Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Infide
190 km/h och tvärnit i en rleativt skarp kurva med dåliga däck bak resulterar i ett rekordlångt bredställ. Hänt en gång och kommer aldrig göra om det. Bästa däcken bak! Men bäst av allt, bra däck runt om.
av Marbas
anp skrev:
Marbas skrev:
grammse skrev:vi bor i regniga sverige så blanka däck bak är ej ett alternativ jag vågar chansa på :-O)
Sen klarar mina framdäck ca 2 säsonger ,4000 mil ungefär, sen sätter jag de bakre fram och nya bak :D
Halva kostnaden byte 2 däck varje gång och då har man fräscha godkända däck hela tiden. så resonerar jag men betyder ej att det är rätt :wink:
Halva kostnaden, men dubbelt så ofta. Att det skulle vara mer ekonomiskt att byta två däck åt gången än fyra stämmer inte för fem öre. Framförallt då du inte får någon större mängd ränta för pengar på banken idag...

Själv håller jag mig till att försöka slita alla fyra däcken jämt och byta alla fyra samtidigt. Då förlorar jag bara hälften så mycket tid hos däckverkstaden eftersom jag intebehöver köra dit så ofta...

När det gäller rekommendationer var man ska sätta de bästa (minst slitna) däcken så har det varierat genom åren. Ett tag skulle de sitta fram för att man skulle ha bäst styrförmåga, någon period skulle de sitta på de drivande hjulen, och nu ska de alltså sitta bak...

Hade jag varit som du Tomas88 så hade jag köpt två nya däck och satt dem fram.
Sett till vad däck kostar så är det för de flesta rätt ekonomiskt, i vart fall för stunden, att köpa 2 däck istället för 4. Utslaget på 10 år är skillnaden troligtvis inte så stor eller tydlig. Kanske t.o.m dyrare i.o.m att däckpriserna gått upp.

Hur motiverar du att bästa däcken skall placeras fram?

Jag vill påstå att bästa däcken fram leder till en bra grepp vid drivning, inbromsning och styrning. Även vatten/snöplaningsrisken minskar med de bästa däcken bak.

Men hur upplevs bakvagnen om bilen har de sämre däcken placerade där?

Bakvagnen är oftast väldigt lätt jämfört med framvagnen, och vid en kraftig inbromsning och undanmanöver niger framvagnen ner. en framvagn som redan från början har fördel av att ha tyngd på sig då motorn är placerad fram, och som får mer tyngd på sig via inbromsningen och nigningen. Däcken är också bra, vilket i kombination med tidigare nämnd tyngd ger en bra broms och styrförmåga.

De sämre däcken bak har redan från början ett sämre grepp, och avlastas kraftigt genom inbromsningen/nigningen. Om föraren då gör en undanmanöver, kanske i kombination med vatten, snö, grus, is, löv... på vägbanan. Hur kommer bilens väghållning att upplevas då, och vad gör det för olycksrisken?

Nu talar vi i.o.f.s en rätt extrem situation, men de flesta säger sig ju dra på sig bältet t.o.m då de kör ut bilen ur garaget. Och få av oss kommer under en livstid någonsin ha nytta av bältet, varför det också kan beskrivas som en jämförbar extremsituation.
Vi har alla våra argument och vi värderar dem olika. Jag skriver utifrån min uppfattning, men den behöver ju inte vara den korrekta ur andras synvinkel. Jag förstår dina argument för att lägga de bästa däcken bak, men Tomas88 frågade vad vi tyckte han skulle göra, och jag tyckte det jag skrev (tycker det fortfarande).
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Infide skrev:190 km/h och tvärnit i en rleativt skarp kurva med dåliga däck bak resulterar i ett rekordlångt bredställ. Hänt en gång och kommer aldrig göra om det. Bästa däcken bak! Men bäst av allt, bra däck runt om.
Berodde detta på dåligt mönster bak efterson det släppte bak först? Som jag sagt innan har en däck med bra mönster bättre grepp i väta eller snö, men ett blankt däck har bättre grepp på torr asfalt.

Körde du 190 blås i en skarp kurv i regn/snö då eller? Rätt tungt kört.....
Användarvisningsbild
av Funk
" ett blankt däck har bättre grepp på torr asfalt"
Ett blankslitet däck har det knappast... Ett mönsterlöst varmt slicks kanske, men knappast ett genomhärdat slitet sommardäck med 4000 mil bakom sig...
Jag har haft förmånen att på en trafikövningsplats/halkbana prova lite olika kombinationer av däck, och vis av de erfarenheterna så hamnar de bästa däcken bak om jag måste välja. I alla fall så länge skillnaderna är markanta.. Personligen skiftar jag mina däck så dom slits så jämnt som möjligt för att byta alla samtidigt. Och det för att slippa ha ett par som är flera år äldre än de andra, även om de har skapligt mönsterdjup.

/Thomas
av AndS
Instämmer i tidigare inlägg; Blanda nu inte samman blankslitna däck med tävlingsdäck för torr bana, finns inte en likhet då det inom racing är helt andra gummiblandningar som även fungerar bättre eller sämre beroende av bana och temperatur. (egen erfarenhet under många års nötande på bana)
av Amarace
Detta med vilka däck man ska ha vars kan man älta i evighet då alla har olika åsikter, även "experter".

Själv så monterar jag alltid dom bästa däcken fram eftersom jag hellre får en sladd på bakhjulen än mister styrningen. Det är min åsikt, men jag respekterar dom som tycker tvärtom också.
Så gör jag både med vinter och sommardäck.
av anp
Amarace skrev:Detta med vilka däck man ska ha vars kan man älta i evighet då alla har olika åsikter, även "experter".

Själv så monterar jag alltid dom bästa däcken fram eftersom jag hellre får en sladd på bakhjulen än mister styrningen. Det är min åsikt, men jag respekterar dom som tycker tvärtom också.
Så gör jag både med vinter och sommardäck.
Jag är själv av åsikten att med dåliga framdäck så märker jag mycket tidigare av dåligt väggrepp, och kan anpassa hastighet och körsätt efter rådande väglag.

Å andra sidan kan jag också lura mig själv med att ha för bra däck bak ( på bakhjulsdriven bil ) då detta inte signalerar i tid att väglaget är halt via slirning, och att jag senare kan få sämre styr/bromsförmåga.

Med bra däck bak minskas också att bli stående i såphala korsningar vintertid med en bakhjulsdriven bil.

Fördelar finns med båda placeringarna, men för min del väger det över för bästa däcken bak.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Funk skrev:
" ett blankt däck har bättre grepp på torr asfalt"
Ett blankslitet däck har det knappast... Ett mönsterlöst varmt slicks kanske, men knappast ett genomhärdat slitet sommardäck med 4000 mil bakom sig...
Jag har haft förmånen att på en trafikövningsplats/halkbana prova lite olika kombinationer av däck, och vis av de erfarenheterna så hamnar de bästa däcken bak om jag måste välja. I alla fall så länge skillnaderna är markanta.. Personligen skiftar jag mina däck så dom slits så jämnt som möjligt för att byta alla samtidigt. Och det för att slippa ha ett par som är flera år äldre än de andra, även om de har skapligt mönsterdjup.
/Thomas
Håller inte alls med, och jag refererar inte till gamla uthärdade hårda bakelitpuckar eller racingdäck utan helst valiga däck.

Kör man slut på ett sommardäck och byter till ett exakt likadant nytt (fabrikat,modell,dimention) så ökar ju greppet radikakalt på väta och dålig underlag. men på torr slät asfalt så minkar det p.g.a av mönstret. Fasiken, kör man utan servo så okar man ju knappt fickparkera när däcket börjar bli "hyland" för det greppar så bra och det inte finns något mönster som kan flexa.
av AndS
Nja, delar nog inte detta med att slitna generellt ger bättre grepp på torr asfalt. Ja, om det är ny asfalt utan något löst material men tyvärr så finns det ofta lös sand eller annat skräp, lagningar med löst material på tjära, mm, som det oftast gör på våra lappade vägar. Kör även motorcykel och för oss är detta en pina, men även för en bil med nedslitna däck så kan det släppa lättare än med hyfsat mönster kvar. Kolla på en racingbana när man kommer utanför spåret vad som händer.

Får undersöka om jag hittar någon[…]

Vad läser du felkod med?

Igår fick det bli byte av spolarna på […]

Cupefläkten.

Tänkte om det kunde ha något med det […]