Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

945S skrev:Nej det följer inte med automatik att man gjort något fel om systemen aktiveras. Pga oförutsedda händelser (djur på vägen, blixthalka etc) kan även den mest försiktiga föraren hamna i svårigheter.
Ska man vara petig så har man faktiskt missbedömt faran för djur/barn/halka och därför gjort fel då det i utbildningen varnas för detta.
Endast meteoritnedslag jordskred och liknande naturkatastrofer kan klassas som oförutsägbara händelser.
Blixthalka förresten, jag har för mig att på hösten när temperaturen börjar krypa under 0:an börjar tidningarna skriva om dikeskörningar pga blixthalka när det bevisligen är föraren som inte har haft däck och eller förstånd anpassat till väglaget.
Jo jag kan nog tänka mig blixthalka som skulle kunna räknas som oförutsägbar tex olja på vägen vid temperaturer som är en bra bit över fryspunkten och visst kan en cyklist plötsligt drabbas av sjukdom i samband med att man ska köra förbi så även jag kan tänka mig vissa situationer där föraren inte rimligen kunnat förutse händelsen.

Det bästa är nog om alla fordon har de moderna säkerhetssystem som finns och att när de aktiveras straffar föraren med tex max halva hastigheten i x minuter.
Då aktar sig de flesta för att försätta sig i en situation som aktiverar något av systemen.
av *pettson*
~Kalle~ skrev:
*pettson* skrev:funktionen heter tracs på en gammal 850... att använda bromsen som en artificiell diffbroms.. fanns 1994
Okej, då vet man det :P ,

men vem pratade om Volvo 850 ?:-/

/Kalle
sa bara att funktionen fanns redan 1994.. alltså intet nytt.. :-)-)
av *pettson*
945S skrev:
I.H.P skrev:...kör man så att systemen aktiveras har man ju överträtt gränsen dvs struntat i / chansat / missbedömt att väglaget är tillräckligt bra (för att systemet ska rädda en).
Nej det följer inte med automatik att man gjort något fel om systemen aktiveras. Pga oförutsedda händelser (djur på vägen, blixthalka etc) kan även den mest försiktiga föraren hamna i svårigheter. Då är bil X plus stabiliseringssystem bättre än bil X utan stabiliseringssystem.
*pettson* skrev:men vart går gränsen?.. Att systemet ska rätta till alla dina misstag. ELLER att du faktiskt måste köra efter DINA kunskaper och din vana?
Var gränsen (för säker körning), i den mån den nu går att fastställa, beror rimligen på en kombination av bilens egenskaper, förarens förmåga och vägens beskaffenhet (och kanske ännu fler faktorer). Och ja, detta innebär naturligtvis att om en av faktorerna ökar så kommer gränsen att flyttas fram. För att bibehålla samma säkerhetsfaktor i det nya förhållandet skall man rimligen hålla samma avstånd till denna gräns. Minskar man avståndet till gränsen (dvs ökar hastigheten för mycket i förhållande till stabilitetssystemets positiva inverkan på den totala säkerheten) har säkerheten minskat. Ökar man avståndet till gränsen (dvs t ex bibehåller samma hastighet) har säkerheten ökat.

Att alla som kör med stabiliseringssystem med automatik skulle öka hastigheten för mycket pga systemet är ju ren spekulation.

Om det vore så att bil X med stabiliseringssystem skulle ge en generellt sämre total säkerhet än bil X utan, ja då vore ju den säkraste bilen den med helt kass väghålling som knappt kunde hålla sig på vägen i fem km/h. Ett tämligen bakvänt resonemang.
Är det verkligen så? Sanningen är den du kom fram till faktiskt. Inga dödsolyckor är registrerade i 5km/h.. alltså är överlevnaden 100%.. kan du säga samma sak om en bil med stabiliserings system i 90km/ ? Naturligtvis inte.. Nu är inte bilar så kassa som det faktiskt framställs.. Men går vi på statistik är det faktiskt det rätta svaret. :-)-)
Om vi nu ser till realiteten. Det är ju den vi lever i. Jag är inte en bakåtsträvare på nåt sätt så missuppfatta inte. MEN jag är heller inte av den uppfattningen att tekniken kan ta över när du själv inte är kapabel kortfattat. För vi är redan på tunn is som det är idag med vårat teknologiska krävande, abs har dom flesta bilar idag, men då inför man bromsassistans. Man har på forsknings sidan upptäckt att folk bromsar inte tillräckligt hårt och länge, i skräckens ögonblick släpper man pedalen istället. Lösningen är att tekniken ska förnimma att du vill tvärnita och då hjälpa dej med detta. Kalaside.. Men vänta nu.. är det inte så att FÖRAREN ska utbildas på sitt fordon? att HAN eller HON ska trampa tillräckligt på bromsen, ska verkligne tekniken ta över det ansvaret? Idag är det så att 60% som får i ABS systemet på vintern håller på att skrika sej hesa i bilen.. AHHHH det hände nåt.. pedalen darrade.. VAD FAN ÄR DET SOM LÅTER.. osv.. har varit med några ggr där det låtit så (då talar vi folk i åldern 35+).. Då är det en bil som varit i familjen sådär 2-3 år.. Hade man krävt att halkkörning MÅSTE utföras med densamma varje år så hade det inte varit en överrraskning och den tekniken varit överflödig. Det är få över 18år som är för svaga för att göra en tvärnit i realiteten. Dom klarade faktiskt det i halkkursen på körskolan men har inte utfört det sedan dess.
Hur gör vi sen vid en rättegång?..BLIS säger att kusten är fri... jag går ut för omkörning.. bam.. en motorcyklist fick sätta livet till... är jag fri då?.. Det var klart? Ingen varning, tekniken missar väl inte?
Inte alls.. jag som FÖRARE har ansvaret att kika så kusten är fri. Ingen teknik i världen ändrar det faktat.
Men vad ska jag då ha funktionen till? Den kollar ju åt mej och inget annat..? Med andra ord.. fortfarande är det föraren som har ansvaret ÄVEN om tekniken ger klartecken. Och hur ska föraren kunna veta så säkert det går ? Jo krasst genom att kika själv.. Precis som utan tekniken..
Allt har två sidor. Används sakerna som KOMPLEMENT som dom system dom är. Då är det ingen fara. Men använder vi dom ISTÄLLET FÖR eget huvud då är det fara å färde. Och vi är där nu när konstiga saker sker och ingen vet varför.. Återigen.. UTBILDNING sen KÖRVANA det är dom två enda sakerna som kan ändra på våra sätt att köra.. Montera gärna tekniska saker men UTBILDA OM DOM och hur dom fungerar samt att dom INTE tar ansvaret ifrån föraren..
BLIS vad är det värt om du inte vet att vända på huvudet och dubbelkolla?
Antisladd vad är det värt om du inte vet att släppa på gasen och sänka takten om du upptäcker att systemet går i?
ABS vad är nyttan om du ändå släpper pedalen när den börjar vibrera?
Att åka framhjulsdrivet på körskolan och bakhjulsdrivet i livet är det samma sätt att parera en sladd?
att åka 4hjulsdrift med permanent drift.. är det samma sätt att häva en sladd som en med varierbar drift/fram bak?
2hjulsdrift som ska pareras... kontra 4hjulsdrift helt allmänt?.. Nej.. inte riktigt samma sak.. men vad vet svensson som köpte den där läckra bilen?..
osv osv.. nej.. utbildning.. det finns INGET som slår vetskap.. DU måste tränas med DITT fordon.. även om du har aldrig så mycket teknik i bilen.
945S skrev: Att alla som kör med stabiliseringssystem med automatik skulle öka hastigheten för mycket pga systemet är ju ren spekulation.
Ja, det är min spekulation, ej baserat på någon undersökning utan på hur jag upplever trafiksituationen. (Dock ej att detta gäller ALLA, det är det nog ingen förutom du som har skrivit?)
945S skrev: Om det vore så att bil X med stabiliseringssystem skulle ge en generellt sämre total säkerhet än bil X utan, ja då vore ju den säkraste bilen den med helt kass väghålling som knappt kunde hålla sig på vägen i fem km/h. Ett tämligen bakvänt resonemang.
Kass väghållning kan man ju ha på en bil med stabiliseringsystem, det rättar ju inte bara till förarmisstag utan oxå konstruktionsmissar (Mercedes A(Vält)-Klass). En säker trafikkombination är väl en bil med bra väghållning med en pigg & nykter förare som känner sin bils och sina egna begränsningar?
LarsBd skrev: Det bästa är nog om alla fordon har de moderna säkerhetssystem som finns och att när de aktiveras straffar föraren med tex max halva hastigheten i x minuter.
Då aktar sig de flesta för att försätta sig i en situation som aktiverar något av systemen.
Det var mer pedagogiskt än vad jag kunde tänka mig:
Elektriska stötar eller spikmatta ur ryggstödet eller dansbandsmusik eller... :twisted: Muahaha (Dr. Evil skratt)

//Björn
av *pettson*
Tolvis skrev:Min gamla firma kärra.
Hyondai H-1 (Korea) 60-70km/h + träd.
Bild
tyvärr krockprovas inte lätta lastbilar (inte tunga heller) på samma sätt som personbilar..
Sen är träd väldigt dåliga på att ge efter.. Tur att du lever och kan berätta..
I.H.P skrev:
Infide skrev:DSTC har räddat mig många gånger då saltet har lurat ögat ang. väglagets skick. Så tacka vet jag moderna krocksäkra bilar med avancerade säkerhetssystem. Kosta vad det kostar. Man lever bara en gång.
Precis vad jag ville få fram, kör man så att systemen aktiveras har man ju överträtt gränsen dvs struntat i / chansat / missbedömt att väglaget är tillräckligt bra (för att systemet ska rädda en). Har ingen aning om hur just du kör, jag kanske hade smällt i samma situation.
//Björn
Bara för att systemen löser ut har man ju inte struntat / chansat / missbedömt väglaget.

Jag vill alltid veta hur bra greppet är så att jag inte skall bli överraskad. Därför körde jag alltid med sladd / hjulspinn / låsningar på mina gamla bilar utan elektroniska hängslen så att man kunde känna hur bra greppet var.

Nu med antisladd osv trycker man ju på till systemen går in och man kan hela tiden hålla reda på hur långt greppet räcker....

Men om man säger att systemet "har räddat mig" då har man ju missbedömt känner jag
*pettson* skrev:
Tolvis skrev:Min gamla firma kärra.
Hyondai H-1 (Korea) 60-70km/h + träd.
Bild
tyvärr krockprovas inte lätta lastbilar (inte tunga heller) på samma sätt som personbilar..
Sen är träd väldigt dåliga på att ge efter.. Tur att du lever och kan berätta..
Jo, hjärtat stannade innan helikoptern hade landat på sjukans tak så det var på håret.
Detta hände i Juni förra året.
Det konstiga var att hela nymonterade bakgavelhissen flög loss från bilen :shock:
Fortfarande lite trasig i ben och annat smått, men nu kör jag bil igen (2st. VOLVO).
Tänker inte smälla med koreansk chipchop bil fler gånger i vicke fall...
Man kanske ser på bilden att trädet flyttade förarstolen skapligt.
Men tack vare krockpåsen så är nyllet fräsht fortfarande...Med andra ord, nu har jag lärt mig att använda bältte!
945S skrev:Ludditer!
Nejdå, ny teknik är (nästan) alltid av godo och det är heller inte tekniken jag vänder mig mot utan hur den används.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Luddit
Nu har jag ett nytt ord att använda i mitt arbete då jag dagligen möter folk som är skeptiska mot nya tekniker och metoder, tack för det.
//Björn

Uppdatering.. Har nu känt (med bilen upp[…]

Första gången jag skriver på foru[…]

Tack för svar. Det är inga jättesto[…]

Hittade faktiskt en workaround på nätet[…]