Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lilja
flink skrev:
*pettson* skrev:
Brainded skrev: Bestäm dig för att ha bilen i minst 15år då, då blir inte årskostnaden för inköpet allt för överdriven och ptja om 15år behöver inte bilen vara i något superskick för att säljas :)

Det är anledningen till att jag har svårt att tänka mig en bil utan skinnklädsel ;)

Ang. det här som skrevs med bankväxlar, sådana kan vara förfalskade /sakna täckning så helt säkert är det inte. Det kräver att banken är öppen så du kan ringa dit och få verifierat.
En affär i den storleksordningen skulle jag göra upp på kundens bank.

mvh
Anders

Hoppas du blir nöjd hur historien än slutar!

mvh
Anders
det är ett tankesätt som inte håller.. jag köper inte ens att dom kommer att bli 15 år gamla.. allt strul med programvaror och underdimensionerade kontaktytor som strular redan från första veckan konstant genom livet. Nope.. nästa bil blir inte en volvo. Iallfall inte förräns ford är avhyvlad från dess rygg.. För fordarna blir inte heller 15 år.. :cry:
Kan inte annat än att hålla med dig!
Dagens Volvo är så dåligt byggda så det finns inte! Jag kan inte fatta att det är lagligt att sälja bilar med den kvallitén till det priset. I och för sig har ju fransmän, italienare och amerikanare också gjort det i alla tider... men dom har ju sällan velat slåss med premiumsegmentet som Volvo vill göra. Amerikaner har ju sitt eget premiumsegment med en förväntad hållbarhet på drygt 15.000 mil. Volvo sattsar ju mest på den amerikanska marknaden, så det är väl vad vi har att vänta oss.

Mitt råd är att sälja skeppet innan det sjunker helt. Som du säger har den ju en vändradie som en atlantångare och gungar fram som en trålare på hög sjö, dricker soppa som en oljetanker och är förvånansvärt bekväm som en träeka med skinnsoffa :)
Snacka om skitsnack. Vet inte vad ni har för erfarenheter av nya volvobilar men ni har sannerligen inte en korrekt bild.

Min käre mor har haft sin V40 från 00 i 7 år nu och där har aldrig varit något fel på den som hon inte själv har orsakat.
Min käre far har haft sin S60 04 också sen den var ny och aldrig haft några problem med den. Att den skulle dricka mycket soppa är rent skitsnack, den dricker mycket mindre än min 745a gör. Den är otroligt mjuk och komfortabel att köra och fräsh och välgjord invänligt.
Sen min XC också en 04a aldrig haft problem med den heller. Skönare och tystare bil får man nog leta efter att åka. Inte ens de dyraste mercorna har den komforten. Dessutom drar min bil i medelförbrukning ca 9.4 liter per 100 km. Det räknat på en 2.5 liters turbofemma på en fyrhjulsdriven bil som väger 1.7 ton är det banne mig inte mycket. Sen har jag säkert inte den lättaste gasfoten heller.

Volvo har inte blivit sämre sen ford köpte upp det så säg inte det, ford har räddat många bilmärken, både volvo och jaguar samt aston martin. Utan ford hade samtliga gått i graven för länge sen.
Sen förstår jag inte riktigt vad ni ser för fel i ford för den delen. Är inte ford fantast med det är absolut inget fel på t.ex. den nya mondeon eller focusen.

Nog för att man kan ha en åsikt men man får ändå basera den lite på fakta.
Användarvisningsbild
av Funk
Tysk press senaste omdöme om nya V70, fritt översatt..:
Du behöver inte sikta på (Mercedes) stjärnorna, denna är lyxigare, bättre och billigare..
Så inte ens i det traditionellt bilkonservativa Tyskland tycker man att Volvo ligger efter..

Skall se om jag kan hitta klippet senare...

/Thomas
av *pettson*
Lilja skrev:
flink skrev:
*pettson* skrev: det är ett tankesätt som inte håller.. jag köper inte ens att dom kommer att bli 15 år gamla.. allt strul med programvaror och underdimensionerade kontaktytor som strular redan från första veckan konstant genom livet. Nope.. nästa bil blir inte en volvo. Iallfall inte förräns ford är avhyvlad från dess rygg.. För fordarna blir inte heller 15 år.. :cry:
Kan inte annat än att hålla med dig!
Dagens Volvo är så dåligt byggda så det finns inte! Jag kan inte fatta att det är lagligt att sälja bilar med den kvallitén till det priset. I och för sig har ju fransmän, italienare och amerikanare också gjort det i alla tider... men dom har ju sällan velat slåss med premiumsegmentet som Volvo vill göra. Amerikaner har ju sitt eget premiumsegment med en förväntad hållbarhet på drygt 15.000 mil. Volvo sattsar ju mest på den amerikanska marknaden, så det är väl vad vi har att vänta oss.

Mitt råd är att sälja skeppet innan det sjunker helt. Som du säger har den ju en vändradie som en atlantångare och gungar fram som en trålare på hög sjö, dricker soppa som en oljetanker och är förvånansvärt bekväm som en träeka med skinnsoffa :)
Snacka om skitsnack. Vet inte vad ni har för erfarenheter av nya volvobilar men ni har sannerligen inte en korrekt bild.

Min käre mor har haft sin V40 från 00 i 7 år nu och där har aldrig varit något fel på den som hon inte själv har orsakat.
Min käre far har haft sin S60 04 också sen den var ny och aldrig haft några problem med den. Att den skulle dricka mycket soppa är rent skitsnack, den dricker mycket mindre än min 745a gör. Den är otroligt mjuk och komfortabel att köra och fräsh och välgjord invänligt.
Sen min XC också en 04a aldrig haft problem med den heller. Skönare och tystare bil får man nog leta efter att åka. Inte ens de dyraste mercorna har den komforten. Dessutom drar min bil i medelförbrukning ca 9.4 liter per 100 km. Det räknat på en 2.5 liters turbofemma på en fyrhjulsdriven bil som väger 1.7 ton är det banne mig inte mycket. Sen har jag säkert inte den lättaste gasfoten heller.

Volvo har inte blivit sämre sen ford köpte upp det så säg inte det, ford har räddat många bilmärken, både volvo och jaguar samt aston martin. Utan ford hade samtliga gått i graven för länge sen.
Sen förstår jag inte riktigt vad ni ser för fel i ford för den delen. Är inte ford fantast med det är absolut inget fel på t.ex. den nya mondeon eller focusen.

Nog för att man kan ha en åsikt men man får ändå basera den lite på fakta.
Jo jag ser ju på inlägget att du verkligen skruvar med dom att du vet skillnaderna som är tillagda av FORD ? För det första så var inte volvo på väg att dö så nån räddning har inte utförts.. Däremot var dom små och är det ännu.. mindre kommer dom att bli om dom inte separerar snart.
Ska vi dra nåt exempel?..
Hmm Bosch minireläer som ständigt strular i vilken scorpio 89 som helst.. Dom är underdimensionerade för värmeutvecklingen.. Jodå du hittar ett 30 tal EXAKT DOMSAMMA i en volvo v70 första N modellen och framåt. Strular mindre här men om 15 år....ja du kan fundera lite på det. Mjukvaror som buggar friskt.. Men inte i alla bilar. Ett exempel jag haft i min skötsel är en V70 03 som tappade torkarna, blinkersen, bakljusen, bilen missade på tändningen plötsligt och lite annat..?
Lösning? Omtankning programvara, total uppgradering. Sen fungerade ju allt sånt.. en månad.. så försvann backspeglarna, och torkarna igen.. jodå.. omtankning.. inga fel på bilen inte.. (volvo har skött all felsökning och alla såna beslut) Såå tillbaka med bilen.. den hade nu inga dimljus..
intankning av dimljus.. så ett halvår så.. jodå torkarna försvann..
Men man löste problemet på nåt sätt.. Känns det som premium?.. eller ens ekonomivariant? Inte ens opel skötte sitt cansystem så illa.
Fjädringslösningarna med länkarmar som ska flyta genom mjuka bussningar. EN lösning Ford haft sen 80 tal.. Dom höll inte där heller, det gav visst framvagnsvibrationer?. Än mindre på en mycket tyngre bil som volvon. Men visst komfort jajamensan. Ett tag. Sen ett byte där byte bussningar är dyrare än byte länkarm komplett..
Motormässigt då, vad har hänt från 94 till 2007 då?
Hmm låt mej se.. byte längd på vevstakar och sugmotorblocket kom till heders igen med 83mm borr.. Sen då?.. Ett nyare styrsystem och ett annat insug.. Nope.. alltså inget nytt under himlen. Reder du ut en 94:A så reder du lätt ut en 07:a.. Trasslet inskränker sej till elektroniska spjäll.. menar drive by wire är ju fränt?.. Att utvecklingen visat att det inte fungerade i verkligheten då dom slits nåt ofantligt på släpytorna i potentiometrarna hindrade ingen.. dom skulle dit.. Heja ford lyssna inte..
MEN det stora hände i bilen.. CAN systemet slog hårt. Ja jädrar..om en blinkerslampa slogs ut så skulle en annan lampa i systemet ta vid så det aldrig blev problem. OM en baklampa slogs ut så skulle en annan ta vid. Hela kommunikationen skulle ske via optoel. Nu blev det avancerat..
Neeej skojjar bara.. det var så.. men det blev ju inte, systemet gick inte att typa in, dessutom var det inte färdigt.. Ford tog nämligen den biten till sina top of the line till usa bilarna och har även sålt delar av systemet till andra märken såsom opel och cadillac . Men inte ens där är det insatt på grund av lite olika trassel. Här nöjde man sej med att En dator gör utrop och enheterna svarar. Vinsten är minimal men däremot kan man titulera sej att ha 12 datorer i en bil? Det är flådigt.. det är ju det kunden köper för 300000? försök, misslyckanden och tro? Att dom 12... är bilägarens kostnad måste jag väl inte påpeka.. Detta gjorde ju att en reläsats till elhissar inte längre är en reläsats.. det är idag ett *styrdon* eftersom det kan svara inför datorn som sköter kupen.. Och naturligvis gick priset upp med avsikten att det är en dator..

jag ska inte gå in på vad jag skruvat i V40 men inte har ford hållit dörren stängd.. Mitsubishi har fått en provsmak med..
Lägg ned direkt att volvo är mekaniskt stabila och kommer att hålla i 15 år.. Plasten blir ju spröd på 5-6 år... då är det bara 10 år kvar och kanske 25000 mil.. att rulla...
Vore hemskt intressant att jämföra skicket mellan min gamla 94:a 850 som nu rullat 41000mil.. och en v70 när den är 13 år gammal och rullat detsamma.. vem tror du haft minst problem?.. Som jag sa.. det blir inte en volvo igen om inte ford hyvlas bort..
Vad gäller fords kvalite så suger den.. och har gjort i många många år. Den fortsätter att suga tyvärr.. och nu börjar det dra volvo nedåt i träsket.. Det är min syn som icke märkesmekaniker...
Användarvisningsbild
av Nexus
Känns ganska bra man sitter med en V70 av gammla 850 modellen. :)
Det ända jag bävar för är när mitt elektroninska" lilla gasspjäll "vill tacka för sig och gå hem :wink: :lol:
Annars så är jag helt jävla kanon nöjd med bilen. Och jag har aldrig tidigare varit stort volvo fan.
Användarvisningsbild
av Lilja
Tja pettson, det mesta av det där är ju bara rena spekulationer. Vi får se om 15 år.
Faktum är dock att volvo V70 är sveriges vanligaste bil och inte för att det är en dålig bil. Må så hända att bilarna har betydligt kortare livslängd idag än för 20 år sen, men tror du på fullt allvar att det bara handlar om volvo? Är ganska övertygad om att alla andra bilar på marknaden är exakt likadana. Företag bygger inte bilar längre för att hålla i 20 år, dels för att det inte är lönsamt och dels för att folk oftast inte har kvar bilen så länge och så fort den börjar hamna på begagnadmarkaden tjänar företagen inga pengar på den. Detta är inte bara volvo det är alla andra märken också.

Det är trist att du har haft så mycket problem med din bil och fått avsmak på volvo, men vi har i familjen kört endast volvobilar sen 1973 och vi har inte haft ETT ENDA stort fel på någon av dessa bilarna. Varken på de gamla eller på de nya. Och ärligt talat om det har varit någon bil som strulat så har det varit 740n och 240n. Med bland annat värmepaket och huvudbromscylinder byte även om de inte är så stora grejer.

Bilägare struntar i hur bilen är uppbyggd eller vilket elsystem den har. De vill ha driftsäkerhet, komfort körglädje kvalitet och användningsbarhet.
Sjävlklart finns det problembilar, problembilar har alla märken, men att det skulle vara genomgående dålig kvalitet på volvos nyare bilar är inte sant. Isåfall skulle vi vara otroligt lyckligt lottade med 3 bilar utan några fel. Dessutom tycker jag som jag nämnde tidigare att det skulle vara konstigt när V70n är sveriges populäraste bil.

Sen det här med att ford räddat volvo, det kanske de inte har. Men de har utan tvekan gjort volvo till ett betydligt större företag, om inte i europa så i usa, det kan ingen neka till. Och utan ford är jag nästan helt övertygad om att aston martin och jaguar inte skulle finnas idag. Må så hända att detta till största delen är av rena ekonomiska själ från fords sida hellre än tekniska, men ändå.
av Psyko
Ja, Pettson är ute o cyklar..... igen

Gissningar o egna åsikter är knappast fakta

Bara för att EN bil haft lite fel betyder ju inte att en hel vagnpark har det :roll: Finns det NÅGON tillvekare som inte har ett endaste problembarn ? Skulle inte tro det :roll: .

Historier om strulande bilar finns hos ALLA tillverkare.

Finns väl hur många taxi V70N som helst som gått över 40 000 mil o har fungerat hur bra som helst under den tiden.

Men jag kan hålla med om att potentialen för dyrare fel vid högre ålder ökar på nyare bilar, men det gäller ju inte bara Volvo.
av *pettson*
Psyko skrev:Ja, Pettson är ute o cyklar..... igen

Gissningar o egna åsikter är knappast fakta

Bara för att EN bil haft lite fel betyder ju inte att en hel vagnpark har det :roll: Finns det NÅGON tillvekare som inte har ett endaste problembarn ? Skulle inte tro det :roll: .

Historier om strulande bilar finns hos ALLA tillverkare.

Finns väl hur många taxi V70N som helst som gått över 40 000 mil o har fungerat hur bra som helst under den tiden.

Men jag kan hålla med om att potentialen för dyrare fel vid högre ålder ökar på nyare bilar, men det gäller ju inte bara Volvo.
ja är jag ute och cyklar? Att en taxi gått 40000 innefattar inte att en vanlig kommer att gå det.. tänk det över en tid. En taxi blir sällan gammal.. Den blir ett par år.. det handlar om mera år än så som vi pratar om.
Strulande bilar finns hos alla helt korrekt. Can systemet i den formen den finns i volvo är övergiven hos t.ex opel och saab för att det var inte tillförlitligt. Dom har sin egen variant som konstigt nog är i stort sett problemfri. Där är problemet att stöldskyddet är integrerat i bilens alla styrdon. Ibland är det svårt att avaktivera nåt inför ett byte och då är bilen ståendes. Toyota har aldrig infört varianten själv utan en mera fungerande variant valdes, aldrig några mjukvarufel där inte?. Varför får aldrig en toyota såna elfel? Eller för den delen vilken japansk bil som helst? Inte är dom så duktiga? Eller tänker dom två ggr?
Vadd gäller fords inblandning i volvos system så skulle man kanske bli förvånad ändå vad jag sett på våra möten.. jag har ändå jobbat mot volvo via det företaget jag jobbade på. Men naturligtvis så får var och en tro vad han eller hon vill. Landet är fritt likaså ordet.
av agb007
En sak att tänka på i denna debatten är att gamla V70:n hade Ford ingenting att göra med. Eventuella Bosch grejer och CAN kommunikation på el-sidan är rena Volvo beslut. Inblandning i S40/V50 samt nya V70/S80 och allt annat framöver.
av sandberg
En stilla undran. Kan det inte bero påatt volvo satsat högre som man har sämre bilar?

Förr byggde man de enklaste bilarna i världen. En plåtlåda utan utrustning med stlitstark kaross och plast. Sexigt? Nej absolut inte. Premium? Skulle inte tro det. Men det höll.

Idag satsar man högre. Satsar på snygg, mordern och "sexig" finnish i prylarna. Slitstarkt? Nej inte som förr i tiden. Men det säljer, och gör Volvo till ett mer attraktivt märke. Kolla på Tyskarna. De är inte speciellt mycket bättre efter 7-8 år på nacken. Japanerna är säkerligen bättre, men de bilarna är ju inte direkt premium heller.

Volvo har insett att kunderna förändras. Vilket är klokt att inse. Ingen vill köpa en bil som t ex en 945:a ny för 250 000 idag. För 10-15 år sedan gjorde man det.
av *pettson*
sandberg skrev:En stilla undran. Kan det inte bero påatt volvo satsat högre som man har sämre bilar?

Förr byggde man de enklaste bilarna i världen. En plåtlåda utan utrustning med stlitstark kaross och plast. Sexigt? Nej absolut inte. Premium? Skulle inte tro det. Men det höll.

Idag satsar man högre. Satsar på snygg, mordern och "sexig" finnish i prylarna. Slitstarkt? Nej inte som förr i tiden. Men det säljer, och gör Volvo till ett mer attraktivt märke. Kolla på Tyskarna. De är inte speciellt mycket bättre efter 7-8 år på nacken. Japanerna är säkerligen bättre, men de bilarna är ju inte direkt premium heller.

Volvo har insett att kunderna förändras. Vilket är klokt att inse. Ingen vill köpa en bil som t ex en 945:a ny för 250 000 idag. För 10-15 år sedan gjorde man det.
Problemet är att ordet premium inte smakar som ständiga uppdateringar och strul samt en otrolig inkompetens på många verkstäder.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]