Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av anp
Såg nyss på nyheterna om bostäders utsläpp av växthusgaser ( jag hängde inte med i hela inslaget, så har jag fel får ni korrigera mig ), och de stod för 25% av utsläppen i Sverige idag. Flyget står för runt 7-8% och transporter för ca, 30%

Vad står privatbilismen och övriga utsläppskällor för idag?

Båtmotorer, gräsklippare och snöskotrar mm borde väl stå för en betydande del av utsläppen?
Användarvisningsbild
av Tomas88
OCH
Mopeder
Traktorer
Skogsmaskiner
Fyrhjulingar
av *pettson*
anp skrev:Såg nyss på nyheterna om bostäders utsläpp av växthusgaser ( jag hängde inte med i hela inslaget, så har jag fel får ni korrigera mig ), och de stod för 25% av utsläppen i Sverige idag. Flyget står för runt 7-8% och transporter för ca, 30%

Vad står privatbilismen och övriga utsläppskällor för idag?

Båtmotorer, gräsklippare och snöskotrar mm borde väl stå för en betydande del av utsläppen?
kika nångång vad KOR och GRISAR står för... :lol:
Du kommer att inse att bilismen ska ha skattelättnader och kor ska vara dyrare ihop med grisarna.. Hur mycket metan avger en gris och en ko?.. Säger bara WOW.. tur man äter dom.. :wink:
Nu menar jag inte vad jordbruket totalt står för (ca 18% av det totala utsläppet globalt)
av Bobafett
NCR skrev:Skatten höjdes trots valöften om bibehållet bensinpris, jag tycker man borde införa en ny lag som förbjuder vallöften man inte tänker hålla. Mitt politikerförakt har redan nått nya höjder sedan valet. :evil:
Håller med dig till 110%!!!!
//Anders
Användarvisningsbild
av camaro69
Rådlös skrev: Hamnar för fritidsbåtar kostar för båtklubbarna och andra organisationer. Inget är gratis i det fallet. Gå med i en båtklubb så förstår du ganska omgående varifrån pengarna till bryggor och klubblokaler kommer.

En katalysator för båtar vore välkommet, men det fungerar inte. Läs detta: För att en katalysator skall fungera krävs en arbetstemperatur på 200 - 300 grader. Avgasrören på en båtmotor är vattenkylda av sjövattnet, dels av säkerhetsskäl, (brandfara) och dels som en ljuddämpande funktion. Avgaser som lämnar en en båtmotor är inte över 50 grader. Är dom det, då är det fel på motorn eller kylsystemet.

Sjöräddning är till stor del privatfinansierat i Sverige. Sök Sjöräddningssällskapet på nätet. Det finns statlig sjöräddning, men dom är som polisen, ungefär, någon annan stans. Eller har inte tid för att dom måste övervaka hastighetsgränser.

Skatt på bensin betalar alla båtägare som tankar från sjö eller vägbensinstation. Samma skatt som bilägare betalar. Sedan är det en annan historia vart pengarna går etc. etc. Men ursprungstanken har varit, för länge sedan, att pengarna skulle gå tillbaka till bilismen i form av vägar och vägunderhåll. Vi har haft båtskatt under några år på nittiotalalet.
Administrationen av den kostade flera miljoner mer än vad den inbringade. Och som någon sa häröver, det var inte en skatt för sjöfart eller liknande. Det var en Prylskatt. Alltså skatt på ägande. Vill du betala skatt för att du har t.ex. en mobiltelefon?

Det finns många fler argument om du vill sätta dig in i detta, men det torde räcka för stunden!
Tack Rådlös för ditt informativa svar om båtlivet och kostnader.

Tråden handlade om bränslepris och skattehöjning. Självklart så "värnar" man om miljön. Då går det bra att höja skatten.

Men det är märkligt att någon skall "gå i taket" om det diskuteras fritidsbåtar och utsläpp samt beskattning. Nu tillhör jag ju dom som inte vill ha högre skatter eller skapa nya.

Snart är väl många skattetyngda bilister brödlösa, men ..... :wink:

Det viktigaste är väl att dom flesta har råd att ta sig till sina arbeten utan bli "skattade till döds".

:wink:
Användarvisningsbild
av Nexus
Jag har en liten fritids båt och betalar skatt på bensinen som den går på och båtklubben kostar 800 årlingen att vara med i. Vi använder acrylat bensin till våra gräsklippare nere på klubben :)
Är ute max 10 ggr på en sommar och inte är det många man möter. Annan lär det vara i stora hamnar där rikemanns folket ligger. De kan gott betala skatt på sina lyxkryssare.
Folk klagar på utsläpp hit och dit sen tar de en 24h kryssning till finland och njuter eller flyger till thailand. är det sunt tänkande??
Vad släpper en stor FÄRJA ut i förhållande till våra småbåtar?
Användarvisningsbild
av Tolvis
camaro69 skrev:
Rådlös skrev: Hamnar för fritidsbåtar kostar för båtklubbarna och andra organisationer. Inget är gratis i det fallet. Gå med i en båtklubb så förstår du ganska omgående varifrån pengarna till bryggor och klubblokaler kommer.

En katalysator för båtar vore välkommet, men det fungerar inte. Läs detta: För att en katalysator skall fungera krävs en arbetstemperatur på 200 - 300 grader. Avgasrören på en båtmotor är vattenkylda av sjövattnet, dels av säkerhetsskäl, (brandfara) och dels som en ljuddämpande funktion. Avgaser som lämnar en en båtmotor är inte över 50 grader. Är dom det, då är det fel på motorn eller kylsystemet.

Sjöräddning är till stor del privatfinansierat i Sverige. Sök Sjöräddningssällskapet på nätet. Det finns statlig sjöräddning, men dom är som polisen, ungefär, någon annan stans. Eller har inte tid för att dom måste övervaka hastighetsgränser.

Skatt på bensin betalar alla båtägare som tankar från sjö eller vägbensinstation. Samma skatt som bilägare betalar. Sedan är det en annan historia vart pengarna går etc. etc. Men ursprungstanken har varit, för länge sedan, att pengarna skulle gå tillbaka till bilismen i form av vägar och vägunderhåll. Vi har haft båtskatt under några år på nittiotalalet.
Administrationen av den kostade flera miljoner mer än vad den inbringade. Och som någon sa häröver, det var inte en skatt för sjöfart eller liknande. Det var en Prylskatt. Alltså skatt på ägande. Vill du betala skatt för att du har t.ex. en mobiltelefon?

Det finns många fler argument om du vill sätta dig in i detta, men det torde räcka för stunden!
Tack Rådlös för ditt informativa svar om båtlivet och kostnader.

Tråden handlade om bränslepris och skattehöjning. Självklart så "värnar" man om miljön. Då går det bra att höja skatten.

Men det är märkligt att någon skall "gå i taket" om det diskuteras fritidsbåtar och utsläpp samt beskattning. Nu tillhör jag ju dom som inte vill ha högre skatter eller skapa nya.

Snart är väl många skattetyngda bilister brödlösa, men ..... :wink:

Det viktigaste är väl att dom flesta har råd att ta sig till sina arbeten utan bli "skattade till döds".

Jaa, det börjar likna Penta forum men det ligger mycket vad folk skriver.
Kul läsning vad folk tycker.
Ps. Går'e inte att köra 350" på Moonshine? (He he he)
av anp
grammse skrev:Jag har en liten fritids båt och betalar skatt på bensinen som den går på och båtklubben kostar 800 årlingen att vara med i. Vi använder acrylat bensin till våra gräsklippare nere på klubben :)
Är ute max 10 ggr på en sommar och inte är det många man möter. Annan lär det vara i stora hamnar där rikemanns folket ligger. De kan gott betala skatt på sina lyxkryssare.
Folk klagar på utsläpp hit och dit sen tar de en 24h kryssning till finland och njuter eller flyger till thailand. är det sunt tänkande??
Vad släpper en stor FÄRJA ut i förhållande till våra småbåtar?
Inte många man möter...?
Jag tycker det kryllar av båtar och vattenskotrar, här i den lokala pölen då det är fint väder.

Om båtskattens vara eller inte vara, fastighetsskatten då?
Eller avgiften som det heter idag. Vad är det en fastighet "sliter" på, som krävde en sådan kraftig skatt?
Användarvisningsbild
av Bosa
camaro69 skrev: Det viktigaste är väl att dom flesta har råd att ta sig till sina arbeten utan bli "skattade till döds".

Det börjar ju bli ganska dyrt att ta sig till och från jobbet för alla som pendlar, åker själv 15 mil per dag och visst märks höjningarna. Personligen åker jag inte alls lika mycket privat som förut, nånstans måste man ju kompensera men det blir fortfarande mellan 3-4000 mil per år. Lite intressant också att skillnaden mellan bensin och diesel i princip har suddats ut, men Sveriges syn på just diesel har väl alltid varit att det är en större miljöbov än bensin. Var ju lägligt att i samband med ökad försäljning av dieselbilar så höjdes dieselpriset ganska rejält också. Var ju inte så länge sen som det skiljde runt 1 krona mellan bensin och diesel. Skulle förresten inte förvåna mig om etanolen får en rejäl höjning snart även den.
av bilgalen
camaro69 skrev:Men det är märkligt att någon skall "gå i taket" om det diskuteras fritidsbåtar och utsläpp samt beskattning. Nu tillhör jag ju dom som inte vill ha högre skatter eller skapa nya.
Det är inte så konstigt att båtägare "går i taket" eftersom så många i samhället har helt fel information och alltid felaktigt klagar på att båtar inte beskattas.

Att man beskattar husvagnar, släpvagnar och liknande har återigen att göra med att de SLITER PÅ VÄGEN.

Vägskattens ursprung är ju att betala den infrastruktur som krävs för att bilar, husvagnar, lastbilar ska kunna köras. Sen så innehåller ju den senaste formationen av vägskatten invägning av bilens utsläpp, vikt, motorstyrka och lite annat. Men det är ju bara ett sätt att mer rättvisst försöka fördela skattebördan på olika fordon.

Miljöskatten ligger ju som tidigare nämts på drivmedlet. Där betalar skoterförare, båtägare och bilägare lika mycket.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
Felkod B5

Hej allihop! Vi var och kollade på en XC60[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.

Läser du ut både aktiva och lagrade fel[…]