Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av matsw
Jag kollade inte stiften speciellt innan montering. Bilen gick ca 160 mil innan elektroden lossnade. På det stift där elektroden lossnade är keramiken väldigt lös, på de andra två kan man känna att isolatorn vickar.

Lite sökord för scooter att fastna för: tändstift isolator keramik spricka haveri elektrod trasig lossna
Kan nu avslutningsvis berätta att jag äntligen bytt stift. De gamla var tydligen också Volvo original och såg nästan nya ut (tror de byttes av verkstaden då förre ägaren lämnade in den för service i augusti -07, i sådana fall har de gått cirka 300 mil). De såg OK ut, porslinet var ua, men på samtliga var det en liten brun rand 3-4 mm hög precis där metalldelen av tändstiftsfoten slutar. Hmm undrar om det med tiden hade blivit samma problem med dem som de kvalitetsbrist upplevde...

De gamla var på keramiken märkta med Volvo R6 samt 686 på motstående sida, och med Germany 30637308 i metallen på den del av foten som är precis ovanför gängorna.
av matsw
Då har stiften varit på väg att paja. Det som händer är att när trycket i förbränningsrummet överstiger förspänningen av porslinskroppen mot den inre kopparpackningen, så kommer förbränningsgaser att strömma förbi packningen i den spalt som uppstår tills dess att gastryckskraften inte överstiger förspänningen. Då trycks porslinskroppen tillbaks mot packningen.
Men detta innebär att packningen kommer att utsättas för ett intensivt "hamrande" av porslinskroppen för varje förbränninscykel. Detta hamrande kommer att få packningen att slitas, vilket gör att förspänningen minskar vilket gör att spalten ökar, vilket gör att hamrandet på packningen ökar ....
Mittelektroden som sitter fast i isolatorn blir således utsatt fär våldsamma vibrationer och då är det bara en fråga om till innan utmattningsbrottet är ett faktum.

Om jag kunde komma på hur man lägger in en bild skulle jag visa hur ett stift som är på väg att paja ser ut i genomskärning
Hej Mats har PMat dig men av någon anledning tar det en evighet innan det som ligger i utkorgen verkligen blir skickat...

Bilder kan du lägga upp på http://www.forumbilder.se, det är närmast självförklarande (visst blir man misstänksam när någon säger så :wink:). Om bilden inte är jättestor kan du välja att avmarkera rutan för att beskära den till 640x480. När du laddat upp bilden visas den på skärmen och du kan välja att markera all text i 4:e rutan uppifrån vilket är den första länken till bilden i storformat, göra en copy på texten och sedan en paste in i ditt meddelande på forumet dvs ctrl-c följt av ctrl-v.

Här har du ett exempel på en uppladdad bild med en sådan länk:
Bild
...och som av en händelse råkar den föreställa ett av de tändstift som jag bytte :D
av matsw
Så här ser ett av de stift där porslinskroppen glappade, men där mittelektroden fortfarande satt kvar. Kopparpackningen (vid pilen) som skall hålla tätt mellan förbränningsrummet och yttervärlden har inte varit tillräckligt förspänd vilket gör att förbränningsgaserna har strömmat förbi och sedan kondenserat på porslinskroppen en bit upp där temperaturen varit lägre.
Här kan man också se att nederdelen av stiftet varit mycket varmt eftersom det inte finns tillstymmelse till beläggning på porslinet. Ett friskt stift skall inte vara helt vitt utan ha en lätt grå ton.

Bild
av Kvalitetsbrist
Tjena!

Mina Tändstift hade följande batch nummer: första omg. 688, andra omg. 789.

Mats som också drabbats av mitt problem med tändstiften har inte turbo motorn, i den sitter andra tändstift dom med 3 elektroder.

Så det verkar vara ett generellt problem med tändstiften.

/Ricke
av *pettson*
Kvalitetsbrist skrev:Tjena!

Mina Tändstift hade följande batch nummer: första omg. 688, andra omg. 789.

Mats som också drabbats av mitt problem med tändstiften har inte turbo motorn, i den sitter andra tändstift dom med 3 elektroder.

Så det verkar vara ett generellt problem med tändstiften.

/Ricke
kika och se om alla med eftermarknads BOSCH stift har samma problem? För ända sen tiden då jag åkte moped så har iallafall jag fått för mej att dom är extremt dåligt tätade. För surade man ned mopeden med ett boschstift i så gick det aldrig att få det stiftet att gå igen. Medans om man gjorde detsamma med ett ngk så var det inte några problem alls? I bilvärlden har det problemet varit exakt likadant.. 4 sura boschstift är att kasta.. 4 sura ngk torkar man och kör igen.Har dock aldrig öppnat stiften för att se vad skillnaden är.
Det vore intressant att höra vad Volvo/Bilia har för synpunkter på det här. Om det nu är problem med originaltändstift borde de åtminstone erbjuda ersättning för stiften. Har man dessutom drabbats av motorskador pga att delar av tändstiften lossnat borde de ersätta detta också. Att man bytt tändstift själv och inte på verkstad borde vara ointressant eftersom Bilia har en egen "Nice Price"-sida där man ger anvisningar om hur man byter tändstift själv: http://www.volvocars.com/SE/SALESANDSER ... ystem.aspx
Lite intressant är det att denna sida plötsligt inte fungerar längre... Å andra sidan finns den cachad på google än så länge:
http://64.233.183.104/search?q=cache:bU ... cd=1&gl=se
vilket visar att den fanns kvar ännu 23 maj 2008 02:34:19, dessutom kanske någon har skrivit ut den sen tidigare ?

I Nice Price prislitsan listas dessutom 8642660, tändstiftssats för V70, för 267 kr så det är uppenbarligen tänkt att man ska kunna byta tändstift själv. Se http://www.volvocars.com/se/Documents/F ... kt2007.pdf

Med andra ord, har man köpt sina tändstift på Bilia (vare sig det är Nice Price eller ej) samt följt Nice Price-anvisningarna för tändstiftsbyte (de är naturligtvis triviala men utgör med sin blotta existens bevis för att Volvo/Bilia anser att man ska kunna byta sina stift själv) så anser jag att Volvo/Bilia borde ersätta såväl kostnader för tändstift som ev följdkostnader för felsökning, reparation av motorskador, etc. Om de inte gör det kan de lika gärna slänga hela argumentationen för varför man ska köpa originaldelar i papperskorgen, och lägga ner hela den reklamavdelningen. I så fall rimmar de högtravande flosklerna om Volvo Originaldelars kvalitet mm väldigt illa med verkligheten. "Volvo Originaldelar innebär trygghet", saxat ur http://www.volvocars.com/se/salesandser ... fault.aspx

Tar inte Volvo/Bilia ansvar för detta är det ju som en direkt inbjudan till stora kundgrupper att fortsättningsvis handla på Biltema.

EDIT: Är det någon som vet hur motorns gång påverkas om ett/flera tändstift läcker som matsw beskrev ? Bensinförbrukning ?
av Kvalitetsbrist
Hej!

Om tändstiften sviker så borde det innebära att tändstiftet får felaktigt värme tal, går varmare än det ska göra.
Enligt bosch och NGK samt alla andra ställen där jag kollat, så kyls centrum elektråden genom isolator foten till gängdelen.
Ett varmt tändstift har lång isolator fot, medan ett kallt stift har kort isolator fot.

Se länk: http://aa.bosch.de/advastaboschaa/Produ ... lication=1
Finns lite mer teknisk info också.

Om man drar ett tändstift för löst så går det för varmt och kan orsaka att man tappar mitt elektråden, på grund av för dålig kylning inte så i mitt fall eller i matsw.

Tillbaks till grundfrågan vad händer i motorn med lös keramik.
Borde innebära att motorn spikar på grund av för tidig tändning, vilket borde leda till att styrningen sänker förtändningen ökar bränsle mängden, sänker laddtrycket på turbo motorer.
Allt borde kunna leda till förhöjd bränsle förbrukning och motorskador, en rejäl spikning kan se ut som om man åkt runt i förbrännings rummet med en liten kulhammare.

/Ricke
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12

Jag tänkte byta ut tänddelar på mi[…]

Det blev en snabb vända i tvätthallen. B[…]

Här är, långt om länge, bilde[…]

Fälgarna skiljer inte mer än att de hamn[…]