R-pimpad 855 GLT -97 skrev:mr-bear skrev:ChillaX_ skrev:Har en 850 2.5 -96 - Vad kan man hitta på där? :)
Konvertera bilen till etanoldrift. Funkar fin-fint
ja, som synes på namnet så har jag nåt liknande... Vad kostar en dylik konvertering på bilen? inräknat då alla kringkostnader och hur lång tid på verkstad, om nån vet? Sen läste jag längre här i forumet och kom att tänka på frågan om det kanske kommer att sänka livslängden på bilen/motorn??
Jag har fått tag i denne bilen helt nyligen och det är en riktig pärla som haft en o samma ägare och den är helt pedantskött!! Så jag vill inte behöva oroa mig, men samtidigt kunna göra en insats för miljön...
Om du har kompetens inom området och känner dig manad att svara så gör gärna det!!
P.S. pettson du verkar ju veta vad du snackar om, har läst de flesta av dina inlägg till sena nätterna, ha ha D.S.
Okej det är alltid roligt att kunna göra nån glad..
ja det här med etanol är ju lite kluvet.. i första ögonblicket är det ju en bra investering.. sen blir det värre.. :(
För att göra en bra konvertering så krävs lite mera än vad som sägs..
Pumpen bör ju bytas naturligtvis... den gamla går ju tills den dör.. men bör ju då bytas mot en som tål endast etanol..
en tank av ädelstål gäller eftersom den gamla i plast inte är antistatisk.. den går ju inte att jorda ned.. Gnistor är inte nåt man vill ha med etanol.. eftersom etanol inte beter sej som bensin.. bensin brinner.. etanol exploderar..
När vi nu löst det problemet vilket nu inte är allt för svårt så.. kommer vi då till att vi ska mata på 30% mera etanol på bilen vid normaldrift och naturligtvis ännu mera vid kallstarten.. Det gör att om bränslepriset är som idag tjänar vi inte nåt speciellt på det i plånboken.. inte ens om vi får ge 15 spänn litern kommer det att löna sej totalt sett..varesej miljömässigt eller kostnadsmässigt i pengar..
ytterligare tillkommer då att när du kör bilen under uppvärmningen så är bilen ungefär 18ggr skitigare än en motsvarande bensinbil (taget vid start på minus 7 grader som yttertemp).. det tror man inte men så är det faktiskt.. När katalysatorn tänt så är dom jämförbara. Etanolen är inte renare i sej efter förbränningen eftersom vi inte kan nyttja oktantalet i etanolen. Vi bränner alltså etanol i onödan.. Idealet hade ju varit vattenånga och koldioxid men så rent går inte etanolen utan vi får även ättiksyra och lite andra otrevliga saker..
Ättiksyran lägger sej även i din motorolja vilket i sej fräter på dina metalldelar i motorn. Det löser vi genom en bra olja.. men även en bra olja får slut på tvätt additiven och antikorrosiv additiven så den måste bytas ofta.. Närmare bestämt.. ungefär vart 750 mil..
Vi avslutar med att avgas systemet som normalt är en förbrukningsvara som varar en ganska lång period inte lägre kommer hålla så länge på grund av den ökade syrahalten i kondensvattnet i systemet..
Slår du nu ihop att...
du ska betala av den där customtillverkade bensintanken plus en ny pump, på en del bilar så ska du även byta bensinledningar..
bilen inte är nämnvärt renare.. utan skitigare istället under uppstarten..
bilens bränslekostnad inte är lägre..
servicekostnaden är högre.. eftersom olja och filter måste bytas oftare..
slitaget på motor och delar är markant högre om man nu inte sköter sina servicepunkter i tid..
Då konstaterar vi att en etanolbil kan aldrig nånsin gå plus.. eller ens i närheten av en vanlig bensinbil i kostnad.. den är ALLTID dyrare.. även om det förnekas..
Skippa den där konverteringen och blandtanka möjligen..