Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
-94 9000 2,3T cse skrev:Trädkramare känner jag till, men kyltekniker-kramare var nått nytt. =-) Kyltekniker är nog varken bättre eller sämre än andra yrkesverksamma människor. En kyl-snubbe är inte en elit-människa som efter rigorösa tester uttagits till den ärofyllda uppdraget att hantera en gammal Volvos, SAAB whatever bilmärkes AC-system. Ett AC-system som i praktiken normalt läcker uppåt en 10-15%/år. Om du inte tror mig så slå dig i slang med några kyl-snubbar, så upptäcker du att dom är ganska vanliga människor. Vissa spöar nog till och med frugan. Tyvärr.

Fantastiskt vilka krav som ligger på deras axlar... Att dom klarar av att psykiskt bära detta tunga ansvar...

Apropå krav o ansvar: Jag får upp en tanke om ett visst svenskt kärnkraftsverk... Där funkade det ju o-så "jättebra" trots ett 100%-igt regelverk. :roll:

Mvh
Du det finns avarter inom varje millimeter av vår natur.. Ett AC system som alltså i praktiken läcker *10-15%* per år, ingår i en bils garantier.. men som aldrig har en enda kontrollpunkt om tryckkontroll och nån information om 10-15% *normalläckage* på ett enda fabrikat, några fabrikat har jag ju hunnit med? Skumt.. dumt att skjuta sej i foten och skapa sej system som tömmer sej innan garantin och goodwill är ute?? Konstigt nog är inte nyare bilar ett problem inom självläckage, med nyare system menar jag 80 tal och framåt. Kylsnubbar känner jag väl ett 15 tal i övrigt på lite varierande företag. En del av dom har jag jobbat måååånga timmar ihop med. Seriösa gubbar och grabbar därav att jag vet vilka krav som finns på dom och att iallafall DOM uppfyller dom. Om dom spöar frugan är jag inte insatt i, inte heller om dom spöar barnen eller sätter på grannen/ grannens fru, är däremot tveksam till om det påverkar deras nogrannhet och stolthet inom yrket. Är det så att jag hör nåt ska du bli först med att få veta. Att våra kärnkraftverk inte fungerar som tänkt är jag inte så insatt i eftersom tidningsankor som säljer lösnummer är en stor grej i sverige. Har du kollat med inspektionen själv hur stora brister som är SANNING. För märkligt nog har inget stängt trots att det varit så illa att vi varit på randen till härdsmälta en gång i månaden? :shock: Minns du rätt så blev det ju BOMBVARNING och terror varning sist.. man hade ju sniffat samma ingredienser på en plastkasse som varenda trädgårdsintresserad har i sin bod. Rätt mixat blir det en bomb.. fel mixat får vi en glad trädgård.. Men vad fan trädgårdar säljer inte lösnummer.. Bombhotade kärnkraftverk gör :idea:

**En kyl-snubbe är inte en elit-människa som efter rigorösa tester uttagits till den ärofyllda uppdraget att hantera en gammal Volvos, SAAB whatever bilmärkes AC-system. Ett AC-system som i praktiken normalt läcker uppåt en 10-15%/år**

Du har helt rätt faktiskt.. Ingen anser att det är ärofyllt inte ens jag. En kyltekniker är inte en rigoröst utbildad människa, trots detta hanterar dom systemet bättre än mekanikern, skulle det kortfattat vara för att han jobbar med sina system jämt?. Vad man än jobbar med så, gör man det seriöst och framförallt gör det i MASSOR så blir man bättre än andra på just DET man sysslar med. Det är nånting som har med evolutionen att göra troligen..
Visst är det skumt hur kreditering går till... EN ansvarig mekaniker i *ledande* position får swedac kredit på en mindre verkstad (10-15 mekaniker) och han orkar inte göra nåt på golvet själv i vanlig ordning. Tar fram en person som troligen är tröttare på jobbet än på livet i sej i övrigt, det är han som ska omplaceras men som inte kan nåt annat. Så brukar det se ut efter 30 års oljebyte utan stimulans tyvärr. HAN är nu den personen som ska utföra ac jobben som en bonus efter alla åren. Han lär sej maskinhelveten genom att läsa broschyren på muggen och kan den efter några toabesök, bortsett från raderna på engelska. Dom börjar : WARNING..... Han har ingen aning egentligen vad lågtryck eller högtryck är men vafan det är bara att skruva dit nipplarna, dom passar ju inte fel.. eller?.. sen trycka på TEST så sköter maskinen det hela. Den piper nämligen när den är klar med sin dom. Visar den att systemet är ostabilt så är det till att byta saker för minst 25000kronor, Han vet nämligen inte hur felsökning ska ske eller hur systemet ska fungera egentligen, bäst att beställa allt, om nu kunden vill ha det fixat? Skojjar jag, jävlas jag? Nej tyvärr en verklighet i 3 verkstäder jag jobbat i men swedac har dom :-)-) Ära åt dom som gått kurserna själva och tagit till sej dom. Skulle jag skämmas om det varit mina uppdrag jag sett under mina år? ABSOLUT :idea: Nu är ju inte alla sådana naturligtvis, en del gör ett riktigt bra jobb. Dom är intresserade framförallt av det nya i sina jobb. Som jag sagt innan dom intresserade/kunniga ska ha credit för bra utförda jobb.
Men när såg du senast en avdankad kyltekniker du som vet ? Han som körde allt på automatik och sket i vilket? Han som inte hade en jävla aning om vad klockorna visar och varför? När såg du en sån?.. Som sagt jag känner ju några stycken och inte en enda efter alla dessa år är trötta på sina jobb eller har tagit nåt för givet. Alla kan sina jobb.. Ja just det.. kan det vara DÄR skon klämmer?.. AC är en bi inkomstkälla för den vanliga verkstan inte dess huvudsakliga jobb. Kanske du missat? Iden med automatiken är att TVÅ jobb kan göras samtidigt. En mekaniker jobbar med en bil samtidigt kör apparaturen diagnos på nästa bil.. TVÅ timdebiteringar i taget. Han är inte lika duktig som kylteknikern inom kylområdet hur du än gör och hur du än önskar håna inlägget..
av JH
Provade att maila bilden på mina portar till en av de större som säljer "recharging kits", men inte heller de hade nån aning om vad det var för portar och därmed vilka av deras prylar som passade. Tydligen omöjligt att få svar på det. Har sett att Waeco har nån adapter speciellt för 850, men det finns ingen närmare info om denna.
ellep skrev:Troligvis behöver du schimsa eller ta bort schims på kopplingen till AC pumpen, då behöver du inte fylla om du inte har ett läckage förstås.......men då hjälper det inte med att bara fylla....
För stort spel på magnetkopplingen yttrar sig på annat sätt. Har också själv shimsat om för 2 år sen.
*pettson* skrev:1: Alla läckage går att detektera. Däremot går inte alla läckage att använda sniffer på. Ett fyll med spårmedel berättar inom kort var nåt är på väg ut hursomhelst. 2: Årligt läckage på 42-83 gram ? MÖJLIGEN tidigt 70tal.. Den som ställer sej och säger att det är normalt från ens tidigt 80 tal är en spännande person.
1. Vilka läckage som går att detektera är en sak, men vad som görs, hinns med eller ens är vettigt att göra en annan. Svårt att simulera verkliga driftsförhållanden (kallstart -30 gr till riktigt varmt under huven vid stadskörning en solig sommardag). Verkar klart att man inte ens orkar/hinner vakuumsuga så länge som man ska (50 min enligt nån uppgift, men det kanske varierar med utrustning). 2. Vet inte varifrån exemplet kommer, men det handlar om R134a som infördes 1993 på bilar, enligt uppgift.
*pettson* skrev: Visst är det skumt hur kreditering går till... EN ansvarig mekaniker i *ledande* position får swedac kredit på en mindre verkstad (10-15 mekaniker) och han orkar inte göra nåt på golvet själv i vanlig ordning. Tar fram en person som troligen är tröttare på jobbet än på livet i sej i övrigt, det är han som ska omplaceras men som inte kan nåt annat. Så brukar det se ut efter 30 års oljebyte utan stimulans tyvärr. HAN är nu den personen som ska utföra ac jobben som en bonus efter alla åren. Han lär sej maskinhelveten genom att läsa broschyren på muggen och kan den efter några toabesök, bortsett från raderna på engelska. Dom börjar : WARNING..... Han har ingen aning egentligen vad lågtryck eller högtryck är men vafan det är bara att skruva dit nipplarna, dom passar ju inte fel.. eller?.. sen trycka på TEST så sköter maskinen det hela. Den piper nämligen när den är klar med sin dom. Visar den att systemet är ostabilt så är det till att byta saker för minst 25000kronor, Han vet nämligen inte hur felsökning ska ske eller hur systemet ska fungera egentligen, bäst att beställa allt, om nu kunden vill ha det fixat? Skojjar jag, jävlas jag? Nej tyvärr en verklighet i 3 verkstäder jag jobbat i men swedac har dom :-)-)
.

Du visste ju själv hur det går till... Och detta gäller ju inte bara inom kyl...
av *pettson*
Då jag inte kunde låta bli att notera att du skrev det här: Ett AC-system som i praktiken normalt läcker uppåt en 10-15%/år. och hänvisade till alla system så..
Tog jag mej friheten och mailade både volvo och saab.
Tyvärr har bara saab svarat men du ska få mailet rakt av.. Min fråga gällde om självläckaget från en saab 9000 årsmodell 1992 samt då en splitt ny bil. Hur många procent som är ACCEPTABELT/ ÅR. EDIT:Notera att tryckkontroll ac system INTE ingår i service utan endast på begäran. Men där rök 10-15%... :idea:

Här är svaret:

Hej

Jag har nu undersökt din förfrågan och kan informera dig om att 2-3% är acceptabelt , normalt sett så kontrollerar man på AC-systemet var tredje eller fjärde år. Samma siffror gäller för Saab 9000 -92.
Om det försvinner mer så rekommenderar jag att du låter en auktoriserad Saab återförsäljare/verkstad se över ditt AC-system.

Du finner våra återförsäljare på http://www.saabsverige.com

Jag vill passa på att önska dig en trevlig dag!

Med vänliga hälsningar

Saab Direct
Kundsupport/Malena Aldebjer
Tele: 020-99 99 00
E-mail: [email protected]
http://www.saabsverige.com

Vi ber er notera att vid svar på förfrågan kommer vi att lagra era personuppgifter samt eventuell brevväxling i vår kunddatabas.

This mail has been sent from General Motors Norden AB
Registered in Sweden, Registered Office Box 44080, SE-100 73 Stockholm, Sweden
Reg Num 556036-4902
VAT Number SE55603649 0201
av -94 9000 2,3T cse
Hej

Det låter ju jättevackert att dom har så täta system. Men om du läser på olika bilforum om hur verkligheten ser ut för bilägarna så ser du att många bilar är AC-tom efter 5-10 år, oavsett om tillverkaren säger att det läcker max 2-3%.

2-3 %/år... De e innebär att en bil med ett AC-system blir tom först efter ca 33 år. Det vackra svaret tror nog inte många bilägare på.

Mvh
av matzen10
-94 9000 2,3T cse skrev:2-3 %/år... De e innebär att en bil med ett AC-system blir tom först efter ca 33 år. Det vackra svaret tror nog inte många bilägare på.Mvh
Nä det tror jag inte heller på..Snarare så har någon/några komponenter i systemet redan havererat av materialutmattning och därför föranlett byte av kylmedia långt tidigare än 33-50 år. Om inte annat så e bilen skrotad ;-)

Finns det länkar till dessa misstankar om uppemot 15%/år i läckage från AC-systemet? Känns som en angelägen punkt att be att få kontrollerad av aukt. verkstad; men jag vill definitivt inte betala i onödan för att sedan få veta att allt är bra. Så ju mer man har på fötterna desto bättre.

M V H
---> Matz
av ChillaX_
-94 9000 2,3T cse skrev:Hej

Det låter ju jättevackert att dom har så täta system. Men om du läser på olika bilforum om hur verkligheten ser ut för bilägarna så ser du att många bilar är AC-tom efter 5-10 år, oavsett om tillverkaren säger att det läcker max 2-3%.

2-3 %/år... De e innebär att en bil med ett AC-system blir tom först efter ca 33 år. Det vackra svaret tror nog inte många bilägare på.

Mvh
Alltså om systemet är fungerande som det ska vara så stämmer säkert 2-3% annars finns någon form av läcka. För övrigt stämmer inte 33 år heller.. Snarare blir det ju en formel som ser ut ngt i denna stilen y=0.97^x (x är antal år det läcker ut 3% per år) och du kommer aldrig få ett helt tomt system, däremot är ursprungsinnehållet halverat (y=0.5*y0 )efter i runda slängar 21 år...
av -94 9000 2,3T cse
matzen10 skrev:
-94 9000 2,3T cse skrev:2-3 %/år... De e innebär att en bil med ett AC-system blir tom först efter ca 33 år. Det vackra svaret tror nog inte många bilägare på.Mvh
Nä det tror jag inte heller på..Snarare så har någon/några komponenter i systemet redan havererat av materialutmattning och därför föranlett byte av kylmedia långt tidigare än 33-50 år. Om inte annat så e bilen skrotad ;-)

Finns det länkar till dessa misstankar om uppemot 15%/år i läckage från AC-systemet? Känns som en angelägen punkt att be att få kontrollerad av aukt. verkstad; men jag vill definitivt inte betala i onödan för att sedan få veta att allt är bra. Så ju mer man har på fötterna desto bättre.

M V H
---> Matz
Hej

Nä, jag har ej mer erfarenhet än hur verkligheten ser ut= många bilar är tom efter 5-10 år, därav min procentuella slutsats. Jag lämnar inte in min bil för koll av AC. Det maa att jag fått det rådet av en kyl -snubbe, när jag köpte min förra bil o ville göra service utan att jag upplevde nått fel. "Vänta tills systemet ej längre fungerar o kom tillbaka då."

Mvh
av -94 9000 2,3T cse
ChillaX_ skrev:
-94 9000 2,3T cse skrev:Hej

Mvh
Alltså om systemet är fungerande som det ska vara så stämmer säkert 2-3% annars finns någon form av läcka. För övrigt stämmer inte 33 år heller.. Snarare blir det ju en formel som ser ut ngt i denna stilen y=0.97^x (x är antal år det läcker ut 3% per år) och du kommer aldrig få ett helt tomt system, däremot är ursprungsinnehållet halverat (y=0.5*y0 )efter i runda slängar 21 år...
Skratt!

Ok. Jag hade nån sån fudndering om huruvida systemet helt töms eller ej, men jag valde (ej kunskap är ett annat ord) att ej räkna på det. 21 år räcker bra för mig!

Mvh
av tomme
Fattar inte att det finns tydligen hur många experter som helst!!! jag har under mina drygt tio år inom yrket som kyltekniker inte lyckats hitta en mobil AC-anläggning som INTE läker! problemet uppstår vid kompressorns drivaxel=en tätning som inte håller tätt speciellt under de speciella driftsförhållanden som gälle i en bil med kraftigt varierande temperaturer, dessutom så skapas i kompressorn ett tryck på upp emot 30bar, vilken gammal gummitätning håller för det? Om en bil är utrustad med ACC så underhållskör klimatanläggningen kompressorn även under vintern, därför ser man oftare att bilar som endast har AC ej ACC får fyllas på. Mängden som läcker ur är däremot väldigt liten! men eftersom ett bilsystem inte innehåller speciellt mycket köldmedium så kan ett läckage på säg ca 20 gram per år ge symtom på att bilen slutar att kyla efter ca 4-6år. oftast handlar det om att fylla på ca 50-100 gram för att få full effekt på AC:n igen. Slutsnackat om att en gammal bil INTE läcker!!! det gör dom flesta.

Förövrigt JH de bilder du visar är mycket riktigt kopplingar för R12, kontakta en kylfirma så har dom de rätta kopplingarna och kan fylla på AC:n för en rätt så rimlig kostnad (ett kilo R134 kostar ca 600:- ut i handeln) och du behöver gissningsvis kanske 100-200gram för att få full kyleffekt igen :-)-) lägg på ca en halvtimmes jobb för ca 300 spänn och du har ett fullt fungerande system igen för ca 5-600 spänn.
av JH
*pettson* skrev:Jag har nu undersökt din förfrågan och kan informera dig om att 2-3% är acceptabelt , normalt sett så kontrollerar man på AC-systemet var tredje eller fjärde år. Samma siffror gäller för Saab 9000 -92.
De flesta Saab 9000 -92 rymmer 1100 gram. 2-3 % blir 22-33 gram/år (42-83 gr nämndes i tidigare länk). Det borde skilja på gamla och nya bilar. Vad svarar Saab om man frågar vilken motorolje-förbrukning som är normal för en 92:a...? 10-15%/år av kylmediet mellan fullt och icke fungerade AC verkar rimlig. Och hur var det med "det tar runt 40år att läcka ut just t.ex 300 gram gas"...?
tomme skrev: Förövrigt JH de bilder du visar är mycket riktigt kopplingar för R12, kontakta en kylfirma så har dom de rätta kopplingarna och kan fylla på AC:n för en rätt så rimlig kostnad (ett kilo R134 kostar ca 600:- ut i handeln) och du behöver gissningsvis kanske 100-200gram för att få full kyleffekt igen :-)-) lägg på ca en halvtimmes jobb för ca 300 spänn och du har ett fullt fungerande system igen för ca 5-600 spänn.
Det finns väl små kylfirmor som gör det för de pengarna, men de stora som pysslar med bil-AC tar runt 1500 om det räcker med påfyllning. Att beställa en adapter R12-R134a är ingen konst, men måtten på min stämmer inte med http://www.fam-bjork.se/citroen/AC/Serviceportar.html , eller hur jag uppfattar bilder på R12. Frågan är bara om det är nån Volvo-special (Waeco har ju nån speciell 850-adapter, men ingen närmare uppgit om användning), eller om det trots allt är standardmått på den.
*pettson* skrev:Just bara för din skull ska jag använda måndagen till att försöka få tag i KYS och se vad gränsvärdena för ett *normalt* läckage är i ett fordons AC system resp en kylanläggning. Bara så vi får lite fakta.
1: Alla läckage går att detektera. Däremot går inte alla läckage att använda sniffer på. Ett fyll med spårmedel berättar inom kort var nåt är på väg ut hursomhelst.
2: Årligt läckage på 42-83 gram ? MÖJLIGEN tidigt 70tal.. Den som ställer sej och säger att det är normalt från ens tidigt 80 tal är en spännande person.
3: Nej skillnaden på kylskåp och bilar är inte uppenbar. Det visar bara att du inte har en susning om problematiken vid tillverkning av kylskåp.. Så lätt är det inte att få dom täta. Det är faktiskt enklare att täta våra kompressorer som roterar enligt dom som tillverkar våra kylskåp.
Då väntar vi på en officiell uppgift om att kylskåp läcker mer än bil-AC...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Tråkigt att aviseringarna inte är m[…]

"1975-1984 Volvo 242 244 245 DL Center Cap Hu[…]

Halvljus

Jag har en V50 -11 som jag var och besikta. Jag fi[…]

Är det en bärarmsbussning som håll[…]