- mån 31 dec 2007, 10:42
#161998
Koksningen kan inte påbörjats med oljan som var i bilen resterande mil innan biltemas olja hamnade där?
Min personliga övertygelse är att alla oljor passar inte i alla bilar. Sen vad oljan heter eller inte det är jag inte bekymrad för.
Min lika stora övertygelse är att oljebyte ska ske efter eget slitaget eller SENAST när tillverkaren säger att det ska ske.
Det gör att en modell med dålig vevhusvent ska ha täta oljebyten. En med bra kan ha längre mellan dom. En som körs hårt ska ha tätare och en som körs mindre ska ta mera sällan. En som körs mycket kallstart ska ha oftare osv. Och det är inte oljefabrikantens fel utan ägarens okunskap att inte bytena sker som dom ska.
164anders skrev:låter iget vidare det här måste jag sägaSå tekniskt sett så tror du på att det som ska ha hänt i en motor på 7000 mil.. nu har hänt i en nissan på 3000mil.. Så oljan blev nu dubbelt så koksbenägen i en nissan än i en volvomin fars nissan kördes 2 oljebyten 1500 mil vardera på biltema 5w-50 och den koksade igen i kamkjedjesträckarenn så den slutade att fungera så nu börjar jag faktiskt tro att det var oljan som orsakade detta.

Min personliga övertygelse är att alla oljor passar inte i alla bilar. Sen vad oljan heter eller inte det är jag inte bekymrad för.
Min lika stora övertygelse är att oljebyte ska ske efter eget slitaget eller SENAST när tillverkaren säger att det ska ske.
Det gör att en modell med dålig vevhusvent ska ha täta oljebyten. En med bra kan ha längre mellan dom. En som körs hårt ska ha tätare och en som körs mindre ska ta mera sällan. En som körs mycket kallstart ska ha oftare osv. Och det är inte oljefabrikantens fel utan ägarens okunskap att inte bytena sker som dom ska.