämre än 1500, vad vet jag.

Vore intressant att höra någon annans åsikt om saken också.

Har nu börjat fundera på att göra ett litet test med att kolla förbrukningen på en och samma sträcka på 4an respektive 5an så man vet hur det ligger till.
Användarvisningsbild
av ah17
#201187
Tomas88 skrev:
Okej. Jag är ju inte så väldans motorkunnig. Varför öppnar spjället mer vid högre växel (lägre varvtal).
"Ju högre växel desto bättre" Okej. Men någon gräns måste det väl finnas? Är det bättre att köra på 5an i 30 km/h också?
Sen funderar jag också lite på hur skonsamt det är för motorn att ligga och "sega" på 1200 r/min. Men det kanske inte är sämre än 1500, vad vet jag.
Spjället öppnar mer för att motorn lämnar mindre effekt vid lägre varvtal. För att kompensera detta måste du gasa mer (dvs öppna spjället mer). Motorn kompenserar tapp i varvtal med ökning av vridmoment.

Teoretisk finns det nog ingen lägre gräns men i praktiken är det nog bra att hålla sig över tomgångsvarv.

Skonsamhetsaspekten kan man fundera på men de delar som rör sig i motorn ger ju upphov till enorma krafter. Så ett sänkt varvtal minskar ju dessa masskrafter. Dock är detta ganska komplext och jag har inget enkelt svar. Själv är jag dock inte ett dugg orolig. På min ena bil (som är en manuel japanare "segar" jag gladeligen från 1000rpm på 5:an men den klagar inte, min S80 är automat så det är svårt att sega med den)

Nedan visas diagram
Bild
Användarvisningsbild
av eccy243
#201818
CP2 skrev:Nån som kan ge några tips gällande ecodriving med automatare?
De rön jag har hört är att gasa bestämt upp till den fart du har tänkt hålla. Undvik kick-down. Sen så kan man ju motorbromsa också. Om jag kommer på 110-väg och kör upp på en avfart och vill bromsa in, så brukar jag dra i läge "3", i vissa fall "L" på automaten. Vet inte om de gör till eller ifrån. Men det känns som om man skonar bromsarna lite iaf.
Användarvisningsbild
av ah17
#205967
autumnleaf skrev:Men inget säkert svar än så länge på min ursprungsfråga? :???:
Svaret är enkelt.
All belastning sliter. Ju högre varvtal desto större belastning (pga masskrafter).

Kommer din motor att braka ihop i förtid pga detta? Nej hävdar jag så länge som den sköts i övrigt och har normal driftstemperatur. Dock blir det ju även en del ryck och slit i transmissionen när man växlar ner så abrubt som du tvingas göra för att pressa upp varvtalet till 5k. Ökat slitage på synkroniseringsringar i växellådan tex.
av LarsBd
#206103
Man ska inte motorbromsa vid 5000rpm.
Håller man 90km/h på högsta växel och kanske ligger på 2500rpm motorbromsar man och lägger i en lägre växel vid lämpligt varvtal så att motorvarvet stiger till 2500 rpm med den lägre växeln och så vidare tills man har 1:an i och inte har mer motorbrons att ta till.
Ännu bättre är att avpassa hastigheten så att man varken behöver använda färd eller motorbroms.
Nästan all bromsning tyder på dåligt planerad körning.
av *pettson*
#206132
LarsBd skrev:Man ska inte motorbromsa vid 5000rpm.
Håller man 90km/h på högsta växel och kanske ligger på 2500rpm motorbromsar man och lägger i en lägre växel vid lämpligt varvtal så att motorvarvet stiger till 2500 rpm med den lägre växeln och så vidare tills man har 1:an i och inte har mer motorbrons att ta till.
Ännu bättre är att avpassa hastigheten så att man varken behöver använda färd eller motorbroms.
Nästan all bromsning tyder på dåligt planerad körning.
Må ju så vara men eftersom bilen är utrustad med färdbroms som kostar mera stillatstående per år (bil med skivor bak och fram) än bensinen man sparar in på att INTE bromsa så är alternativen få till varför körningen skulle planeras annorlunda.
av LarsBd
#206138
Alternativen är att köpa en bil med ett bättre konstruerat bromssystem som inte havererar bara för att man kan planera sin körning eller göra en lättare översyn med rengörning och motionering av bromsarna vid varje däckbyte, det kostar inget mer än tid och lite smörjmedel och verktyg har man ändå så de är gratis.

Jag har ytterst svårt för att tro på att dessa bromsar du beskriver havererade redan då bilarna var ett par år gamla bara pga att föraren planerade sin körning.
Rostiga bromsskivor kärvande ok och kolvar är en följd av bristande underhåll, att dölja symptomen genom oplanerad körning är inte rätt väg att gå.
Bränslesystem v70 awd -97

Hej. Har bytt bränslerören på tank[…]

Jaha, bilen fryser tydligen trots att det är […]

Glädje och kul att så många v&ari[…]

Får undersöka om jag hittar någon[…]