Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av hankio
Addict skrev:
hankio skrev:
mr-bear skrev: Konvertera bilen till etanoldrift. Funkar fin-fint
Etanolbilar drar ca 30% mer än en vanlig bensinare
Ja? Man sparar ändå pengar...
Literpriset må vara billigare, men om nu bilen drar mer så blir slutkostnaden ungefär densamma.
Användarvisningsbild
av R-pimpad 855 GLT -97
mr-bear skrev:
ChillaX_ skrev:Har en 850 2.5 -96 - Vad kan man hitta på där? :)
Konvertera bilen till etanoldrift. Funkar fin-fint
ja, som synes på namnet så har jag nåt liknande... Vad kostar en dylik konvertering på bilen? inräknat då alla kringkostnader och hur lång tid på verkstad, om nån vet? Sen läste jag längre här i forumet och kom att tänka på frågan om det kanske kommer att sänka livslängden på bilen/motorn??
Jag har fått tag i denne bilen helt nyligen och det är en riktig pärla som haft en o samma ägare och den är helt pedantskött!! Så jag vill inte behöva oroa mig, men samtidigt kunna göra en insats för miljön...

Om du har kompetens inom området och känner dig manad att svara så gör gärna det!!

P.S. pettson du verkar ju veta vad du snackar om, har läst de flesta av dina inlägg till sena nätterna, ha ha D.S.
av *pettson*
R-pimpad 855 GLT -97 skrev:
mr-bear skrev:
ChillaX_ skrev:Har en 850 2.5 -96 - Vad kan man hitta på där? :)
Konvertera bilen till etanoldrift. Funkar fin-fint
ja, som synes på namnet så har jag nåt liknande... Vad kostar en dylik konvertering på bilen? inräknat då alla kringkostnader och hur lång tid på verkstad, om nån vet? Sen läste jag längre här i forumet och kom att tänka på frågan om det kanske kommer att sänka livslängden på bilen/motorn??
Jag har fått tag i denne bilen helt nyligen och det är en riktig pärla som haft en o samma ägare och den är helt pedantskött!! Så jag vill inte behöva oroa mig, men samtidigt kunna göra en insats för miljön...

Om du har kompetens inom området och känner dig manad att svara så gör gärna det!!

P.S. pettson du verkar ju veta vad du snackar om, har läst de flesta av dina inlägg till sena nätterna, ha ha D.S.
Okej det är alltid roligt att kunna göra nån glad..
ja det här med etanol är ju lite kluvet.. i första ögonblicket är det ju en bra investering.. sen blir det värre.. :(

För att göra en bra konvertering så krävs lite mera än vad som sägs..
Pumpen bör ju bytas naturligtvis... den gamla går ju tills den dör.. men bör ju då bytas mot en som tål endast etanol..
en tank av ädelstål gäller eftersom den gamla i plast inte är antistatisk.. den går ju inte att jorda ned.. Gnistor är inte nåt man vill ha med etanol.. eftersom etanol inte beter sej som bensin.. bensin brinner.. etanol exploderar..
När vi nu löst det problemet vilket nu inte är allt för svårt så.. kommer vi då till att vi ska mata på 30% mera etanol på bilen vid normaldrift och naturligtvis ännu mera vid kallstarten.. Det gör att om bränslepriset är som idag tjänar vi inte nåt speciellt på det i plånboken.. inte ens om vi får ge 15 spänn litern kommer det att löna sej totalt sett..varesej miljömässigt eller kostnadsmässigt i pengar..
ytterligare tillkommer då att när du kör bilen under uppvärmningen så är bilen ungefär 18ggr skitigare än en motsvarande bensinbil (taget vid start på minus 7 grader som yttertemp).. det tror man inte men så är det faktiskt.. När katalysatorn tänt så är dom jämförbara. Etanolen är inte renare i sej efter förbränningen eftersom vi inte kan nyttja oktantalet i etanolen. Vi bränner alltså etanol i onödan.. Idealet hade ju varit vattenånga och koldioxid men så rent går inte etanolen utan vi får även ättiksyra och lite andra otrevliga saker..
Ättiksyran lägger sej även i din motorolja vilket i sej fräter på dina metalldelar i motorn. Det löser vi genom en bra olja.. men även en bra olja får slut på tvätt additiven och antikorrosiv additiven så den måste bytas ofta.. Närmare bestämt.. ungefär vart 750 mil..
Vi avslutar med att avgas systemet som normalt är en förbrukningsvara som varar en ganska lång period inte lägre kommer hålla så länge på grund av den ökade syrahalten i kondensvattnet i systemet..

Slår du nu ihop att...
du ska betala av den där customtillverkade bensintanken plus en ny pump, på en del bilar så ska du även byta bensinledningar..
bilen inte är nämnvärt renare.. utan skitigare istället under uppstarten..
bilens bränslekostnad inte är lägre..
servicekostnaden är högre.. eftersom olja och filter måste bytas oftare..
slitaget på motor och delar är markant högre om man nu inte sköter sina servicepunkter i tid..
Då konstaterar vi att en etanolbil kan aldrig nånsin gå plus.. eller ens i närheten av en vanlig bensinbil i kostnad.. den är ALLTID dyrare.. även om det förnekas..

Skippa den där konverteringen och blandtanka möjligen..
av cheva_dennis
ja den där king fuel saver låter ju för bra för att vara sant. men å andra sidan 4månaders öppet köp då hinner man ju bilda sig en uppfattning. och vem vet någon gång måste det ju komma ett mirakel, och det är ju inte tv shop som säljer;)
Användarvisningsbild
av Nexus
cheva_dennis skrev:ja den där king fuel saver låter ju för bra för att vara sant. men å andra sidan 4månaders öppet köp då hinner man ju bilda sig en uppfattning. och vem vet någon gång måste det ju komma ett mirakel, och det är ju inte tv shop som säljer;)
öppet köp ja visst :) men du får stå för frakten till dig och frakten för att skicka tillbaka :wink:
av Fisketorp
TV shop har iallafall sådärsnygga breleende brudar i sina reklamer.

spelar ingen roll hur ansträngande övningen dem gör är, leendet blir aldrig mindre=)
av *pettson*
cheva_dennis skrev:ja den där king fuel saver låter ju för bra för att vara sant. men å andra sidan 4månaders öppet köp då hinner man ju bilda sig en uppfattning. och vem vet någon gång måste det ju komma ett mirakel, och det är ju inte tv shop som säljer;)
Vill du veta om det är ett mirakel?..
köp en snurra för barn.. du vet en sån där på pinne..
klipp den i lämplig storlek.. montera den i slangen.. starta.. mät gärna om den dra mindre bränsle.. mej veterligen har INGEN bil mått bra av att få hinder i luftslangen till insuget.. även om hindret vrider luften..
Så mirakel det utvecklas dagligen.. men det här tillhör kategorin SKRÄP som utvecklas 400ggr fortare än mirakel..
Användarvisningsbild
av R-pimpad 855 GLT -97
*pettson* skrev:
R-pimpad 855 GLT -97 skrev:
mr-bear skrev: Konvertera bilen till etanoldrift. Funkar fin-fint

Okej det är alltid roligt att kunna göra nån glad..
ja det här med etanol är ju lite kluvet.. i första ögonblicket är det ju en bra investering.. sen blir det värre.. :(

För att göra en bra konvertering så krävs lite mera än vad som sägs..
Pumpen bör ju bytas naturligtvis... den gamla går ju tills den dör.. men bör ju då bytas mot en som tål endast etanol..
en tank av ädelstål gäller eftersom den gamla i plast inte är antistatisk.. den går ju inte att jorda ned.. Gnistor är inte nåt man vill ha med etanol.. eftersom etanol inte beter sej som bensin.. bensin brinner.. etanol exploderar..
När vi nu löst det problemet vilket nu inte är allt för svårt så.. kommer vi då till att vi ska mata på 30% mera etanol på bilen vid normaldrift och naturligtvis ännu mera vid kallstarten.. Det gör att om bränslepriset är som idag tjänar vi inte nåt speciellt på det i plånboken.. inte ens om vi får ge 15 spänn litern kommer det att löna sej totalt sett..varesej miljömässigt eller kostnadsmässigt i pengar..
ytterligare tillkommer då att när du kör bilen under uppvärmningen så är bilen ungefär 18ggr skitigare än en motsvarande bensinbil (taget vid start på minus 7 grader som yttertemp).. det tror man inte men så är det faktiskt.. När katalysatorn tänt så är dom jämförbara. Etanolen är inte renare i sej efter förbränningen eftersom vi inte kan nyttja oktantalet i etanolen. Vi bränner alltså etanol i onödan.. Idealet hade ju varit vattenånga och koldioxid men så rent går inte etanolen utan vi får även ättiksyra och lite andra otrevliga saker..
Ättiksyran lägger sej även i din motorolja vilket i sej fräter på dina metalldelar i motorn. Det löser vi genom en bra olja.. men även en bra olja får slut på tvätt additiven och antikorrosiv additiven så den måste bytas ofta.. Närmare bestämt.. ungefär vart 750 mil..
Vi avslutar med att avgas systemet som normalt är en förbrukningsvara som varar en ganska lång period inte lägre kommer hålla så länge på grund av den ökade syrahalten i kondensvattnet i systemet..

Slår du nu ihop att...
du ska betala av den där customtillverkade bensintanken plus en ny pump, på en del bilar så ska du även byta bensinledningar..
bilen inte är nämnvärt renare.. utan skitigare istället under uppstarten..
bilens bränslekostnad inte är lägre..
servicekostnaden är högre.. eftersom olja och filter måste bytas oftare..
slitaget på motor och delar är markant högre om man nu inte sköter sina servicepunkter i tid..
Då konstaterar vi att en etanolbil kan aldrig nånsin gå plus.. eller ens i närheten av en vanlig bensinbil i kostnad.. den är ALLTID dyrare.. även om det förnekas..

Skippa den där konverteringen och blandtanka möjligen..
oki, det var väl det jag tänkte... Tack för ett informativt svar, pettson! Jag var i kontakt med BSR och de sade ung samma sak. Jag tror jag istället lägger pengar på att hålla bilen i fin ordning. Synd att det ska vara så komplicerat bara...
Jag kan ordna så ni får pröva King fuel saver gratis i en månad. Tycker ni inte att den funkar så skicka tillbaka den tillsammans med fakturan. Kostar inget. Så då har ni iallafall prövat den själv och först då kan ni säga om den funkar eller inte!! maila mig på [email protected] om ni är intresserade av att testa. Och om ni vill köpa den så kostar den strax över 700kr.
av *pettson*
King fuel saver. En kalasgrej.. Monteras naturligtvis efter luftfiltret och ska skapa turbulens. FELET med iden är två stycken..
ETT: Massmätaren HATAR turbulens.. Den fungerar inte som tänkt då. Den kan inte överhuvudtaget mäta med så mycket turbulens. Det gör att vi måste placera den EFTER massmätaren.
TVÅ: Det spelar ingen som HELST ROLL om vi virvlar vår luft tills fan tar hem oss eftersom insprutningen sker en extremt kort tid under ventilens öppna tid, vi får inte heller samma virvel i insugsportarna som i vår kära slang från massmätaren, med lite otur motverkar kingprodukten konstruktörens tänkta virvlar, idealet vore naturligtvis att vi inte fick några strömningar alls som kan röra runt i luften. Den skulle bara fyllas på utan några virvlar alls på extremt kort tid i vår idealmotor.

Summa summarum: Vill du spara bensin i en äldre motor= Byt lambdasond så den reglerar exaktare.
Vill du spara bensin i en nyare så köp en mindre bil som är anpassad till din körning.

Sen du... det är ju generöst att erbjuda folk en månads prov?..
Det är ju ändå 4 MÅNADERS ÖPPET KÖP om man beställer direkt ifrån hemsidan..

Sen en sak till jag lade märke till..
*Tekniken är känd sedan mer än 30 år och finns i bl.a. flygplansmotorer* Nämn TVÅ motortillverkare av flygplansmotorer som använder en liknande produkt eller den här produkten :roll:
Förresten det räcker med EN.. och yes jag kommer att maila och konfirmera påståendet.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Håller tummarna.... En granne hade på […]